Högskoleområdet i Halmstad
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Högskolan i Halmstad vill, tillsammans HFAB och privat fastighetsägare, utveckla högskoleområdet till ett mer levande och attraktivt campusområde. Cirka 500 studentlägenheter ingår i förslaget, i byggnader om 4–14 våningar.
Flerbostadshus med studentlägenheter
Halmstad har brist på studentlägenheter och planförslaget innebär ett välkommet tillskott på 475–510 bostäder på högskoleområdet. Lägenheterna föreslås variera i storlek.
Bebyggelsen ska placeras och utformas för att förstärka viktiga siktlinjer och skapa luftig mellan byggnader. Indragningar eller förskjutningar i fasader kan bidra till spännande och varierade vyer. I detta skede av detaljplanen preciseras inga utformningsbestämmelser vad gäller till exempel taklutning, material- eller kulörval.
Industri- och trafikbuller finns nära området och byggnadernas utformning måste därför anpassas för att säkerställa ljuddämpad sida.
Eftersom det tidigare varit industrier på området kommer vissa delar av området att behöva saneras innan byggnation kan ske.

Perspektiv över planområdet med föreslagna nya byggnader i gult. Byggnadernas utseende bestäms i ett senare skede. Klicka för större bild. Underlag: Sweco Architects
Aktiva bottenvåningar
Att bygga bostäder på området kommer att göra campus mer levande. Fler människor kommer att vistas där dygnet runt, vilket ökar tryggheten.
De nya kontors-, utbildnings- och bostadshusen föreslås få aktiva bottenvåningar med entréer mot gatan eller öppna platser. Lokaler för små tjänsteföretag som frisörer, studentcaféer, gemensamhetslokaler och cykelparkeringar ska placeras på bottenplan. En öppen och aktiv bottenvåning skapar goda förutsättningar för ett levande stadsrum och ökad trygghet i det offentliga rummet.

Volymskiss från Laholmsvägen med förslag på nytt punkthus. Klicka för större bild. Bild: Sweco Architects/HFAB
Ett högre hus vid Laholmsvägen
Vid Laholmsvägen planeras ett högt hus med 12–14 våningar, vilket kan jämföras med Trade Center som har 22 våningar. Huset kommer att innehålla cirka 170–200 lägenheter. Det finns nästan ingen friyta på marken, så för att ge boende en skyddad uteplats nära sina lägenheter föreslås en öppen eller inglasad takterrass.
En attraktivare utemiljö och grönytor
När vi bygger nya bostäder är det viktigt att säkerställa gröna ytor och skapa nya platser där människor kan vistas. Området är redan idag en populär plats för över 8 000 studenter och anställda från flera gymnasieskolor och högskolan, men det saknas ett större sammanhängande grönområde vilket är en brist. Närmsta större grönområde är cirka 400 meter bort.
Eftersom studentbostäderna troligtvis inte kommer att ha balkonger, blir de gemensamma gröna ytorna extra viktiga. Marken framför de nya bostadshusen kommer att minimeras för att ge plats åt mer grönt. Gångvägarna föreslås ha kvalitativa platser med växter och sittplatser, främst placerade i söder eller sydväst för att dra nytta av sol och vind och skapa ett bra mikroklimat.
Byggnaderna ska också utformas för att harmonisera med omgivningen och bidra till en trivsam miljö.

Till vänster exempel regnbädd vid cykelväg, Norrevångsgatan, Vellinge. Källa: Levande gaturum – en handbok i Blågröngrå system EDGE. Till höger exempel avlångt parkstråk med sittplatser, Sven Hultins gata, Chalmers, Göteborg. Foto: Lena Nylander
Ett tillfälle för innovativa lösningar
Grönytorna kommer att behöva ha flera funktioner. Med närheten till högskolan föreslås innovativa och hållbara lösningar testas. Ett exempel på det kan vara regnbäddar, eftersom de både fördröjer och renar dagvattnet samtidigt som gaturummet får ett grönt inslag.
%201_ILLUSTRATION%202024-10-21%202.webp)
Illustrationskarta. Kartan finns att ladda ner i högre upplösning under rubriken Dokument.
Trafik och parkering
Området har bra tillgång till kollektivtrafik och utmed Laholmsvägen finns gång- och cykelväg. I planförslaget föreslås en omgestaltning av Kristian IV:s väg för att ytterligare främja gång- och cykel.
För att stödja det hållbara resandet föreslås också en rad åtgärder. Det handlar bland annat om välutformade cykelparkeringar, tillgång till bilpool och tydlig information om alternativa transportmedel.
Det föreslås att bygga på högskolans bilparkering, men Maxis parkering påverkas inte. Det finns redan ett parkeringshus i området som kan användas mer. Planen gör det också möjligt att bygga två våningar till där i framtiden.
Kommunens reseundersökning från 2018 visar att studenter kör bil mindre än den allmänna befolkningen, särskilt i områden med bra cykelvägar och kollektivtrafik. Därför föreslås att pröva en lägre bilparkeringsnorm för studentlägenheterna, alltså färre parkeringsplatser än vanligt.
Platser för personer med funktionsnedsättning kommer finnas på området.
Starten på ett större mer blandat område
Planområdet ingår i Larsfrid och Vilhelmsfält. Tanken är att dessa industriområden ska omvandlas till en mer blandad stadsbebyggelse med bostäder, verksamheter och grönområden med stor fokus på hållbarhet. Nu pågår arbetet med att ta fram en fördjupad översiktsplan för området. Siktet är inställt på år 2050 och arbetet sker i samverkan med berörda fastighetsägare.
Tidsplan
Planförslaget har varit ute på samråd och allmänhet och remissinstanser har fått tycka till. Nu jobbar kommunen vidare med förslaget innan det kommer ut på granskning.
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Planbesked | 8 november 2016 |
Samråd | 5 november–31 januari 2025 |
Granskning | Preliminärt fjärde kvartalet 2025 |
Antagande | Planen bedöms kunna bli antagen under andra kvartalet 2026. |
Laga kraft | Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas. |
Byggstart | I utbyggnadsplanen är planerad byggstart 2026–2030. |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Dokument
Alla handlingarna går under samrådstiden att läsa i pappersform i Rådhuset.
Karta över planområdet
Området ligger i östra Halmstad och heter H16 i kartan.