Tunnel under järnvägen och bebyggelse vid Fredsgatan
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Snart kan du tycka till!
Granskning pågår 27 juni–28 augusti.
Med en gång- och cykelpassage under järnvägen, ny bebyggelse och en publik plats ska stationsområdet knytas samman med Halmstads centrum. En tunnel är också en säkrare passage förbi järnvägen.

Den västra byggnaden placeras så att tunnelmynningen upplevs luftig och så att det finns möjlighet till en visuell kontakt mellan de olika nivåerna i stadsrummet. Visionsbild, byggnadernas utseende bestäms senare.
Granskning
Detaljplaneförslaget har justerats efter samrådet och är ute för granskning 27 juni–28 augusti. Då kan du tycka till igen. Synpunkter som kom in under samrådet har sammanställts och bemöts i en samrådsredogörelse. Du hittar den och andra handlingar under rubriken Dokument längre ner på sidan.
Tyck till under granskningen
Vi vill ha dina synpunkter skriftligt hos oss senast den 28 augusti.
När du lämnar synpunkt
Ange ditt namn, adress, detaljplanens fastighetsbeteckning "Fredsgatan, Jäntan 1 m.fl". och diarienummer "KS-2023/00286".
Startskottet för Stationsstaden
Detaljplanen Fredsgatan är en del av strukturplanen för nya stadsdelen Stationsstaden. Det blir starten för en utveckling som ska stärka stationsområdet som målpunkt och göra hållbart resande mer attraktivt.
Vid Fredsgatan görs detta genom smidiga passager, god orientering och centrumutveckling med nya byggnader för kontor och service.
Området ska bli en entré till centrum österifrån. På så sätt knyts stadskärnan samman med ett nytt resecentrum och den framväxande Stationsstaden och östra sidan av järnvägen.
Gång- och cykeltunnel under järnvägen
I framtiden beräknas tågtrafiken öka och det behövs en säker, tillgänglig och trygg passage förbi järnvägen. I planförslaget ersätts därför järnvägsövergången med en gång- och cykeltunnel.
I förslaget ansluter gång- och cykelbanan till tunneln med en utdragen sväng på båda sidor. Anledningen är att lutningen ska bli tillgänglig och säker – rampen blir för brant om den går rakt ner under järnvägen.
Tunnelns östra mynning kopplas samman med en trappa som leder fotgängare upp på en publik plats som tidigare varit en del av gatan.

Vy från torgytan på östra sidan i riktning mot norr. Rampanslutning och ny byggnad till vänster om bilden. Platsen utvecklas och görs om till en entré in till stadskärnan.

Östra torget. Norr till vänster i bild och söder till höger i bild.
Omledning av biltrafik
Med en tunnel endast för fotgängare och cyklister behöver du som kör bil ta andra vägar, exempelvis Laholmsvägen. I framtiden planeras även en tunnel för alla trafikslag vid Linnégatan vid nuvarande plankorsning.
Det finns inte tillräckligt med plats för att bygga en tunnel för bilar vid Fredsgatan, på grund av omkringliggande hus.
Nya byggnader för kontor och service
I förslaget kompletteras platsen med ny bebyggelse på ytan som i dag används som parkering, på var sida om järnvägen. Här blir det plats för kontor och service. I bottenplan blir det verksamheter som skapar liv och rörelse på platsen. Byggnaden lämpar sig inte för bostäder på grund av det nära läget till spåren.

Vid de nya byggnaderna planeras offentliga platser och mindre torgytor. Visionsbild från norr. Byggnadernas utseende bestäms senare.
Markanvisningstävling
Kommunen kommer att utlysa en markanvisningstävling för två kontorsbyggnader. Preliminär tidsplan för tävling är hösten 2025. Tävlingen kommer att utlysas på markanvisning.se Länk till annan webbplats.
Vad händer med parkeringarna?
Parkeringarna kommer att bebyggas, men det finns plats i närliggande parkeringshus, till exempel parkeringshus Gamle tull 200 meter norrut.
Vänd dig till din fastighetsägare eller hyresvärd om du har frågor om din boendeparkering.
Planområdet nu och i framtiden
Planområdet. Bläddra i bildspelet för att se hur området ser ut idag.
Tidsplan
Kommunen har tagit fram ett förslag på ny detaljplan som har varit ute på samråd.
Inför byggnationen kommer Trafikverket att gräva ut och förbereda för tunneln. Då kommer biltrafiken att stängas av. Under en period kommer även tågtrafiken att påverkas av bygget.
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Planuppdrag | 30 november 2021 |
Samråd | 15 juni–27 augusti 2023 |
Granskning | Granskning pågår 27 juni–28 augusti 2025 |
Antagande | 2026, fjärde kvartalet |
Laga kraft | Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas. |
Byggstart ledningsomläggning | Våren 2026 startar större ledningsarbeten runt Fredsgatan |
Byggstart gång- och cykeltunnel | Cirka 2029–2030 |
Byggstart kvartersmark | Cirka 2032 |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Dokument
Karta
Området heter H36a i kartan.