Ny bro över Nissan med gata på Söder
Halmstads kommun växer och centrala staden behöver avlastas trafikmässigt. Kommunen planerar därför för en ny bro över Nissan, med anslutande vägar. Bron är också en förutsättning för att områden som Tullkammarkajen och Kattegattområdet ska kunna utvecklas.
Diskussionsfråga i decennier
En förbindelse över Nissan med anslutningsvägar på Söder har diskuterats åtminstone sedan 1980-talet. Både alternativen bro och tunnel har utretts under årens lopp. En ny förbindelse finns nu med i kommunens strategiska samhällsplaneringsdokument, som Framtidsplan 2050 och Plan för transportsystemet.
Den nya förbindelsen över Nissan med tillhörande anslutningsvägar pekas ut i form av ett vägreservat. Vägreservat innebär att marken sparas för att göra det möjligt för en utveckling i framtiden.
Bilden ovanför är hämtad från Fördjupad översiktsplan för centrum Länk till annan webbplats.
Bro eller tunnel?
Halmstad kommun växer. För att komma vidare med den strategiska och övergripande planeringen av centrala staden krävdes beslut om vilket typ av förbindelse som ska byggas. Den 16 mars 2021 fattade kommunstyrelsen ett inriktningsbeslut om att det ska byggas en bro. Kommunen arbetar nu vidare utifrån detta beslut.
En ny bro kommer att avlasta centrum
För att Halmstad ska kunna fortsätta utvecklas behöver vägnätets kapacitet växa, men också bli mer finmaskigt. Halmstad har en utmanande geografi med många barriärer och begränsningar; havet, Galgberget, järnvägen och Nissan.
Nissan är en tillgång för staden, men även en utmaning ur ett transportperspektiv. En ny bro över Nissan på Söder kommer att avlasta stadens centrala delar där istället gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras.
Den nya bron med gata på Söder behövs också för de framtida större utbyggnadsområdena Kattegattområdet och Tullkammarkajen ska kunna utvecklas.
En gata med låg hastighet för bilar, cyklister och gångare
Det kommer att bli en vanlig gata i staden som ska användas för biltrafik samt gång- och cykeltrafik. Hastigheten blir 40 kilometer i timmen och trafikmängden beräknas till cirka 15 000 fordon per dygn.
Frågor och svar om bron och anslutande vägar
Tidsplan
I Plan för transportsystemet konstateras att denna länk behövs. I översiktsplanen reserveras också mark för detta ändamål, men det krävs ytterliggare utredningar och beslut innan bron kan bli verklighet.
Efter att det finns ett politiskt beslut och budgetmedel avsatt om att bygga bron över Nissan med tillhörande vägar, kan man grovt räkna med tio år innan den nya länken kan börja användas. Det är ett stort infrastrukturprojekt att bygga och att planera infrastruktur tar tid.
Steg i processen | Tid |
---|---|
Fördjupad lokaliseringsutredning, och strukturplan för Kattegattområdet. | Arbeten pågår och förväntas bli klara under 2024. |
Detaljplan för området | Ta cirka 3–4 år |
Projekteringsfas inför byggnation | Tar cirka 1 år |
Produktionsfas, byggnation | Tar cirka 2 år, I utbyggnadsplanen är planerad byggstart 2026–2030 |
Det finns flera osäkerheter som kan påverka de olika stegen tidsmässigt.