• Halmstads webbplatser

Ny bro över Nissan med gata på Söder

Halmstad 2:19 m.fl.

Detaljplan

Pågående detaljplanering

  • Förstudie
  • Planförslag tas fram
  • Samråd
  • Granskning
  • Planförslag antas
  • Laga kraft

Halmstads kommun växer och centrala staden behöver avlastas trafikmässigt. Kommunen planerar därför för en ny bro över Nissan, med anslutande vägar. Bron är också en förutsättning för att områden som Tullkammarkajen och Kattegattområdet ska kunna utvecklas.

En förbindelse över Nissan med anslutningsvägar på Söder har diskuterats i omgångar sedan 1900-talets början. Både alternativen bro och tunnel har utretts under årens lopp. En ny förbindelse finns nu med i kommunens strategiska samhällsplaneringsdokument, som Framtidsplan 2050 och Plan för transportsystemet.

Den nya förbindelsen över Nissan med tillhörande anslutningsvägar pekas ut i form av ett vägreservat. Vägreservat innebär att marken sparas för att göra det möjligt för en utveckling i framtiden.

Karta över ny bro med vägreservat. Vägreservatet sträcker sig från Stålverksgatan i öster över Nissan, Kattegattområdet och upp mot Alevallen och Slottsjordsvägen västerut.

Bilden visar avsatt vägreservat med nya broar på Söder. Exakt var nya vägen ska gå är inte beslutat. Bron vid Klyvaregatan är till för gående och cyklister medan bron längst söderut blir för alla trafikslag.

Inriktningsbeslut om fast bro

Den 12 december 2024 fattade kommunfullmäktige beslut om en fast bro.

I beslutet lyfts bland annat att en fast bro möjliggör ett obehindrat trafikflöde och kommer avlasta befintligt trafiknät utan avbrott. Något som är särskilt viktigt för utryckningsfordon.

Större motorbåtar kommer kunna passera under den nya bron, men inte segelbåtar med hög mast. Däremot ska möjligheterna för ett marint centrum utanför den nya bron utredas.

Bron kommer att ha två körfält, ett i vardera riktning, samt gång- och cykelbana på bägge sidor. Bron ska också byggas så att kommunen vid behov i framtiden kan fördela mer plats till motortrafiken.

Skiss på var ny bro på Söder kommer att gå.

En ny bro kommer att avlasta centrum

För att Halmstad ska kunna fortsätta utvecklas behöver vägnätets kapacitet växa, men också bli mer finmaskigt. Halmstad har en utmanande geografi med många barriärer och begränsningar; havet, Galgberget, järnvägen och Nissan.

Nissan är en tillgång för staden, men även en utmaning ur ett transportperspektiv. En ny bro över Nissan på Söder kommer att avlasta stadens centrala delar där istället gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. Bland annat planeras ett eget körfält för buss längs Laholmsvägen och över Slottsbron, den så kallade "Halmstadexpressen".

Bron behövs för de nya stadsdelarna

Den nya bron med gata på Söder behövs också för att de framtida större utbyggnadsområdena Kattegattområdet och Tullkammarkajen ska kunna utvecklas. Tillsammans med Stationsstaden kommer den här delen av staden att utvecklas med många nya bostäder, arbetsplatser och service.

En gata med låg hastighet för bilar, cyklister och gångare

Den nya vägen från bron upp mot Flygaregatan kommer att bli likt en stadsgata som ska användas för biltrafik samt gång- och cykeltrafik. Hastigheten blir 40 kilometer i timmen och trafikmängden beräknas till cirka 15 000 fordon per dygn.

Exakt hur gatan ska gå, i anslutning till nya bostadsområdet Kattegattområdet, är ännu inte bestämt. I planeringen tittar man bland annat på:

  • Hur bullersituationen i dess närhet förväntas se ut
  • Vilken påverkan gatan har på befintliga naturvärden
  • Hur vägen som barriär mellan centrum och Alets naturreservat kommer att upplevas och begränsas

Frågor och svar om bron och anslutande vägar

Varför behövs en ny förbindelse över Nissan?

Det finns i dag inte särskilt många vägar över Nissan. Det innebär att mycket stora flöden av trafik samlas vid de broar som finns. Om en ny bro byggs kan trafiken fördelas bättre.

Kapaciteten i befintliga gatunät kan då användas för att prioritera framkomlighet för kollektivtrafik, vilket också underlättar för räddningsfordon. Med ett snabbspår för buss på Laholmsvägen blir det mer attraktivt att åka hållbart.

Halmstad har brist på bostäder. Bron är en förutsättning för att de nya områdena Tullkammarkajen och Kattegattområdet ska kunna byggas och trafikmatas.

Varför bygger kommunen inte en tunnel?

Beslut om bro har tagits

Frågan om tunnel eller bro har diskuteras länge. För att komma vidare med den strategiska och övergripande planeringen av centrala staden krävdes beslut om vilket typ av förbindelse som ska byggas. Den 16 mars 2021 fattade kommunstyrelsen ett inriktningsbeslut om att det ska byggas en bro och inte en tunnel.

En tunnel skulle bli väldigt kostsamt för kommunen

I underlaget till beslutet finns analyser och kostnadsberäkningar med. Beräkningarna får ses som en grov indikation då de har ganska många år på nacken och inte tar hänsyn till klimatanpassningsåtgärder som kommer att krävas och inflation som tillkommit, men som en jämförelse beräknades en fast bro då kosta cirka 65 miljoner kronor, medan en tunnel landar på 900 miljoner. I underlaget vägs också fördelar och nackdelar för tunnel respektive bro mot varandra.

En bro är en mer hållbar lösning

En tunnel blir en satsning för endast bilar, medan en bro byggs även för de trafikslag som vi i första hand vill satsa på, nämligen gång och cykel.

En tunnel tar mer plats

En tunnel skulle också ta upp mer mark än en bro. En tunnelmynning ligger mer perifert jämfört med bro och kan därmed leda till att denna väg inte blir lika attraktiv att använda för närliggande områden.

En längre tunnel skulle också komma närmre Natura 2000-området vilket riskerar att påverka områdets hydrogeologi och ge negativa konsekvenser för utpekade värden i Aleskogens Natura 2000-område.

Vilken trafik ska använda bron?

Den nya förbindelsen över Nissan med tillhörande anslutningsvägar ska användas för vanlig biltrafik och lättare varutransporter.

Det blir också en passage för gång- och cykeltrafik som knyter ihop det framtida Tullkammarkajen med Söder.

Kommunen planerar alltså inte att bygga en ny led för tung trafik. Tung trafik ska så långt som möjligt även framöver hålla till på de stora lederna och via moten och vårt huvudnät matas in mot målpunkter i staden.

Beräkningar och prognoser visar att det inte kommer att bli mycket tung trafik på nya bron, men om det ändå skulle bli ett problem i framtiden finns möjlighet att styra trafiken med skyltning.

Kommer en fil i vardera riktning att räcka?

Enligt prognoser som kommunen tagit fram så behövs inte fyra körfält. Vi räknar med 750 fordon som max per timme. Riktvärdet för fler filer än två är 1200 fordon.

Inledningsvis kommer bron att ha två körfält, men bron ska också byggas så att kommunen vid behov kan fördela mer plats till motortrafiken.

Om det i framtiden ändå skulle bli mycket mer biltrafik än beräknat så spelar antalet korsningar och gång- och cykelpassager större roll än att utöka antalet körfält.

Hur är det tänkt att vägarna ska anslutas till bron?

Förbindelsen över Nissan är tänkt att ansluta mot korsningen Flygaregatan och Slottsjordsvägen i väst och mot Stålverksgatan och Stationsgatan i öst.

Cirkulationsplatsen vid Flygaregatan behöver byggas om och anpassas till de nya förutsättningarna.

Sträckan mellan Flygaregatan och Järnvägsleden behöver förstärkas och körfält behöver tillföras. Körfält behövs dels som ledning mot ny gata på Söder men även för att kunna prioritera upp kollektivtrafiken längs Slottsjordsvägen.

Det ska finnas möjlighet att koppla upp denna länk mot gatunätet på Söder och även på andra sidan Nissan för att lokalgator ska kunna ansluta. Exakt vilka gator som ska anslutas till denna nya länk behöver studeras närmare. Den frågan är även knuten till tänkt exploatering i områdena.

I gatans förlängning i öster finns Stålverksgatan som ska kopplas ihop med Södra infarten. Detta kommer att ske med en ny bro över järnvägen.

Hur stora trafikmängder tänker man sig på den nya vägen och bron?

Det kommer att bli en vanlig gata i staden som ska användas för biltrafik samt gång- och cykeltrafik. Hastigheten blir 40 kilometer i timmen och trafikmängden beräknas till cirka 15 000 fordon per dygn. Trafikmängden motsvarar dagens Järnvägsled, men hastigheten är lägre satt.

Redan 2012 formades inriktningen för den nya gatan då beslut togs om att länken tvärs Nissan ska utgöras av en gata i staden. Det är alltså inte det som tidigare kallades för "hamnled" som det nu ska planeras för.

Blir det ändå inte svårframkomligt på väster om man ska ta sig igenom stan, trots en ny förbindelse?

En ny förbindelse över Nissan löser inte alla framkomlighetsproblem i centrala Halmstad. Också i framtiden kommer det att vara besvärligt att vid vissa tidpunkter ta sig med bil mellan väster och centrum.

Det finns alltså ingen universallösning för trafiken i Halmstad. Det kommer att behövas fler lösningar för att förbättra tillgängligheten i staden och vi behöver arbeta med flera åtgärder samtidigt.

Hållbart resande prioriteras

Transportsystemet behöver anpassas till den allt större staden. Vi behöver utveckla högkvalitativa cykelstråk och en högkvalitativ busstrafik som ett komplement till de vägreservat som finns i såväl översiktsplan som transportplan. Det är en förutsättning för att kommunen ska kunna växa hållbart.

De hållbara färdsätten behöver bli attraktivare resalternativ. Vi behöver värna om och tänka noga kring vad ytan i staden ska användas till. Transportsystemet tar plats och mest plats tar bilen sett till att det i genomsnitt sitter 1,2 personer i varje bil.

Varför bygger ni inte en ringled norr om staden istället?

Halmstads geografi gör det svårt med Galgberget strax norr om centrum. Galgberget är skyddat på grund av flera anledningar. Bland annat finns det militära områden där vi inte kan anlägga en väg eller tunnel.

Ny väg planeras för framtiden

I kommunens översiktsplan och trafikstrategi så har kommunen pekat ut ett vägreservat för en framtida ny vägkoppling mellan Kustvägen/Tiarpsalle'n och Kårarpsleden (vid det nya området Björkeslätt).

Denna koppling har ibland gått under benämningen "nordvästpassagen". Den har dock hittills inte bedömts ge så stor effekt på trafikflöden så att det motiverar kostnaden för utbyggnaden. Den finns dock med som ett framtida vägprojekt med utbyggnad under perioden 2041–2045 (enligt kommunens utbyggnadsplan).

Hur ska människor kunna passera vägen på väg mot havet och Alets naturreservat?

Exakt gestaltning och utformning av vägen är inte beslutad än.

I arbetet med strukturplanen för Kattegattområdet tittar man på hur folk på ett naturligt sätt ska kunna röra sig trafiksäkert och tryggt mellan staden och Alets naturreservat.

Hur påverkas Söder och de boende där?

Att bygga en väg innebär att buller och även att barriäreffekter ökar. Detta är något som måste tas hänsyn till i planeringsskedet så att störningarna blir så små som möjligt.

När de nya broarna är klara kommer de som bor på Söder att få en närmare väg till östra sidan av Nissan, till exempel till järnvägsstationen och nya stadsdelen Tullkammarkajen med sitt utbud av service.

Kommer bron att vara fast eller öppningsbar?

Den 12 december 2024 fattade kommunfullmäktige beslut om att bron ska vara fast och inte öppningsbar.

Blir ett obehindrat trafikflöde

I beslutet lyfts bland annat att en fast bro möjliggör ett obehindrat trafikflöde och kommer avlasta befintliga trafiknätet utan avbrott. Något som är särskilt viktigt för utryckningsfordon.

Den fasta bron ska byggas på ett sådant sätt så att även större motorbåtar har möjlighet att passera under bron.

I fördjupad översiktsplan för centrum pekas ytterligare gång- och cykelpassager över Nissan ut, vilket gör att en helhetssyn behövs.

Vad händer med segelbåtarna?

Större motorbåtar kommer kunna passera under den nya bron, men inte segelbåtar med hög mast.

Däremot ska möjligheterna för ett marint centrum utanför den nya bron utredas. Där finns bra potential att göra området attraktivt för både turister och invånare.

Hur hög blir bron?

Den segelfria höjden på bron (vilket inte är samma sak som själva brons höjd) kan i teorin vara mellan 2,9 och 6,8 meter. Den exakta höjden är ännu inte bestämd men det är troligt att höjden blir i den övre delen av spannet.

Bron ska byggas på ett sådant sätt så att större motorbåtar har möjlighet att passera under bron.

Vad menas med ett marint centrum?

Kommunen ser en potential i att utveckla ytorna på den västra sidan av Nissan, söder om där bron landar. Möjligheterna att skapa ett marint centrum med promenadstråk till centrum ska nu utredas.

Tillsammans med redan befintlig marin infrastruktur och verksamhet som till exempel segelsällskapet HSS kan det här området utvecklas ännu tydligare till förmån för det marina livet.

Nuvarande småbåtshamn kommer att finnas kvar.

Hur skyddar man en förbindelse mot översvämningar?

I dag benämns vägreservatet på Söder som ett reservat för klimat och väg. I planeringen hanteras dessa tillsammans.

När nya exploateringsområden i centrum planeras tas effekter av klimatförändringar med i planeringen från början.

Mark reserveras för att där kunna bygga vallar och murar som bland annat skyddar befintliga och nya fastigheter, verksamheter och infrastruktur såsom reningsverket och ny väg.

Utifrån att vattennivån kommer att stiga och att det finns risk att Slottsbron vid extremväder kommer ligga under vatten så är den nya länken över Nissan på Söder ett välkommet tillskott som räddningsväg.

Behövs verkligen denna länk, kan vi inte bara bygga ut befintliga vägar?

Det pågår en kontinuerlig översyn av vägnätet. Det har skett trimningsåtgärder, det vill säga mindre åtgärder för att höja kapaciteten för att förbättra framkomligheten på såväl Wrangelsgatan som Järnvägsleden sedan 2012. Bedömningen är att det finns ett visst utrymme för ytterligare trimningsåtgärder, men att detta inte är tillräckligt utifrån den tillväxt som kommunen behöver ta höjd för.

Den nya bron över Nissan behövs samtidigt som vi behöver fortsätta att trimma befintligt vägnätet för ökad kapacitet. Dessutom behöver vi arbeta med att prioritera upp de hållbara och yteffektiva färdsätten så att fler reser tillsammans med kollektivtrafik, eller väljer att gå eller cykla istället för att ta bilen.

En ny förbindelse över Nissan kommer att avlasta trafiken på Laholmsvägen och Slottsbron. Då får vi istället plats med ett eget körfält för busstrafik längs Laholmsvägen–Slottsgatan.

Bron möjliggör också för utbyggnad av två stora områden i centrum — Kattegattområdet och Tullkammarkajen. Inget av dessa båda exploateringsprojekt är möjliga utan en fungerande infrastuktur som gör dem tillgängliga.

Tidsplan

I Plan för transportsystemet konstateras att denna länk behövs. I översiktsplanen reserveras också mark för detta ändamål, men det krävs ytterliggare utredningar och beslut innan bron kan bli verklighet.

Efter att det finns ett politiskt beslut och budgetmedel avsatt om att bygga bron över Nissan med tillhörande vägar, kan man grovt räkna med tio år innan den nya bron kan börja användas. Det är ett stort infrastrukturprojekt att bygga och att planera infrastruktur tar tid.

Tidsplan

Steg i processen

Tid

Fördjupad lokaliseringsutredning, och strukturplan för Kattegattområdet.

Arbeten pågår och förväntas bli klara under 2025.

Detaljplan för området

Detaljplanarbetet är påbörjat. Uppdrag gavs 14 januari 2025. Tar cirka 3–4 år

Projekteringsfas inför byggnation

Tar cirka 1 år

Produktionsfas, byggnation

Tar cirka 2 år, I utbyggnadsplanen är planerad byggstart 2026–2030

Det finns flera osäkerheter som kan påverka de olika stegen tidsmässigt.

Närliggande projekt