Trönninge centrumstråk
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Trönninge föreslås öka från dagens drygt 1 600 invånare till drygt 4 700 invånare år 2050. Det kommer behövas en kraftig utbyggnad av den offentliga servicen så som ny skola och äldreboende, nya bostäder och en tydlig centrumnod också erbjuder Trönningeborna en naturlig plats att träffas.
Innehåll
- Sex övergripande mål
- Stråk, trafik och kopplingar
- Grönområden
- Busstorget görs om till mötesplats
- Nya bostäder i centrum
- Servicekluster i söder
- Äldreboende
- Förskola och skola
- Bostäder i söder
- Framtida tågstation
- Hantering av dagvatten och skyfall
- Vill du veta mer?
- Karta över området
- Projekt inom Trönninge centrumstråk
En övergripande strukturplan har tagits fram för Trönninge centrumstråk. Planen ska användas som underlag och stöd vid framtida planering när Trönninge växer, både i centrum och sydväst om orten. Hållbarhetsfrågorna ska genomsyra all planering.
Sex övergripande mål
Strukturplanen inkluderar sex övergripande mål som beskriver vad som ska karaktärisera framtagandet av det nya centrumstråket:
Stråk, trafik och kopplingar
Hållbara transporter prioriteras och utformas med användarna i fokus. Genom orten skapas ett centralt stråk med en gång- och cykelbana som knyter samman framtida tågstopp i norr med serviceklustret i sydväst. Stråket passerar genom centrum med verksamheter, mötesplats och flerbostadsbebyggelse. Dagens angränsande gång- och cykelbanor kopplas till centrumstråket och den centrala mötesplatsen som skapas där busstorget är idag.
Stråk för oskyddade trafikanter ska förbättras till olika målpunkter så som Trönningestranden, naturreservat, Sjärnarpsskogen, Halmstad med flera.
Busslinjerna flyttas
Bytespunkten för kollektivtrafik (buss), som är närmaste koppling för tågstoppet, har fått ny placering utmed Trönningevägen i höjd med gatuköket (Trönninge 6:97). På detta sätt effektiviseras de två busslinjerna som i dagsläget snurrar in på befintligt busstorg innan de kör vidare mot Genevad och Knäred respektive Laxvik och Eldsberga. Bytespunkten förses med utökad resenärservice, exempelvis busskurer, cykelparkering med mera.
Vid utbyggnad av bostadsområdet föreslås busslinje 314 (Laxvik) dras om så att den går via Stråvägen och vidare genom det nya bostadsområdet för att fånga upp de nya bostäderna samt närheten till serviceklustret.
Grönområden
Trönninge har låg andel grönska i dagsläget och detta behöver utökas och stärkas. Där det är möjligt knyts grönområdena samman genom trevliga gaturum med gröna inslag. De allmänna mötesplatserna får större inslag av grönska och befintliga alléer kompletteras.
I söder föreslås ett sammanhållet grönstråk som blir en del i dagvattenhanteringen samt rekreativt stråk som fungerar som en grön oas mellan befintlig och ny bebyggelse.
Busstorget görs om till mötesplats
Trönninge centrum saknar idag en naturlig mötesplats. Dagens busstorg ska därför göras om till en inbjudande mötesplats för Trönningeborna. Runt torget samlas centrumfunktionerna och ytor skapas för möten där människorna ges plats istället för bilar. Vägmaterial och annan gestaltning ska förstärka förståelsen att trafiken sker på fotgängarnas villkor.
Centrumområdet ska bli en trygg och variationsrik plats. Platsen ges en utformning som signalerar dess roll som Trönninges centrum, gärna med stor andel grönska. Mötesplatsen ska vara mångfunktionell och locka till aktivitet och samvaro och ha hög tillgänglighet med något för alla åldrar, som kan användas året runt.
För att människor ska vilja och våga vistas där, vid alla tider på dygnet, krävs en omsorgsfull och genomtänkt utformning. Mötesplatsen är Trönningebornas gemensamma rum och i kommande detaljplaneprocess ska Trönningeborna ges möjlighet att delta i framtagandet av ambitionsnivå samt innehåll.
Nya bostäder i centrum
Trönninge består idag huvudsakligen av villabebyggelse och behöver kompletteras med andra bostadsformer. Centrumnoden ska innehålla flerbostadshus, gärna plusbostäder, med centrumfunktioner i bottenplan vars entréer vänds mot gatan. Byggnaderna tillåts en något högre höjd än vad som finns på orten idag. Centrumnoden är den del som ska ha högst bebyggelse för att markera dess betydelse och centrala punkt i orten.
Servicekluster i söder
I sydväst, i anslutning till befintlig grundskola, samlas ortens service så som skola, förskola, äldrebostäder, folkbibliotek, trygghetsboende med flera.
Äldreboende
Orten har i dagsläget inget äldreboende, vilket försvårar möjligheten att bo i Trönninge genom livets alla skeden. Äldreboende med cirka 60 boendeplatser efterfrågas med planerad utbyggnad under perioden år 2030–2035.
Ambition är att kunna sammanbygga förskola och äldreboende. Kommunen ser flera samordningsvinster, så som samnyttjande av utemiljö. Enligt konceptet byggs förskola med fyra avdelningar i bottenplan och äldreboende med 60 platser på våningsplan 2–3 plus vindsvåning. Det uppskattas krävas en sammanlagd yta på cirka 9000 kvadratmeter.
Förskola och skola
Till år 2026 finns behov av en ny förskola med fyra avdelningar som ersättning för befintliga förskolor i Eldsberga och Gullbanna som ska avvecklas samt för att klara Trönninges behov. Barn- och ungdomsförvaltningen flaggar för att detta kanske inte är tillräckligt och område för sex avdelningar har studerats. Kommunen har som koncept att bygga ut förskolor med fyra avdelningar i en våning, vid ytterligare avdelningar kan byggnaden/byggnaderna byggas i två våningar.
År 2028 byggs grundskolan ut, vilket görs genom att bygga en ny skola för åk F–3 inom serviceklustret. När detta är färdigt byggs befintliga Trönningeskolan om till en åk 4–9 skola. F–3 skolan ska kunna ta emot 300 elever och 4–9 skolan ska kunna ta emot 600 elever (likvärdigt med dagens elevantal).
Under perioden år 2032–2036 har Trönninge behov av förskola för ytterligare 4 avdelningar.
Bostäder i söder
Området i Söder ska rymma ungefär 1300 bostäder av blandad typ: villor, radhus, parhus, kedjehus och flerbostadshus. Utbyggandet ska ske etappvis i takt med att Trönninge naturligt utökas.
Fastigheter som finns på området idag är till största del privatägda. Viljan att förädla sin mark eller sälja den krävs för att exploateringen ska kunna genomföras.
Framtida tågstation
Tågstoppet föreslås ligga centralt i Trönninge med närhet till busstopp och bra gång- och cykelvägnät. Framtida stationsläge ökar tillgängligheten väsentligt för invånarna och företagen samt möjliggör framtida exploateringar och investeringar. Tåget blir gynnsamt för utpendling både norrut och söder ut. Även inpendling blir gynnsamt eftersom många arbetare i Kistinge industriområde bor i Laholm.
Tågstopp Trönninge placeras i anslutning till centrumstråket (Krontorpsvägen). För att skapa en säker koppling för oskyddade trafikanter vid tågstoppet används viadukten under järnvägen enbart för gång- och cykeltrafik. Södra sidan fokuserar på cykelparkering och avlämningsytor för bil och norra sidan fokuserar på parkering för bilpendling.
Hantering av dagvatten och skyfall
Centrumområdets södra del riskerar idag att översvämmas vid stora regnmängder och dagvattenhanteringen. Två större våtmarker (dagvattendammar) uppförs direkt söder om samhället för att skydda samhället mot tillrinnande vatten vid kraftig nederbörd.
Skyfallsrisken vid centrumnoden och Stråvägen åtgärdas genom flera olika lösningar. Åtgärder som gynnar miljömässig och ekologisk hållbarhet ska användas, så som att använda grönområden för klimatanpassning och blågröna lösningar som ger mervärden för biologisk mångfald, rekreation och upplevelsevärden.
Naturliga inslag så som åkerholmar, märgelhålor samt rinnvägar för skyfall bevaras så långt det är möjligt. Rinnvägarna nyttjas för att på ett naturligt sätt ta om hand om dagvatten.
Vill du veta mer?
Vill du läsa strukturplanen för Trönninge centrumstråk i sin helhet kan du kontakta kommunen.
Karta över området
Trönninge centrumstråk ska sträcka sig genom orten från framtida tågstation ned till serviceklustret (sydväst) och framtida bostadsområde. Strukturplanen för Trönninge centrumstråk är markerat i lila i kartan.