• Halmstads webbplatser

Tunnel under järnvägen och bebyggelse vid Fredsgatan

Jäntan 1, Halmstad 6:1, Halmstad 6:31, Halmstad 2:1 och Halmstad 2:2, H36a

Detaljplan, Högprioriterat

Pågående detaljplanering

  • Förstudie
  • Planförslag tas fram
  • Samråd
  • Granskning
  • Planförslag antas
  • Laga kraft

Snart kan du tycka till!

Granskning pågår 27 juni–28 augusti.

Med en gång- och cykelpassage under järnvägen, ny bebyggelse och en publik plats ska stationsområdet knytas samman med Halmstads centrum. En tunnel är också en säkrare passage förbi järnvägen.

Fem våningar högt hus med cykelbana med en trappa bredvid. Runt om finns mycket växtlighet.

Den västra byggnaden placeras så att tunnelmynningen upplevs luftig och så att det finns möjlighet till en visuell kontakt mellan de olika nivåerna i stadsrummet. Visionsbild, byggnadernas utseende bestäms senare.

Granskning

Detaljplaneförslaget har justerats efter samrådet och är ute för granskning 27 juni–28 augusti. Då kan du tycka till igen. Synpunkter som kom in under samrådet har sammanställts och bemöts i en samrådsredogörelse. Du hittar den och andra handlingar under rubriken Dokument längre ner på sidan.

Tyck till under granskningen

Vi vill ha dina synpunkter skriftligt hos oss senast den 28 augusti.

När du lämnar synpunkt
Ange ditt namn, adress, detaljplanens fastighetsbeteckning "Fredsgatan, Jäntan 1 m.fl". och diarienummer "KS-2023/00286".

Skicka in din synpunkt

Startskottet för Stationsstaden

Detaljplanen Fredsgatan är en del av strukturplanen för nya stadsdelen Stationsstaden. Det blir starten för en utveckling som ska stärka stationsområdet som målpunkt och göra hållbart resande mer attraktivt.

Vid Fredsgatan görs detta genom smidiga passager, god orientering och centrumutveckling med nya byggnader för kontor och service.

Området ska bli en entré till centrum österifrån. På så sätt knyts stadskärnan samman med ett nytt resecentrum och den framväxande Stationsstaden och östra sidan av järnvägen.

Karta som visar framtida gång- och cykelstråk.

Gult visar framtida gångstråk. Rosa visar gång- och cykelstråk. Klicka för större bild.

Gång- och cykeltunnel under järnvägen

I framtiden beräknas tågtrafiken öka och det behövs en säker, tillgänglig och trygg passage förbi järnvägen. I planförslaget ersätts därför järnvägsövergången med en gång- och cykeltunnel.

I förslaget ansluter gång- och cykelbanan till tunneln med en utdragen sväng på båda sidor. Anledningen är att lutningen ska bli tillgänglig och säker – rampen blir för brant om den går rakt ner under järnvägen.

Tunnelns östra mynning kopplas samman med en trappa som leder fotgängare upp på en publik plats som tidigare varit en del av gatan.

Vy från torgytan på östra sidan i riktning mot norr. Rampanslutning och ny byggnad till vänster om bilden. Platsen utvecklas och görs om till en entré in till stadskärnan.

Östra torget. Norr till vänster i bild och söder till höger i bild.

Omledning av biltrafik

Med en tunnel endast för fotgängare och cyklister behöver du som kör bil ta andra vägar, exempelvis Laholmsvägen. I framtiden planeras även en tunnel för alla trafikslag vid Linnégatan vid nuvarande plankorsning.

Det finns inte tillräckligt med plats för att bygga en tunnel för bilar vid Fredsgatan, på grund av omkringliggande hus.

Nya byggnader för kontor och service

I förslaget kompletteras platsen med ny bebyggelse på ytan som i dag används som parkering, på var sida om järnvägen. Här blir det plats för kontor och service. I bottenplan blir det verksamheter som skapar liv och rörelse på platsen. Byggnaden lämpar sig inte för bostäder på grund av det nära läget till spåren.

Två byggnader på var sin sida av järnvägsspåret. Under spåren går en cykelväg. Runt byggnaderna finns ytor med grönska och träd.

Vid de nya byggnaderna planeras offentliga platser och mindre torgytor. Visionsbild från norr. Byggnadernas utseende bestäms senare.

Markanvisningstävling

Kommunen kommer att utlysa en markanvisningstävling för två kontorsbyggnader. Preliminär tidsplan för tävling är hösten 2025. Tävlingen kommer att utlysas på markanvisning.se Länk till annan webbplats.

Vad händer med parkeringarna?

Parkeringarna kommer att bebyggas, men det finns plats i närliggande parkeringshus, till exempel parkeringshus Gamle tull 200 meter norrut.

Vänd dig till din fastighetsägare eller hyresvärd om du har frågor om din boendeparkering.

Planområdet nu och i framtiden

Planområdet. Bläddra i bildspelet för att se hur området ser ut idag.

Tidsplan

Kommunen har tagit fram ett förslag på ny detaljplan som har varit ute på samråd.

Inför byggnationen kommer Trafikverket att gräva ut och förbereda för tunneln. Då kommer biltrafiken att stängas av. Under en period kommer även tågtrafiken att påverkas av bygget.

Tidsplan
Steg i processenTidpunkt
Planuppdrag30 november 2021
Samråd15 juni–27 augusti 2023
GranskningGranskning pågår 27 juni–28 augusti 2025
Antagande2026, fjärde kvartalet
Laga kraftCirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas.
Byggstart ledningsomläggningVåren 2026 startar större ledningsarbeten runt Fredsgatan
Byggstart gång- och cykeltunnelCirka 2029–2030
Byggstart kvartersmarkCirka 2032

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Dokument

Karta

Området heter H36a i kartan.

Närliggande projekt