Bostäder i Söndrum, Äventyrslandet
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Ett nytt detaljplanförslag ska göra det möjligt att bygga omkring 450–550 bostäder på området, i form av radhus och flerbostadshus i varierande höjder. I förslaget finns även gröna miljöer, viss centrumverksamhet och ett mobilitetshus för parkering.
Planen har varit ute på samråd
Nu sammanställer kommunen de synpunkter som kommit in, arbetar vidare med planen och gör eventuella ändringar innan den kommer ut på granskning. Då kan du tycka till igen.
Kommunens mark – får inte användas utan tillstånd
Nu rivs det sista av Äventyrslandet. Tänk på att parkeringen till området är kommunens mark och får inte användas utan tillstånd. Om du är intresserad av att använda marken tillfälligt – till exempel för uppställning av fordon, material eller liknande – behöver du ett avtal om markupplåtelse. Kontakta kommunen.
Området är en viktig strategisk plats för att kunna möta den stora efterfrågan på bostäder som finns i kommunen. Det är ett attraktivt läge med närhet till strand och hav och cykelavstånd till centrala Halmstad.
Bebyggelsen inom planområdet föreslås varierad i höjd, 2–6 våningar och merparten blir bostäder. Centrumverksamheter tillåts i området vid Lidl och längs med Gamla Tylösandsvägen.
Planområdet omfattar totalt cirka sju hektar. Förutom den del som tidigare varit Äventyrslandet inkluderas även mark på andra sidan Gamla Tylösandsvägen där det idag finns en grusparkering, en obemannad bensinstation och en hamburgerrestaurang.
Förstora bildenVy från gatumiljö i den södra delen av området. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Klicka för större bild.
Varierad bebyggelse
Högre bebyggelse föreslås generellt mot Nya Tylösandsvägen i söder och Kustvägen i norr. Flerbostadshusen fungerar som en barriär mot buller från de större vägarna. De högsta byggnaderna tillåts vara upp till sex våningar, varifrån byggnaderna sedan successivt minskar i höjd ner till radhus med två våningar.
Förstora bildenOmrådet från sydväst. Nya Tylösandsvägen närmst i bild. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Klicka för större bild. Bild: Tengbom
I det sydvästra området får husen vara tre till fyra våningar höga, medan byggnader längs Kustvägen i nordost får vara fyra till fem våningar.
Lägre bebyggelse i två våningar föreslås särskilt längs den västra kanten för att skapa en naturlig övergång till den lägre bebyggelseskalan i villakvarteren i väster.
Förstora bildenVy från norra delen. Bild från väster mot en varierad bebyggelse i tre till fyra våningar. Mobilitetshusetsyns i fonden mellan park och grönskande förgårdsmark. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Klicka för större bild. Bild: Tengbom
Kvarteren är utformade för att skapa halvslutna områden med variation både i våningsantal och takutformning. Detta bidrar till en varierad och intressant stadsbild. Bebyggelse- och gatustrukturen ska skapa en levande och mångsidig stadsmiljö.
Flerbostadshus ska ge stadsdelen en mer blandad bostadsbebyggelse
Området är utpekat i översiktsplanen som förtätningsområde med primärt fokus på flerbostadshus för att komplettera stadsdelen som idag domineras av villor.
Det kommunala bostadsbolaget HFAB är med och vill utveckla den södra delen av området. Det innebär att stadsdelen får fler hyresrätter. Med fler bostadsalternativ i Söndrum blir det lättare för invånarna att bo kvar i området när de till exempel blir äldre eller separerar.
Förstora bildenBefintliga grönområden i söder och väster bevaras och utvecklas som lek och rekreationsyta. I kombination med planterade gator samt gröna gårdar och tak får området en tydlig grön karaktär. Klicka för större bild. Bild: Tengbom
Ett grönt och lummigt område
Området ska upplevas som grönt och lummigt. Hela två hektar mark blir gröna av totalt sju. Ett grönt stråk löper genom planområdet mot den befintliga villabebyggelsen och andra gröna ytor flätas samman med bostadskvarteren.
I den sydvästra delen av planområdet planeras en park med lekfull miljö. Det blir en gemensam yta för både nya och befintliga boende i området.
Redan etablerade grönytor med många befintliga träd samt nya dagvattenanläggningar ger förutsättningar för blågröna ytor inom området med hög kvalitet.
Dag- och skyfallsvatten leds till dammarna genom gator och grönstråk. Dessa ytor kommer inte vara vattenfyllda annat än vid stora regnmängder. De ska planteras och blir en värdefull del för området då de ger förutsättningar för en varierande flora bestående av både träd, buskar och perenner som gynnas av de varierande vattennivåerna.
Förstora bildenVy mot Gamla Tylösandsvägen med ny bebyggelsefront mot Tylösandsvägen. Nytt mobilitetshus syns i höger bildkant. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Klicka för större bild. Bild: Tengbom
Trafik, gator och parkering
Boende i området har goda förutsättningar att använda kollektivtrafik och cykel för att ta sig mellan hem och skola, fritidsaktiviteter, service och arbetsplatser.
Gatorna i området ska anpassas för både gång- och cykeltrafik och kopplas till de befintliga gång- och cykelvägarna. En ny cykelväg ska byggas genom den norra delen av området och längs Torpaledsvägen. Både den befintliga och den nya cykelvägen längs Gamla Tylösandsvägen ska utformas så att de är trafiksäkra när de korsar bostadsgatorna.
Biltrafik till området kommer att ske via Nya- och Gamla Tylösandsvägen samt Torpaledsvägen. Trafikdämpande åtgärder ska införas på Gamla Tylösandsvägen vid mobilitetshuset. Ett bullerplank ska också byggas längs Nya Tylösandsvägen.
Ökad trafikmängd längs Gamla och Nya Tylösandsvägen
Planförslaget förväntas öka trafikmängden, särskilt längs Gamla och Nya Tylösandsvägen. Trots att det redan är köer under rusningstid, bedöms dessa vägar kunna klara den ökade trafikbelastningen. Det finns dock en risk att trafiken sprider sig från huvudvägarna till mindre gator, vilket kan leda till att de används som smitvägar. Detta problem regleras inte i detaljplanen, men kommunen har en intern dialog om olika åtgärder för att hantera situationen.
Planförslaget kan också leda till att parkering sprids till lokalgator norr om området. Även detta problem regleras inte i detaljplanen, men kommunen har en intern dialog om möjliga åtgärder.
Ett nytt mobilitetshus
Vid Gamla Tylösandsvägen och Torpaledsvägen möjliggör detaljplanen ett mobilitetshus i fyra våningar. Mobilitetshuset kommer att ha 300 bilparkeringar som ska täcka behovet för både boende och verksamheter inom området. Inga bilparkeringar tillåts på övrig kvartersmark med undantag för bilparkering för radhus, för personer med funktionsnedsättning och korttidsparkering för av- och påstigning. Parkering för radhus ska ske samlat och inte utspritt.
Mobilitetshuset kommer inte bara att erbjuda traditionella bilparkeringsplatser, utan också fungera som en central plats för olika mobilitetstjänster. Det kan inkludera laddstationer för cyklar och elfordon samt bil- och cykelpooler, vilket gör det enklare för användare att välja hållbara transportalternativ. Dessutom kan mobilitetshuset användas för centrumverksamheter som cykelservice, postboxar och andra liknande tjänster.
Workshop med boende i området
Kommunen bjöd tidigt i arbetet in boende i närheten till en workshop. Man ville få input till detaljplanearbetet gällande exploateringen, allmänna behov och önskemål på det nya bostadsområdet. Man vill också fånga in vilka farhågor som finns och kan vara viktiga att tänka på, till exempel trafik, parkering och höga hus.
Markanvisningsavtal med företag
Kommunen äger all mark inom planområdet förutom fastigheterna Halmstad 1:46 och 1:48 och kommer att anvisa kvartersmarken till exploatörer.
För området söder om Gamla Tylösandsvägen finns en avsiktsförklaring med bolaget Halmstad H8 AB. För området norr om Gamla Tylösandsvägen ska kommunen fördela marken genom tävlingsförfarande. Anvisning av kvarter för mobilitetshus kommer markanvisas mellan samråds- och granskningsförfarandet.
Tidsplan
Steg i processen | Tidpunkt |
|---|---|
Planuppdrag | 18 april 2023 |
Samråd | 31 oktober – 15 december 2024 |
Granskning | Preliminärt första kvartalet 2026. |
Antagande | Planen bedöms kunna bli antagen under första kvartalet 2026. |
Laga kraft | Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas. |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Dokument
Alla handlingarna går under samrådstiden att läsa i pappersform i Rådhuset och på Söndrums bibliotek.
- Planbeskrivning med genomförandebeskrivning pdf, 3.5 MB.
- Plankarta pdf, 2.3 MB.
- Illustrationskarta pdf, 3 MB.
- Undersökning av betydande miljöpåverkan pdf, 429.8 kB.
- Bedömning av sociala konsekvenser pdf, 178.7 kB.
- Dagvattenutredning pdf, 2.7 MB.
- Skyfallsmodellering pdf, 4.8 MB.
- Geoteknisk utredning pdf, 1.4 MB.
- Bullerutredning pdf, 2.2 MB.
- Verksamhetsbuller pdf, 1.5 MB.
- Dagsljus och skugga pdf, 17.2 MB.
- Gestaltningsprogram pdf, 13.3 MB.
Karta över området
På området fanns tidigare bland annat en nöjesanläggning, Halmstad äventyrsland. Området heter H8 på kartan och ligger i Söndrum, cirka 3 kilometer väster om centrum.