Södra infarten, etapp 2
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Södra infarten är ett infrastrukturprojekt som ska förbättra trafiksäkerheten på Laholmsvägen och boendemiljön på Öster, gynna näringslivet i Halmstad och skapa förutsättningar för positiv stadsutveckling. Huvudsyftet är att förbättra transportinfrastrukturen genom att koppla ihop E6 och väg 15 med hamnen.

Visionsbild som visar hur Södra infarten kan komma att se ut när projektet är klart.
Det övergripande målet med Södra infarten är att skapa bättre logistik med anslutning mellan E6 och hamnen, mellan E6 och verksamhetsområdena på Öster samt mellan verksamhetsområdena och hamnen.
Etapp 1 är färdig
Projektet sker tillsammans med Trafikverket och är uppdelat i två etapper. Etapp 1 är nu färdigbyggt och trafiken rullar fint på bland annat Laholmsvägen.
Planförslag i korthet, etapp 2
Planområdet är drygt 15 hektar och ligger i Halmstads sydöstra delar, ungefär två kilometer från centrala Halmstad. Området omfattar Södra infartens huvudsträckning utmed Västkustbanan, från Montörgatan till Stålverksgatan.

Det streckade området omfattar detaljplanen för Södra infarten etapp 2.
Syftet med detaljplanen är att:
- koppla ihop E6 och väg 15 med hamnen
- koppla ihop befintliga och planerade verksamhetsområden i sydöstra Halmstad
- avlasta Laholmsvägen från trafik och farligt gods
- motverka Västkustbanans barriäreffekt mellan östra Halmstad och Östra stranden.
Samtidigt ska detaljplanen inte hindra utbyggnad av godsbangård och järnväg och öka möjligheterna till att skapa en stadsomvandling i området runt högskolan och industriområdena Larsfrid och Villhelmsfält.
Sträckning etapp 2
Etapp 2 omfattar Södra infartens huvudsträckning utmed Västkustbanan, från Montörgatan i söder till Stålverksgatan i norr, via bro över Västkustbanan. Längs denna sträckning ingår dessutom anslutning till Sliparegatan, bro över Västervallvägen och två cirkulationsplatser. En vid Larsfrid med anslutning till Larsfridsvägen, och en vid hamnen med anslutning dels till Stålverksgatan, dels till hamnområdet och Östra stranden.
I detaljplanen ingår även ny separerad gång- och cykelväg mellan östra Halmstad och Östra stranden och Stålverksgatan över Västkustbanan.
Bläddra bland bilder
Här kan du se visualiseringar av hur det kan komma att se ut. Illustration: Ramböll Sverige AB.
Frågor och svar
Tidsplan
Förslaget till ny detaljplan för området har varit ute på samråd och granskning. Synpunkterna har sammanställt och bemötts i ett granskningsutlåtande som finns under "Dokument" längre ner på sidan.
Kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott godkände granskningsutlåtandet 28 februari 2023. Detaljplanen beräknas kunna antas av kommunfullmäktige den 30 mars.
Utförandet beräknas starta under andra halvan av 2023, förutsatt att planen vinner laga kraft.
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Planuppdrag | Fjärde kvartalet 2017 |
Samråd | Första kvartalet 2022 |
Granskning | 19 september–21 oktober 2022 |
Antagande | 30 mars 2023 |
Laga kraft | Cirka 4 veckor efter antagande, om inte beslutet överklagas. |
Byggstart | 2023, tredje kvartalet |
Öppnas för trafik | 2025 |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.