• Halmstads webbplatser

Utökning av Kistinge industriområde södra

Del av fastigheten Fyllinge 20:393 med flera, V4

Detaljplan, Högprioriterat

Pågående detaljplanering

  • Förstudie
  • Planförslag tas fram
  • Samråd
  • Granskning
  • Planförslag antas
  • Laga kraft

Det är stor efterfrågan på industri- och verksamhetsmark i Halmstad. Detaljplanen syftar till att utöka Kistinge industriområde i söder med mer industrimark. Målet är att kunna etablera verksamheter som inte kan finnas i blandad stadsbebyggelse. Planen möjliggör även ombyggnad av trevägskorsningen och infarten till norra Trönninge från väg 15 och säkerställer promenadstråk som kopplar samman Trönninge med Stjärnarpsskogen.

Planen har varit ute på granskning

Detaljplanen har varit ute på samråd och granskning och allmänhet och remissinstanser har fått tycka till. Nu jobbar kommunen vidare med planen innan den kan antas.

Viktiga ändringar i förslaget efter samråd

  • Nya verksamheter: förutom industri och verksamheter kan området nu även ha gym, restaurang, djursjukhus, smådjursklinik och vårdcentral.
  • Skydd mot PFAS: vi har lagt till åtgärder för att förhindra spridning av PFAS i vatten.
  • Natur och djurliv: vi har gjort fler undersökningar av naturen och kompletterat med vilka biotoper som kan flyttas och kompenseras med åtgärder. Åkergrodan får nya spridningsstråk för att röra sig mellan grönområden.
  • Förtydliganden: vissa bestämmelser har tagits bort eller förtydligats, till exempel om grundvatten och schaktning.

Illustrationskarta

Planuppdraget i korthet

Det råder stor efterfrågan på industri- och verksamhetsmark och tillgången är begränsad. Med planen utökas Kistinge industriområde söderut. Detaljplanen skapar möjlighet framförallt för störande verksamheter som inte kan finnas i blandad stadsbebyggelse.  

Syftet tillåter fler användningar. Restaurang, gym, smådjursklinik, djursjukhus och lättare former av vård tillåts inom stora delar av planområdet. Drivmedelshantering tillåts utmed huvudstråket.

Flygfoto över området

Trafik – infarten till norra Trönninge byggs om

Planområdet har gång- och cykelavstånd till bostäder samt koppling till kollektivtrafikstråk och på längre sikt koppling till framtida tågstation i Trönninge (Markarydsbanan). Området har ett mycket bra strategiskt läge med närhet till trafikförbindelser, vilket ger möjlighet till effektiva godstransporter.

Planen möjliggör att dagens trevägskorsning till Trönninge (norra infarten) kan byggas om för att säkerställa en god trafiksäkerhet: Trafikverket planerar för en ny cirkulationsplats – Trafikverket.se Länk till annan webbplats.

En separat gång- och cykelväg under väg 15 planeras som ansluter till Kistinge industriområde samt Stjärnarpskogen. Det ges även plats för nya busshållplatser.

Ett promenadstråk som kopplar samman Trönninge med Stjärnarpsskogen längs den södra gränsen av planområdet säkerställs. Goda gång- och cykelkopplingar till omgivande cykelvägnät ska byggas ut.

Bebyggelse

Området består idag av jordbruksmark och kommunen planerar att använda marken så effektivt som möjligt. Det görs främst genom att tillåta en något högre exploateringsgrad än man tidigare tillåtit i närområdet. Bebyggelsen ska vara något lägre och ha en mindre störande karaktär mot jordbrukslandskapet i söder och boende väster om området (Trönninge).

Dagvatten och natur

För att inte dagvattnet från planområdet ska påverka Trönningeån och Fylleån negativt ska två större fördröjningsmagasin med rening av dagvatten uppföras. Fördröjningsmagasinen ska utformas så att de har liknande kvaliteter som märgelhålor har för att kompensera för de som tas bort i och med planen.

Utöver detta ska en större mägelhåla behållas och även en stor del av naturmarken närmast Stjärnarpsskogen.

Med planen säkerställer man även en koppling mellan Trönninge och Stjärnarpskogen. Här ska en damm och växter finnas för att möta odlingslandskapet söder om planområdet.

Planområdet som det ser ut idag, sett från söder.

Tidsplan

Tidsplan

Steg i processen

Tidpunkt

Planuppdrag

24 januari 2017. Den 30 april 2019 utökades planuppdraget.

Samråd

16 mars–27 april 2022 med digitalt samrådsmöte 6 april

Granskning

19 juni–29 augusti 2025

Antagning

Planen bedöms kunna bli antagen fjärde kvartalet 2025.

Laga kraft

Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas.

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Dokument

Karta över planområdet