• Halmstads webbplatser

Bro över Nissan vid Slottsmöllan, bostäder och centrum

Halmstad 9:14, 10:25 med flera, I2

Detaljplan, Normalprioriterat

Pågående detaljplanering

  • Förstudie
  • Planförslag tas fram
  • Samråd
  • Granskning
  • Planförslag antas
  • Laga kraft

Nu kan du tycka till!

Granskning pågår 8 maj–9 juni.

Huvudsyftet med detaljplanen är att möjliggöra en ny bro för bil-, gång- och cykeltrafik över Nissan. Den kommer att ansluta till Frennarpsvägen i söder och Sperlingsholmsvägen norr om Nissan.

Granskning

Detaljplaneförslaget har justerats efter samrådet och är ute för granskning 8 maj–9 juni. Då kan du tycka till igen. Synpunkter som kom in under samrådet har sammanställts och bemöts i en samrådsredogörelse. Du hittar den och andra handlingar under rubriken Dokument längre ner på sidan.

Förändringar i förslaget

  • Planerade trädhus tas bort ur planen
  • Brofundamentet flyttas upp på land
  • Avverkade träd kommer användas till faunadepåer.
  • Räcken och belysning utformas för att skydda fåglar och fladdermöss.

Tyck till under granskningen

Vi vill ha dina synpunkter skriftligt hos oss senast den 9 juni.

När du lämnar synpunkt
Ange ditt namn, adress, detaljplanens fastighetsbeteckning Slottsmöllan "Halmstad 9:14, 10:25 med flera". och diarienummer ", KS 2019/00454".

Skicka in din synpunkt

Planuppdraget i korthet

Behovet av en ny bro i området har sin grund i en ökad mängd trafik på sträckan som den befintliga bron inte är anpassad för. Nuvarande bro har också en begränsad framkomlighet och är en otrygg trafikmiljö, speciellt för oskyddade trafikanter. Det beror på att bron byggdes när trafiksituationen såg helt annorlunda ut än i dag.

Ett ytterligare skäl till att kommunen vill bygga en ny bro är att den befintliga bron inte ägs av kommunen. Vi vill därför, med den nya bron, säkerställa att det finns en allmänt tillgänglig, trafiksäker bro i området även i framtiden.

Förslaget har arbetats om

Sedan samrådet 2022 har kommunen gjort flera kompletterande utredningar. Bland annat har man tittat närmare på trafiksituationen, buller, geoteknik, barns rörelsefrihet samt hur växt- och djurlivet påverkas av en eventuell bro.

Till det har synpunkter lämnats under samrådet som synliggör en oro för brons påverkan på naturvärden, ökad tung trafik, brons och den planerade vägens närhet till skola, skolvägar och äldreboende. Det önskas även en utredning av en alternativ placering av bron och vägen, närmare E6.

Halmstads kommun konstaterar efter utredningarna att det saknas samhällsekonomiskt försvarbara alternativ för en alternativ placering av bron och vägen.

Säkrare för barn

Barnkonsekvensanalysen visar att en ny bro kan förbättra barns möjligheter att röra sig säkert i området.

Anpassning till djurliv och naturvärden

Vad gäller djurliv har man främst utrett påverkan på fåglar, fladdermöss och uttrar. Här planeras räcken och belysning utformas för att skydda fåglar och fladdermöss.

När det gäller naturvärden blir det oundvikligen viss negativ påverkan eftersom områden med höga värden tas i anspråk. Kommunen förslår åtgärder för att minimera intrånget, bland annat tas planerade trädhus ur planen, brofundamentet flyttas upp på land och avverkade träd kommer användas till faunadepåer.

Satsning på hela området

Detaljplanen möjliggör också för en utveckling av Slottsmöllanområdet i stort. Målet är att lyfta fram områdets unika kulturmiljö och skapa en ny mötesplats för både invånare och besökare.

Förutom en ny bro över Nissan ingår även byggnader inom Slottsmöllans område, det som kallas Ladugårdsområdet, i arbetet med detaljplanen. Vi utreder om det går att använda de befintliga byggnaderna för något annat ändamål än vad som görs idag, till exempel bostäder eller kontor.

Bro över Nissan med vegetation längs kanterna.

Bron byggs utan några nedslag i ån för att göra så lite påverkan som möjligt på själva vattendraget. llustration av Sweco.

Kartbild som visar nya bron, mer norrut än nuvarande bro.

Illustration över planerad brosträckning med tillhörande funktioner (illustration av Sweco).

Tidplan

Tidplan

Steg i processen

Tidpunkt

Planuppdrag

15 januari 2019

Samråd

28 januari–4 mars 2022

Granskning

8 maj–9 juni 2025

Antagande

Planen beräknas kunna bli antagen under fjärde kvartalet 2025.

Laga kraft

Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas.

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.