Tullkammarkajen
Status
- Uppstart
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
På väg mot samråd!
Den här sidan visar kortfattat det planprogram som politikerna ska ta ställning till den 14 januari. Då ska de ta beslut om programmet ska ut på samråd, med eller utan ändringar. Under samrådet får allmänhet tycka till.
Längs Nissans östra sida planeras en ny attraktiv stadsdel för Halmstads invånare och besökare med cirka 1500 bostäder. Här föreslås en blandad bebyggelse, parker, förskolor, nya broar över Nissan samt en trevlig kajpromenad. Målet är att bygga en attraktiv stadsdel där människor kan bo, arbeta och umgås, samtidigt som områdets historiska och kulturella arv bevaras.
Innehåll
Planprogram visar riktningen
Kommunen har tagit fram ett planprogram som ger en inriktning och struktur för hur området ska utvecklas. Denna webbsida visar ett urval och en kort sammanfattning.
Karta över området
Området ligger längs Nissans östra sida, cirka 500–1000 meter söder om Stora torg. Den största delen av marken ägs av kommunen och används idag huvudsakligen för industriverksamhet.
Vision: sol, liv och vatten mitt i Halmstad
Tullkammarkajen ska bli en levande stadsdel vid vattnet där gröna ytor, aktiviteter och mötesplatser skapar en inbjudande miljö för alla. Här kan invånare och besökare samlas för att njuta av staden bästa kvalitéer.
Området planeras med hållbara lösningar och fokus på promenadstråk nära vattnet, grönska och sociala ytor. Modern arkitektur, inkludering och smart stadsplanering ska skapa trivsel och en varm, urban atmosfär.
Tullkammarkajen får ett centralt läge nära stationen, med en kajpromenad, evenemang och mötesplatser som bjuder på känslan av “hygge” och gemenskap – en stadsdel att vara stolt över!
Sju stadsbyggnadspriciper
Området ska byggas efter sju principer som ska hjälpa till att förverkliga visionen och hållbarhetsmålen. Bläddra i bildspelet för en snabb överblick över hur området är tänkt.
En levande kajpromenad
Längs kajpromenaden ska människor njuta av rekreation, bad och båtliv. Målet är att skapa närhet till vattnet, samtidigt som marken anpassas för framtida havsnivåhöjningar. Kajpromenaden höjs, terrasseras och förvandlas till ett aktivt och levande promenadstråk.
Den norra delen får ett mer livligt fokus med caféer, restauranger och uteserveringar, medan den södra delen blir lugnare och inkluderar bostäder, uteplatser, båtplatser och en marina.
En ny badplats och flera badbryggor finns med i planen, men dessa förutsätter att vattenkvaliten kan säkerställas. Området kommer att behöva saneras innan byggstart.
Med flera nya broar är det alltid lätt att nå vattnet och vi får en sammanhängande kajpromenad genom de centrala delarna av staden, på båda sidor av Nissan.
Varierad bebyggelse
Planprogrammet för Tullkammarkajen innehåller cirka 1500 bostäder, två förskolor, två mobilitetshus och möjlighet till äldreboende. Området ska erbjuda bostäder för livets olika skeden, med olika bostadstyper och storlekar. Hållbarhet präglar området från planprogram till genomförande. Mot Stationsstaden planeras kontor, och det kommer också att finnas lokaler för olika verksamheter som underlättar vardagen. Det finns dessutom utrymme för kulturverksamheter.
Bebyggelsen varierar i höjd från cirka två till åtta våningar. Varje kvarter har en variation i takhöjder och fasader som skapar lekfullhet och brokighet på "Halmstadvis". Hållbara, naturliga och vackert åldrande material såsom trä, tegel och puts ger en genuin och kvalitativ känsla. Färgerna föreslås vara jordnära och naturliga.
Bottenvåningarna ska vara aktiva för att skapa attraktivitet och trygghet. Längs Stationsgatan, Strandgatan och Järnvägsparken föreslås lokaler för handel, mat, service och kontor. Mot kvarterens gränder finns istället gröna, privata uteplatser och trädgårdar.
Bostadsområdena har innergårdar som är viktiga för lokal gemenskap, lek, rekreation och gemensam odling.
Historiska byggnader bevaras
Historiska byggnader, som Tullhuset, Sjömanshuset och hamnkranen, bevaras och ges nya användningsområden. För att skapa liv och identitet i området föreslås också kulturella inslag, som evenemang och konst.
Två nya förskolor
Det planeras för två nya förskolor i området – en vid Järnvägsparken i norr och en vid Strandparken i söder. Utformningen ska knyta an till parkerna där det finns träd och naturliga lekredskap och ytor. En ny grundskola är inte aktuellt, eftersom det redan byggs en i Kattegattområdet.
Parker och grönområden
Grönområden är en viktig del av utvecklingen för Tullkammarkajen. Här planeras gröna stråk och parker som både främjar hållbarhet och skapar en trivsam miljö. Med en mix av stora och små parker skapas ytor för allt från vardagsnjutning till större evenemang.
Offentliga rum integreras med natur på ett genomtänkt sätt, med gröna torg, promenadstråk och sittplatser längs kajen som främjar sociala möten och rekreation. Befintliga kulturhistoriska inslag, såsom lindalléerna längs Bredgatan och Stationsgatan, ska bevaras och förstärka platsens historiska identitet.
Parkerna och grönytor bidrar till klimatanpassning och ekologisk hållbarhet. De dämpar värme och samlar upp regnvatten vid skyfall eftersom de ligger lägre än resten av området.
Järnvägsparken
Järvägsparken i norra delen av området utvecklas till en flexibel stadspark som passar både för vardagliga aktiviteter och evenemang. Samtidigt bevaras och förstärks parkens kulturhistoriska värden. Bakom Kajskjulet, i anslutning till nya gångbron föreslås en badplats. Runt parken skapas torg som blir sociala och kulturella mötesplatser.
Strandparken
I områdets centrala del skapas en ny park vid den nya mittersta gångbron. Inspirerad av Halmstad sanddynor och stränder skapas en unik, naturlig känsla med en sandstrand och kajakbrygga mot Nissan. Här passar sport-, lek- och träningsaktiviteter bra!
Tullkammarparken
Tullkammarparken löper genom området och binder ihop övriga parker. Den kopplar ihop den norra och södra delen via en grön och bilfri gångväg som också passerar förskolorna. Här skapas en samling intima fickparker för de boende som kombinerar rekreationsmöjligheter med dagvattenhantering.
Marina och småbåtshamn
Södra Tullkammarkajen är en lämplig plats för småbåtshamn med gästhamn. Här kan även de boende ha sina egna båtar. Ett område i söder föreslås utvecklas till ett mindre maritimt centrum för båtverksamhet och båtuppställning. I marinan ska minst 50 båtplatser få plats.
Segelbåtar kommer inte att kunna passera den nya bron i Söder. Därför föreslås ett marint centrum även söder om bron på andra sidan Nissan, utanför Tullkammarkajens område.
Tre nya broar föreslås
Tullbron är en ny gång- och cykelbro som startar i Bredgatans förlängning rakt över Nissan till Prins Bertils stig längs Slottsparken. Bron är den viktigaste länken
mellan Stationen, Stationsstaden, Tullkammarkajen och Halmstad centrum och ansluter direkt till markplan, utan ramper och trappor.
Jungmansbron är en ny gång- och cykelbro som startar i Jungmansgatans förlängning rakt över Nissan till Klyvaregatan på Söder. Bron är en viktig länk mellan
Stationsstaden, Tullkammarkajen och Söder och Kattegattområdet, där bron ansluter direkt till markplan, utan ramper och trappor.
Söderbron är en ny stadsbro för gång-, cykel- och motortrafik. Bron är en viktig länk i Halmstads trafiknät som bland annat ska minska trafikbelastningen på Slottsbron samt koppla ihop Stålverksgatan med Slottsjordsvägen och därmed hela södra Halmstad. Bron är en förutsättning för att Tullkammarkajen ska kunna byggas.
Hållbart resande prioriteras
I Tullkammarkajen ska det vara lätt att resa hållbart. Gång, cykel och kollektivtrafik ska vara det självklara valet för vardagsresor. Bilar kommer att kunna köra på alla gator, men på stadslivets villkor. Gator och offentliga rum designas för låga hastigheter och trafikanter prioriteras i följande ordning: fotgängare, cyklister, kollektivtrafik och motortrafik. I områdets ytterkanter, Bredgatan och Stationsgatan tillåts högre hastigheter, dock max 30 km/h.
Två mobilitetshus för parkering och delningstjänster
Området har nära till service och kommunikationer vilket minskar behovet av att äga en egen bil. Cyklar parkeras vid fastigheterna medan bilar får stå på gångavstånd (max 250 meter) i något av de två mobilitetshusen i områdets utkanter. Ett mobilitetshus planeras i söder vid nya bron och ett i norr vid Stationsparken.
I de flexibla mobilitetshusen finns också delningstjänster som cykel- och bilpooler, möjlighet till laddning av fordon och annan service som till exempel paketskåp. Cykelpoolerna ska innehålla lastcykel, cykelkärra och elcykel. Bottenvåningarna kan användas till verksamheter efter behov. I det norra mobilitetshuset föreslås en livsmedelsbutik i markplan.
Området behöver klimatsäkras
Tullkammarkajen ligger nära Nissan och är ett av de områden som riskerar översvämmas vid ett skyfall eller storm. Området behöver också klimatskyddas för att ta höjd för stigande havs- och grundvattennivåer.
I samband med byggnation finns goda förutsättningar att utforma området på ett översvämningssäkert sätt, och låta ett översvämningsskydd bli en del av utformningen av kajpromenaden och offentliga platser.
Golvnivåer på +3,5 meter
Golvnivåerna i bottenplan på nya bostäder behöver ligga på 3,50 meter över vattennivån. Det tar hänsyn till en översvämning med 200-års återkomsttid år 2130. För verksamheter längs Stationsgatan är det lägre, framförallt för att få ihop nivåerna med befintlig gata.
Parker och grönytor kommer att ligga på en lägre nivå för att regn och skyfall ska rinna dit.
Tidsplan
Planprogrammet kommer troligen ut på samråd inom kort. Då får allmänhet tycka till.
Tidsplanen är preliminär. Mycket kan ändras under arbetets gång. Området kommer att byggas i tre etapper och byggstarten påbörjas omkring 2029.
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Styrdokument togs fram. | 2014–2016 gjordes ett omfattande dialogarbete bland annat med politiker, experter, näringsliv, kultur- och fritidssektorn och myndigheter. Många invånare uttryckte en önskan om en levande stadsdel som kombinerar modern bebyggelse med kulturhistoriska inslag. |
Planprogram | Uppdrag att göra ett planprogram gavs 20 november 2018. Arbetet inväntade sedan klimatutredning för Halmstad. Under 2024 genomfördes kompletterande dialoger med fokusgrupp barn och unga vuxna. |
Samråd för planprogram | Preliminärt 17 januari–19 februari. Beslut om samråd förväntas tas 14 januari. Samrådsmöte i rådhuset med drop in den 28 januari, kl. 17–19. Politiker och tjänstepersoner är på plats för att svara på frågor och synpunkter. |
Godkänt planprogram | Kommunfullmäktige förväntas godkänna programmet innan sommaren 2025. |
Uppstart av gestaltning- och projekteringsarbete för kajpromenaden | Andra kvartalet 2025. |
Uppstart detaljplanearbete | Efter ett godkännande av planprogrammet kommer området att delas upp i två (eller möjligen fler) detaljplaner. En för Kajpromenaden (kajområdet) med två nya gång- och cykelbroar och en (eller flera) för bebyggelsen på Tullkammarkajen. Preliminär tidplan för detaljplaner: start andra eller tredje kvartalet 2025. Samråd andra kvartalet 2026. Granskning fjärde kvartalet 2026 eller första kvartalet 2027. Antagande andra kvartalet 2027. |
Byggstart | I utbyggnadsplanen föreslås planerad byggstart till 2026–2030. Kommunen kommer att börja med att förstärka och bygga om gatorna, vissa delar av kajen och Järnvägsparken. Området kommer att byggas i tre etapper och stora byggstarten påbörjas tidigast 2029. Byggnationen föreslås starta i norr och sedan gradvis expandera söderut. Utbyggnadstiden uppskattas till 15–20 år beroende på marknadsläge och efterfrågan. |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Dokument
Fler utredningar publiceras inför samrådet.
Planprogrammet utgår från både den fördjupade översiktsplanen för centrum och tidigare framtaget arbete.