Björkeslätt – bostäder norr om Sofieberg vid idrottsplatsen
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Nu kan du tycka till!
Samråd pågår 2–23 oktober.
Norr om Sofieberg planeras ett nytt bostadsområde med cirka 160 nya bostäder i blandad bebyggelse. Området är första etappen och del av det kommande bostadsområdet Björkeslätt.
Samråd
Kommunen har tagit fram ett förslag till hur planområdet skulle kunna se ut i framtiden. Under samrådet samlar vi in ytterligare information, förslag och synpunkter som vi kan väga in i vårt vidare arbete.
Samrådsmöte 16 oktober
Under mötet får du möjlighet att ställa frågor och få information om planförslaget. Välkommen!
Dag: onsdag 16 oktober
Tid: kl. 17–19, drop in
Plats: Kärlekens skola
Tyck till under samrådet
Under samrådet 2–23 oktober kan du tycka till om detaljplaneförslaget. Handlingarna finns här på webben under rubriken Dokument. Vi vill ha dina synpunkter skriftligt hos oss senast den 23 oktober 2024.
När du lämnar synpunkt
Ange ditt namn, adress, detaljplanens fastighetsbeteckning "Halmstad 7:45 m.fl." och diarienummer KS-2022/00641.
Planområdet ligger cirka 3,5 km norr om centrala Halmstad, intill bostadsområdet Sofieberg och Kärlekens skola och idrottsplats. Planområdet angränsas av Jesperslundsvägen i väst och av Stenstorpsvägen i syd. Marken inom planområdet består av en ung uppvuxen skog, jordbruksmark, en låg andel bebyggelse och kolonilotter. Planområdet är cirka 5,5 hektar och marken ägs av privat aktör och kommunen.
Blandad bebyggelse
Halmstad behöver fler bostäder och förslaget skulle ge ett tillskott med cirka 160 bostäder. De uppförs i en blandning av par-, rad-, kedjehus, flerbostadshus och få andel villor som kompletterar det befintliga bostadsbeståndet i angränsande bostadsområde.
Bebyggelsen anpassas efter det anslutande landskapet och den befintliga bebyggelsen inom och i omkringliggande område. Högsta nockhöjd regleras till mellan 8,5–10,5 meter över marknivån vilket motsvarar två våningar. Takens utformning regleras som sadeltak med en takvinkel på minst 20 grader och max 45 grader. Fasadmaterial regleras till att uppföras i trä.
Bland bostäderna planeras också för gemensamma ytor för exempelvis lek, vila, odling, parkering och diverse komplementbyggnader.
En hållbar profil
Området är första etappen av den nya stadsdelen Björkeslätt. Björkeslätt har en stark hållbarhetsprofil med ett tillhörande hållbarhetsprogram. Ett uttalat syfte med programmet är att området ska bli så hållbart som möjligt genom hela kedjan – från planering, genomförande och drift utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv.
Att jordbruksmark tas i anspråk motiveras genom att kommunen ligger på jordbruksbygd och större volymer av bostäder kräver att större ytor tas i anspråk. Genom en tät bebyggelse utnyttjas marken effektivt.
Natur och grönområden
I planförslaget ingår ett större sammanhängande naturområde i den södra delen av planområdet. Området tillåts vara vild och rufsigt med inslag av pedagogik och möjlighet till rekreation. Inom området finns det idag redan mycket växtlighet och större uppvuxna träd som med fördel kan bevaras. En promenadslinga kan anläggas längs med dagvattenstråket och broar kan byggas över diken och dammar. I framtiden blir slingan en del av en större helhet när den ansluter till befintliga rekreationsområden i Sofieberg och Kärleken och nya i Björkeslätt.
Naturområdet ska ta hand om planområdets dagvatten och skyfall och vara en plats för rekreation, pedagogik, möten och biologisk mångfald.
Trafik och gator
Planförslaget ska möjliggöra att området kan utformas som trädgårdsstad och by med tät småskalig bebyggelse med lummiga trädgårdar och ett finmaskigt gatunät som är anpassat efter gående och cyklisters behov.
Området är en del av Björkeslätt. I strukturplanen för Björkeslätt föreslås en tät kärna som sträcker sig längs med ett kollektivtrafikstråk.
Björkeslätts huvudgata planeras gå i nordsydlig riktning och är stadsdelens ryggrad. En lokalgata planeras som binder ihop de olika bostadskvarteren. Övriga gator är bygator och utformas som integrerade frirum enligt livsrumsmodellen. Integrerade frirum innebär att människor går och cyklar i blandtrafik.
Biltrafik styrs i första hand för att gå norrut och cykel-, gång- och kollektivtrafik går söderut mot Kärleken och Sofieberg. Detta för att uppmuntra till hållbara färdmedel. Samtliga gator i Björkeslätt utformas för lägre hastighet där barn och äldres rörelsefrihet är prioriterat. På köpet skapas en miljö där cykeln och promenaden sätts i första rummet.
Den nya lokalgatans sträckning och gestaltning anpassas för att inte bjuda in till höga hastigheter. Passager markeras med annan markbeläggning som exempelvis marksten, gatsten eller liknande för att signalera en sänkt hastighet. Ett exempel är utanför Lovéns trädgård där en sänkt hastighet kommer behövas på grund av förhöjda säsongsbaserade trafikflöden. Gatan utformas med en grön karaktär och dagvatten- och skyfallshantering föreslås ske med exempelvis svackdiken och växtbäddar.
Parkering
Parkering ska inte finnas utmed huvudgatan eller lokalgatan. Parkeringsplatser samlokaliseras på kvartersmark för att lösa det behov som bostäderna kräver. För att undvika en allt för hög andel asfalterade ytor kan ett mer genomsläppligt markmaterial användas som exempelvis gräsarmering. Längsgående parkering inom kvartersmark möjliggörs. Dessa utmärks med god gestaltning för att signalera en tydlighet i vart man som besökare får parkera.
I övrigt föreslås parkeringsförbud i området för att undvika att människor parkerar sina bilar på de gemensamma ytorna. Laddmöjligheter för el- och hybridfordon ska finnas vid varje fastighet för flerbostadshus.
Tidsplan
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Planbesked | 29 september 2020 |
Samråd | 2–23 oktober 2024 |
Granskning | Ej beslutat |
Antagande | Planen beräknas kunna bli antagen andra kvartalet 2025. |
Laga kraft | Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas. |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Dokument
Alla handlingarna går under samrådstiden att läsa i pappersform i Rådhuset.
Karta över planområdet
Området benämns H13a i kartan. Det större området H13B kommer troligen ut på samråd till våren.