• Halmstads webbplatser

Lyckedals­skolan på Stenalyckan, Snöstorp

Del av Snöstorp 19:199 och del av Skäran 1, OS9

Detaljplan, Mycket högprioriterat

Byggnation

  • Planering för byggnation
  • Byggnation pågår
  • Färdigt projekt

I västra Snöstorp, mot Stenalyckan, kommer det att byggas en grundskola för årskurserna 4–9 med plats för minst 600 elever samt en ny idrottshall med gymnastikdel. Skolan planeras vara färdig till hösten 2026 och fylla behovet av skolplatser för närliggande stadsdelarna Snöstorp och Andersberg.

En skola i två våningsplan

Skolan uppförs i huvudsak i två våningsplan med möjlighet för ett tredje våningsplan i skolbyggnadens mittendel. Detta för att samla de gröna ytorna och spara så mycket av befintlig park som möjligt.

Befintliga ledningar och närheten till bostadsområde, park, motorväg samt handelsområde ställer krav på skolans placering och utformning samt hur skolans tillfarter och parkering anordnas.

På grund av korsande VA-ledningar, mellan Fru Billes väg och herr Olaus väg, behöver skolans byggrätt delas upp på i två områden. Byggrätten fördelas mellan de två områdena där skolan och tillika huvuddelen av byggrätten placeras på fotbollsplanerna i den sydvästra delen området.

Illustrationskarta

Illustrationskarta med övergripande struktur, plangränser och möjlig utformning av park och skolgård.

En separat idrottshall med gymnastikdel

Skolan kommer att få en ny idrottshall med placering bakom huvudbyggnaden.

För att tillgängliggöra idrottshallen för personer med funktionsvariation, har en ny angöring (väg) från skolans infart lagts till norr om byggnaden.

Illustration över hur idrottshallen på Lyckedalsskolan kan se ut.

Illustration över hur idrottshallen på Lyckedalsskolan kan se ut.

Park och utemiljö

Mycket av parken och vegetationen i den kommer att vara kvar och det är kommunens intention att höja kvalitet i parken och utforma den väl så att den upplevs trygg, attraktiv och att den kan användas av alla oavsett funktionsförmåga, kön och ålder.

Skolbyggnaden placeras i planområdets sydvästra del för att skydda skolgården från buller och spara så mycket av parken som möjligt. Placeringen i sydväst möjliggör också för en enkel och nära tillfart till skolan från Stormgatan i sydväst.

I samband med samrådet genomfördes en webbenkät för att få en bättre bild av hur parkytan används idag, samt hur invånarna vill att den ska utvecklas. Resultatet av enkäten kommer att tas med i det framtida arbetet med park och utemiljö.

I Snöstorp är tillgången på grönytor fortsatt god även efter att skolan är byggd. Kommunen bedömde därför att parkmark kan användas. Skolans placering innebär att cirka 23 000 kvadratmeter mark används för skoländamål vilket motsvarar drygt hälften av befintlig parkytan inom planområdet. Utöver skolans byggnader tillkommer även ytor för skolgård, parkering och angöring (vägar).

Träd bevaras och nya aktivitetsytor tillkommer

En viktig målsättning i är att skolan passas in och utformas som en naturlig del av området. För att kompensera ianspråktagen parkmark föreslås också att kvarvarande delarna av parken utvecklas med höjd kvalitet på grönytor och nya aktivitetsytor.

I parkens södra delar ska ytor för dagvattenhantering finnas och kvarvarande parkdelar rustas upp och utformas med en tydlig parkkaraktär. Parkens befintliga grönstrukturer, grova träd och viktiga stråk bevaras.

Både skola och allmänhet kan nyttja området

Ett koncept för skolans utformning samt ett funktionsprogram för skolans utemiljö och parken har tagits fram. Du hittar det under rubriken Dokument längre ner på sidan. Idéer till detta har hämtats från den invånarenkät som genomfördes under samrådet.

Genom zonindelningen utformas skolområdet så att ytor och aktiviteter som kräver uppsikt och trygghet placeras närmast byggnaderna, tydlig avgränsad och definierad ifrån offentliga ytor.

Idrottsytorna däremot ska bjuda in till samnyttjande och “flöda ihop” med parken och placeras därför i den yttre zonen mot parken. Genom noggrann och holistisk gestaltning och utformning uppnås synergier som gynnar både allmänheten och skolverksamheten.

Stråk- och målpunktskarta.

Stråk- och målpunktskarta.

Trafik och trygga gång- och cykelvägar

Detaljplanen säkrar tillfarten till skolan samt trygga gång- och cykelvägar till och från skolan. Biltrafiken till skolan leds från närliggande handelsområdet Stenalyckan.

För att öka tryggheten och ledning för cyklande elever föreslås trafiksäkerhetshöjande åtgärder i trafiknätet. Bland annat föreslås en ny cykelväg i grönremsan söder om Herr Olaus väg för att ersätta cykelvägen längs med Stormgatan.

En detaljplan för framtida behov

Detaljplanen har en viss flexibilitet för att skolan ska kunna utvecklas och vid behov kunna variera över tid, i både elevantal och årskurser. Av samma skäl finns det också möjlighet till andra alternativa framtida markanvändningar så som öppen sjuk- och hälsovård, idrott samt kontor.

Bakgrund – varför byggs skolan här?

Varför byggs inte skolan i Andersberg eller Fyllinge?

Avsikten med en ny skola i Snöstorp är att uppfylla det behov av skolplatser som finns i närliggande stadsdelar dvs Snöstorp och Andersberg samt bidra till vardagliga möten mellan barn med olika förutsättningar. Detta är nödvändigt om kommunen abetar för att motverka skolsegregationen för att klara kommunen generella uppdrag om likvärdig skola som regleras av skollagen.
Anledningen till att skolan inte byggs i Andersberg är att det helt enkelt inte finns plats och andelen grönyta per invånare i Andersberg är låg redan som det är.

Andelen barn har de senaste 10 åren ökat kraftigt i Andersberg och behovet av skolplatser är stort, framförallt då det gäller förskoleplatser. För att lösa detta kommer en ny förskola byggas i Andersberg och befintlig F–9 skola omvandlas till en F–3 skola varpå de äldre eleverna ( åk 4–9) kommer förflyttas till andra skolor, bland annat den nya skolan i Snöstorp. Även Fyllingeskolan håller på att byggas ut och kommer att ta emot fler barn. I Fyllinge finns det också planer för ytterligare en grundskola på längre sikt.

Flera andra platser i Snöstorp har undersökts

Kommunen har i tidigare förstudie tittat på flera platser för en skola i Snöstorp, bland annat platsen bakom kyrkan det vill säga Snöstorp 24:1, se översiktskarta här nedanför. Anledningen till att kommunen inte gick vidare med just den platsen var bland annat på grund av markens krafiga lutning. Närheten till Fylle ån spelade också roll med risk för stor påverkan på både naturvärden och landskapsbild.

Översiktskarta från kommunens förstudie från 2019 med olika studerade platser för en ny grundskola i Snöstorp. Förstudien handlade ursprungligen om Snöstorp 20:4 som i förstudie avfärdades bland annat på grund av naturvärden och omfattande fornlämningar. I förstudien gjordes därför en bredare översyn på möjliga platser i Snöstorp stora nog att inhysa en skola. Området markerat med 1 är Snöstorp 19:199 dvs där skolan nu ska byggas och området 4 är Snöstorp 24:1 som bland annat avfärdades på grund av närheten till Fyllenån och områdets kraftiga lutning.

Tidsplan

Detaljplanen antogs 6 december 2022. Planen överklagades till mark- och miljödomstolen. Domstolen har avvisat samtliga överklaganden.

Planen blev överklagad vidare till mark- och miljööverdomstolen, men även denna avslog grannarnas överklagande. Beslutet är slutgiltigt, detaljplanen har därmed vunnit laga kraft och går vidare till byggnation.

Tidsplan

Steg i processen

Tidpunkt

Planuppdrag

Kvartal 1 2020

Samråd

11 mars–8 april 2021

Granskning

3–24 oktober 2022

Antagen

6 december 2022.

Laga kraft

Planen har vunnit laga kraft 21 december 2023.

Planering för byggnation

Första halvåret 2024

Byggstart

Hösten 2024

Färdigbyggd skola

Inför höstterminen 2026

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Dokument

Karta över planområdet