• Halmstads webbplatser

Klagomål – miljö, hälsa och livsmedel

Om du utsätts för en störning som påverkar din hälsa eller miljön kan du lämna klagomål till kommunen.

Innan du lämnar in ett klagomål

Börja alltid med att själv ta första kontakten med den som orsakar störningen. Den ansvarige ska först ha fått rimlig tid för att utreda och eventuellt åtgärda problemet.

När det gäller klagomål som gäller miljön i och vid bostäder finns en särskilt informationssida:

Förutsättningar för att kommunen ska arbeta med ditt klagomål

För att vi ska kunna ta hand om ditt ärende krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda:

  • Störningen ska utgöra risk för människors hälsa eller miljön.
  • Störningen ska inte vara tillfällig eller liten.
  • Störningen ska pågå. Om den har upphört arbetare inte kommunen vidare med ditt klagomål.
  • För inomhusmiljö gäller att störningen upplevs i bostaden.
Lämna klagomål

När du har lämnat in ditt klagomål

När kommunen har fått ditt ärende tar vi kontakt med den som ansvarar för störningen. Personen får möjlighet att ge sin bild av situationen. Därefter gör vi en en bedömning. Om det behövs kan nämnden fatta beslut om åtgärder, begränsningar och förbud.

Ibland bedömer vi att klagomålet inte ska leda till utredning och ibland har vi inte fått tillräckligt med information för att kunna göra en utredning.

Den som orsakat störningen betalar arbetet

Kommunen kan ta ut en avgift för arbetet med ditt klagomål om vi bedömer att den som har orsakat störningen har brister i sina rutiner. Det blir i så fall den som orsakat störningen som betalar – inte den som klagar.

Klagomål som du inte kan få hjälp med