Ny bro över Nissan med gata på Söder
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Halmstads kommun växer och centrala staden behöver avlastas trafikmässigt. Kommunen planerar därför för en ny bro över Nissan, med anslutande vägar. Bron är också en förutsättning för att områden som Tullkammarkajen och Kattegattområdet ska kunna utvecklas.
En förbindelse över Nissan med anslutningsvägar på Söder har diskuterats i omgångar sedan 1900-talets början. Både alternativen bro och tunnel har utretts under årens lopp. En ny förbindelse finns nu med i kommunens strategiska samhällsplaneringsdokument, som Framtidsplan 2050 och Plan för transportsystemet.
Den nya förbindelsen över Nissan med tillhörande anslutningsvägar pekas ut i form av ett vägreservat. Vägreservat innebär att marken sparas för att göra det möjligt för en utveckling i framtiden.
Bilden ovanför är hämtad från Fördjupad översiktsplan för centrum Länk till annan webbplats.
Inriktningsbeslut om fast bro
Den 12 december 2024 fattade kommunfullmäktige beslut om en fast bro.
I beslutet lyfts bland annat att en fast bro möjliggör ett obehindrat trafikflöde och kommer avlasta befintligt trafiknät utan avbrott. Något som är särskilt viktigt för utryckningsfordon.
Större motorbåtar kommer kunna passera under den nya bron, men inte segelbåtar med hög mast. Däremot ska möjligheterna för ett marint centrum utanför den nya bron utredas.
Bron kommer att ha två körfält, ett i vardera riktning, samt gång- och cykelbana på bägge sidor. Bron ska också byggas så att kommunen vid behov i framtiden kan fördela mer plats till motortrafiken.
En ny bro kommer att avlasta centrum
För att Halmstad ska kunna fortsätta utvecklas behöver vägnätets kapacitet växa, men också bli mer finmaskigt. Halmstad har en utmanande geografi med många barriärer och begränsningar; havet, Galgberget, järnvägen och Nissan.
Nissan är en tillgång för staden, men även en utmaning ur ett transportperspektiv. En ny bro över Nissan på Söder kommer att avlasta stadens centrala delar där istället gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. Bland annat planeras ett eget körfält för buss längs Laholmsvägen och över Slottsbron, den så kallade "Halmstadexpressen".
Bron behövs för de nya stadsdelarna
Den nya bron med gata på Söder behövs också för att de framtida större utbyggnadsområdena Kattegattområdet och Tullkammarkajen ska kunna utvecklas. Tillsammans med Stationsstaden kommer den här delen av staden att utvecklas med många nya bostäder, arbetsplatser och service.
En gata med låg hastighet för bilar, cyklister och gångare
Den nya vägen från bron upp mot Flygaregatan kommer att bli likt en stadsgata som ska användas för biltrafik samt gång- och cykeltrafik. Hastigheten blir 40 kilometer i timmen och trafikmängden beräknas till cirka 15 000 fordon per dygn.
Exakt hur gatan ska gå, i anslutning till nya bostadsområdet Kattegattområdet, är ännu inte bestämt. I planeringen tittar man bland annat på:
- Hur bullersituationen i dess närhet förväntas se ut
- Vilken påverkan gatan har på befintliga naturvärden
- Hur vägen som barriär mellan centrum och Alets naturreservat kommer att upplevas och begränsas
Frågor och svar om bron och anslutande vägar
Tidsplan
I Plan för transportsystemet konstateras att denna länk behövs. I översiktsplanen reserveras också mark för detta ändamål, men det krävs ytterliggare utredningar och beslut innan bron kan bli verklighet.
Efter att det finns ett politiskt beslut och budgetmedel avsatt om att bygga bron över Nissan med tillhörande vägar, kan man grovt räkna med tio år innan den nya bron kan börja användas. Det är ett stort infrastrukturprojekt att bygga och att planera infrastruktur tar tid.
Steg i processen | Tid |
---|---|
Fördjupad lokaliseringsutredning, och strukturplan för Kattegattområdet. | Arbeten pågår och förväntas bli klara under 2025. |
Detaljplan för området | Detaljplanarbetet är påbörjat. Uppdrag gavs 14 januari 2025. Tar cirka 3–4 år |
Projekteringsfas inför byggnation | Tar cirka 1 år |
Produktionsfas, byggnation | Tar cirka 2 år, I utbyggnadsplanen är planerad byggstart 2026–2030 |
Det finns flera osäkerheter som kan påverka de olika stegen tidsmässigt.