Gå i Halmstad
I Halmstads kommun är cirka sju procent av alla resor rena gångresor, men faktum är att nästan alla resor börjar och slutar med gång. Antingen som enda färdsätt eller på väg till cykeln, bilen eller kollektivtrafiken. Förbättringar i gångnätet är därför betydelsefullt för många.
I kommunens "Plan för transportsystemet" fastslås att gång ska ha högsta prioritet av trafikslagen i Halmstad och därför bör få mer plats i trafikplaneringen. Ambitionen är att andelen gångresor ska uppgå till tio procent av det totala resandet år 2050. Därför har kommunen tagit fram en gångplan som fokuserar på gångtrafikanternas roll i planeringen och synliggör att de som går har egna behov och förutsättningar ute i trafiken.
Gångplan
Syftet med gångplanen är att
- identifiera brister i dagens gångnät
- föreslå åtgärder som förbättrar förutsättningarna för gångtrafikanter i Halmstads kommun
- utgöra underlag för åtgärdsplanering och prioritering under de kommande fem åren
- fastställa standarder för utformning och drift av gångnätet.
Gångbana
Gångbana är en väg för gångtrafikanter där gångtrafikanter går avskilt från motortrafik. Gångbanan kan vara fristående, i anslutning till gata (trottoar) eller i form av en kombinerad gång- och cykelbana. Kopplingen till viktiga målpunkter och en hög och kontinuerlig standard lägger grunden för ett attraktivt gångnät.
Gångbanor ska finnas:
- på samtliga gator där hastighetsbegränsningen överstiger 30 km/h
- intill skolor och förskolor
- där trafikflödet överstiger 400 fordon per dygn.
Exempel på lösningar för att skapa ökad trafiksäkerhet för gående
Läsa hela planen
Vill du läsa hela gångplanen?