Södra infarten, etapp 2
Byggnation
- Planering för byggnation
- Byggnation pågår
- Färdigt projekt
Södra infarten är ett infrastrukturprojekt som ska förbättra trafiksäkerheten på Laholmsvägen och boendemiljön på Öster, gynna näringslivet i Halmstad och skapa förutsättningar för positiv stadsutveckling. Huvudsyftet är att förbättra transportinfrastrukturen genom att koppla ihop E6 och väg 15 med hamnen.
Det övergripande målet med Södra infarten är att skapa bättre logistik med anslutning mellan E6 och hamnen, mellan E6 och verksamhetsområdena på Öster samt mellan verksamhetsområdena och hamnen.
Etapp 1 är färdig
Projektet sker tillsammans med Trafikverket och är uppdelat i två etapper. Etapp 1 är nu färdigbyggt och trafiken rullar fint på bland annat Laholmsvägen.
Etapp 2 i korthet
Planområdet är drygt 15 hektar och ligger i Halmstads sydöstra delar, ungefär två kilometer från centrala Halmstad. Området omfattar Södra infartens huvudsträckning utmed Västkustbanan, från Montörgatan till Stålverksgatan.
Syftet med detaljplanen är att:
- koppla ihop E6 och väg 15 med hamnen
- koppla ihop befintliga och planerade verksamhetsområden i sydöstra Halmstad
- avlasta Laholmsvägen från trafik och farligt gods
- motverka Västkustbanans barriäreffekt mellan östra Halmstad och Östra stranden.
Samtidigt ska detaljplanen inte hindra utbyggnad av godsbangård och järnväg och öka möjligheterna till att skapa en stadsomvandling i området runt högskolan och industriområdena Larsfrid och Villhelmsfält.
Sträckning etapp 2
Etapp 2 omfattar Södra infartens huvudsträckning utmed Västkustbanan, från Montörgatan i söder till Stålverksgatan i norr, via bro över Västkustbanan. Längs denna sträckning ingår dessutom anslutning till Sliparegatan, bro över Västervallvägen och två cirkulationsplatser. En vid Larsfrid med anslutning till Larsfridsvägen, och en vid hamnen med anslutning dels till Stålverksgatan, dels till hamnområdet och Östra stranden.
I detaljplanen ingår även ny separerad gång- och cykelväg mellan östra Halmstad och Östra stranden och Stålverksgatan över Västkustbanan.
Bilder
Här kan du se visualiseringar av hur det kan komma att se ut. Illustration: Ramböll Sverige AB.
Frågor och svar
Tidsplan
Detaljplanen överklagades till mark- och miljödomstolen som har fastställt antagandebeslutet. Planen har nu vunnit laga kraft.
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Planuppdrag | Fjärde kvartalet 2017 |
Samråd | Första kvartalet 2022 |
Granskning | 19 september–21 oktober 2022 |
Antagande | 30 mars 2023 (blev överklagat) |
Laga kraft | 6 juli 2023 |
Byggstart etapp 2 | Tredje kvartalet 2023. |
Öppnas för trafik | Norra delen planeras öppnas för trafik i mars 2025. Södra delen och infarten som helhet kommer att vara klar i februari 2027 när Trafikverkets bro över västkustbanan är klar. |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.