• Halmstads webbplatser

Halmstads hamnområde

Halmstad 2:4 med flera, V19

Detaljplan, Högprioriterat

Pågående detaljplanering

  • Förstudie
  • Planförslag tas fram
  • Samråd
  • Granskning
  • Planförslag antas
  • Laga kraft

Ett förslag på ny detaljplan har tagits fram för att utveckla hamnen och öka godshanteringen på lång sikt. I förslaget ingår ett nytt järnvägsspår och vägar som ska förbättra transporterna till och från hamnen. Planen innehåller även en ny vågbrytare och åtgärder för att skydda området bättre mot framtida översvämningar.

En ny detaljplan behövs för hamnens utveckling

En ombyggnad för att ta emot större fartyg är redan igång. För att vidareutveckla hamnen som ett regionalt och nationellt logistiknav och anpassa markanvändning, vägar och järnvägar efter nya behov krävs också en ny detaljplan.

Med förändringarna blir det möjligt för Hallands Hamnar att ta in mer gods via båt för fortsatt frakt ut i Sverige, och omvänt. Det blir lättare för näringslivet att transportera gods hållbart. Förslaget stärker också Halmstad som etableringsort för nya företag. Detaljplanen ska säkerställa riksintresse för kommunikation och möjliggöra fortsatt utbyggnad av hamnområdet med fler verksamheter.

Sedan den nuvarande detaljplanen vann laga kraft 2015 har förutsättningarna för hamnområdet förändrats. Etableringen av Stena Lines färjeterminal är ett exempel, ett annat är Trafikverkets utredning av spåranslutning till och från Halmstads hamn, där Trafikverket drar slutsatsen att heltåg till hamnen både från norr och söder är bästa lösningen.

Nya järnvägs- och väganslutningar

Den huvudsakliga förändringen i den nya detaljplanen är ändring och komplettering av infrastrukturen i hamnen. Planförslaget möjliggör nya järnvägs- och väganslutningar till och från samt inom hamnområdet.

Det järnvägsspår som finns idag ska ersättas med ett betydligt längre, som också får flera sidospår till olika verksamheter. Tyngre och upp till 750 meter långa tåg ska kunna köra här.

Spåret kopplas mot Västkustbanan med två anslutningar, en från norr och en från söder.

En ny vågbrytare

I planförslaget finns också ett nytt läge för ny vågbrytare och utrymme för överlämningsbangård innanför denna. Om behov uppstår i framtiden på grund av extremväder och klimatförändringar kommer man också kunna bygga på vågbrytaren från sju till nio meter.

Förstora bilden

Bilden visar bland annat ny vågbrytare och klimatskydd samt arbetsnamn på dammar och vägar. Klicka för större bild.

Damm och översvämningsskydd

Den inre dammen, som idag framstår som en stor vattenyta, kommer att minskas betydligt då järnväg och väg tar upp en del av ytan.

Planen inkluderar också ett klimatskydd mot översvämningar mellan den nya vågbrytaren och Västervallvägen. Detta skydd kommer att löpa längs större delen av dammen för att hantera framtida översvämningsrisker.

Vid Östra stranden och badplatsen Gröningen kommer översvämningsskyddet, med kullar i olika höjder, även att fungera som ett visuellt skydd, framför de stora byggnaderna i hamnområdet.

Bullerskydd mot Måsen

Enligt trafikbullerutredningen kommer planförslaget att leda till högre ljudnivåer vid stugområdet Måsen. För att minska bullret föreslås att en bullervall och bullerskärmar byggs för att skydda området.

Området

Planområdet, som täcker stora delar av Halmstad hamnområde, ligger cirka två kilometer sydväst om Halmstads centrum. Det sträcker sig också ut i havet, söder om den nuvarande vågbrytaren, och omfattar ungefär 100 hektar. Marken ägs av Halmstads kommun.

Många utredningar har gjorts, bland annat för att se hur naturen och landskapet förändras i och med planförslaget. Se under rubriken Dokument längre ner på sidan.

Gator och trafik

Planförslaget innebär nya lokalgator, omdragningar av befintliga vägar samt nya förbindelser mellan hamnområdet, södra infarten, E6 och Halmstads tätort. Det skapar nya trafikflöden för gående, cyklister, motortrafik och järnvägstrafik till och från hamnområdet.

Den ökade trafikmängden och de nya trafikflödena samt den förväntade ökningen av järnvägstrafik beror dels på nya verksamheter i området, dels på utbyggnaden av nya järnvägsspår som kopplar hamnen till Västkustbanan.

Inne i hamnområdet kompletteras gatunätet med ett nytt och sammanhängande gång- och cykelvägnät för att främja hållbara färdsätt.

Stålverksgatan och Stationsgatan avlastas

Nya Vågbrytargatan och Framtidsvägen löper parallellt utmed hela hamnområdet, på var sin sida av det nya järnvägsspåret som går från hamnen till Västkustbanan.

Trafiken till och från hamnområdet kommer främst via Vågbrytargatan och fördelas vidare in i området på lokalgator. Stålverksgatan och Stationsgatans norra del avlastas därmed från den genomfartstrafik som tidigare belastat gatorna.

Tidsplan

Detaljplanen har varit ute på samråd. Nu sammanställer och bemöter kommunen inkomna synpunkter i en samrådsredogörelse och gör eventuella justeringar i planförslaget, som sedan ställs ut på granskning. Då kan du tycka till igen.

Tidsplan

Steg i processen

Tidpunkt

Planuppdrag

29 september 2020

Samråd

28 oktober–2 december 2024

Granskning

Ej beslutat

Antagande

Planen bedöms kunna bli antagen under tredje kvartalet 2025.

Laga kraft

Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas.

Sanering av mark, lantmäteriåtgärder, allmän platsmark

Efter att planen vunnit laga kraft.

Utbyggnad kajkonstruktion, vågbrytare, järnväg, dagvattendammar (kräver vattendom).

2026–2032

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Karta över planområdet

Området heter V19 i kartan.

Närliggande projekt