Klimatsäkring av Halmstads centrum
Byggnation
- Planering för byggnation
- Byggnation pågår
- Färdigt projekt
Halmstad står inför en stor utmaning. Om vi inte gör något kommer stora delar av vår stad, vid extrema väderhändelser, att ligga under vatten om 50 år. Kommunen har tagit reda på hur de förväntade vattennivåerna kommer att breda ut sig och gjort ett förslag på hur vi kan skydda centrala staden.
Översvämningar är ett problem för staden
Det finns en historik med översvämningar i framförallt de södra delarna av Halmstad, bland annat vid stormen Gudrun 2005 och stormen Gorm 2015. De uppmätta havsnivåerna under stormen Gorm, 2,31 meter över medelhavsvattennivån, är rekord i Sverige. Enligt SMHI finns det en lokal effekt som bidrar till en del högvattenhändelser, till exempel Halmstads läge i Laholmsbukten och vindriktning.
Risken för översvämningar i Halmstad är något som förväntas förvärras på grund av havsnivåhöjningen – en effekt av klimatförändringarna. Översvämningarna kommer att återkomma mer regelbundet i framtiden och nivåerna beräknas bli högre. Halmstad skulle kunna få extremnivåer på upp emot 3,61 meter år 2100, med stor översvämningsrisk som följd (SMHI, 2018).
Översvämningsskydd ska byggas längs Nissan
För att minska risken för översvämningar kommer kommunen att bygga olika typer av skydd längs med Nissans båda sidor, den planerade vägen på Söder och längs med Stålverksgatan åt öster. Kommunen kommer också att avsätta grönytor för skyfallsregn och värmedämpande vegetation.
Hur kommer skydden se ut?
I fördjupad översiktsplan för centrum finns strategier för höjder och utformning av skydden:
- Ett översvämningsskydd utformas med fördel så att det upplevs som en del av kajpromenadens möblering. Men även exempelvis tillgänglighet, gröna strukturer och sittplatser är viktigt när skydden utformas.
- Översvämningsskyddet ska ligga innanför kajpromenaden, dels av konstruktionsmässiga skäl, dels för att bibehålla känslan av vattenkontakt längs Nissan.
- Det ska finnas ett antal öppningar och passager som garanterar tillgängligheten till vattnet.
- Det krävs även ett flertal skyfallsöppningar längs med sträckan.
- Inför arbetet med utformningen ska kommunen utreda möjligheten att bygga på översvämningsskydden eftersom vi i nuläget saknar beslut om vad som förväntas ske efter 2070.
Tidsplan
Arbetet kommer ske i tre etapper där etapp 1 och 2 prioriteras. Se karta längre ner på sidan.
- Etapp 1 består av kajskydd längs med Nissans båda sidor. Från planerad bro över Nissan i höjd med Söder, upp till Nissastrand på östra sidan och upp till Norre katts park på västra sidan. Planeringen är igång, men innan byggarbetet kan starta behöver vi göra olika utredningar, se över detaljplaner och vattendom. Vi ska även titta på hur skydden ska se ut.
Nissastrand är redan översvämningsskyddat upp till en nivå på 3,5 meter över medelhavsnivån. Även delar av den nyare byggnationen på Söder är översvämningsskyddade idag.
- Etapp 2 består av skydd längs med den planerade vägen på Söder och längs med Stålverksgatan öster om Nissan. Här ingår även reningsverket på Västra stranden. Tidsplanen för etapp 2 är osäker eftersom den är beroende av andra samhällsplaneringsprocesser. Planeringen beräknas starta i samband med att planeringen av ny bro över Nissan startar.
- Etapp 3 innebär ett skydd som ska hålla på längre sikt och är tänkt att vara på plats runt år 2070. Vad skyddet består av är ännu inte beslutat.
Karta
- Etapp 1 är de blå linjerna längs Nissan.
- Etapp 2 är de orange. Går bland annat runt reningsverket.
- Etapp 3 är ännu inte beslutad.