• Halmstads webbplatser

Privata utförare inom hemtjänst och äldreboende

Här hittar du riktlinjer, rutiner och systemstöd från kommunen för din verksamhet.

Riktlinjer och rutiner för privata utförare av både hemtjänst och äldreboenden

Riktlinjer och rutiner för privata hemtjänstutförare

Riktlinjer

Rutiner

Alfa E-läkemedel

Digitala nycklar

Övrigt

Riktlinjer och rutiner för privata äldreboendeutförare

Riktlinjer

Rutiner

Kost och nutrition

Nattfasta

Övrigt

SITHS-kort för inloggning i system och tjänster

Kommunen erbjöd tidigare hjälp till privata utförare med att få elektroniska tjänstelegitimationer – SITHS-kort Länk till annan webbplats. – utfärdade till medarbetarna. Kommunen hjälpte även till med den tillhörande registrering i nationella HSA-katalogen Länk till annan webbplats.. Numera hänvisas utföraren till de privata aktörer som finns på marknaden. För de kort som utfärdats sedan tidigare av kommunen gäller informationen nedan.

Om SITHS-kortet

En privat utförare kan anlita en extern privat part för utfärdande och hantering av SITHS-kort samt registrering i HSA-katalog. Utförare som ingår i en koncern har ofta egen hantering och avtal inom området.

SITHS är en förkortning av Säker IT Hälsa och sjukvård. HSA står för Hälso- och sjukvårdens adressregister.

Så fungerar kortet

SITHS-kortet är ett personligt id-kort. Det innehåller elektroniskt certifikat. Kortet är dock inte godkänt av SIS, Svenska institutet för standarder, och kan därför inte användas för legitimering i andra sammanhang än i arbetet och som säker inloggningsmetod.

Kortet ger en säker identifiering. Genom att använda det tillsammans med tillhörande PIN-koder skapas en så kallad två-faktorsinloggning, vilket är en säker inloggningsmetod jämfört med att enbart använda ett användarnamn och lösenord. Allt fler tjänster och system kräver idag en två-faktorsinloggning, exempelvis olika kvalitetsregister.

Med SITHS-kortet följer två olika PIN-koder, en för identifiering och en för eventuella underskrifter. PIN-koderna kan bytas ut till sådana som användaren själv väljer.

SITHS-kortet behövs för inloggning i system

Privata utförare behöver använda SITHS-kortet för inloggning i system som exempelvis kvalitetsregistret Senior Alert. Fler tjänster och system kan komma att använda metoden.

Kortet är även en möjlig metod för inloggning i Lifecare Vård och Omsorg som från hösten 2021 kommer att användas som vård- och omsorgssystem i Halmstads kommun.

Net iD och kortläsare behövs för att använda kortet

Användning av SITHS-kort kräver att datorprogrammet Net iD installeras på datorn. Datorn behöver ha en inbyggd eller en extern kortläsare. Med hjälp av programmet kan man hantera sitt kort och vid behov välja nya PIN-koder.

Återkallande och återlämning av kortet

Denna information gäller för de kort och tillhörande HSA-poster som tidigare tillhandahållits av kommunen.

Om medarbetarens anställning upphör ska kortet omgående återlämnas och klippas sönder. Personen ska samtidigt avregistreras från HSA-katalogen.

Bådadera hanteras av chefen. Åtgärderna beställs via blanketten ”Återlämnande och avbeställning av id-kort samt HSA-post, för leverantörer av hemtjänst enligt LOV Pdf, 187.4 kB.”.

Blanketten skickas till kommunens LOV-koordinator:

Halmstads kommun
Ekonomi och administration, Hemvårdsförvaltningen/LOV-koordinator
Box 271
301 07 Halmstad

Uppdatering av uppgifter

Om personuppgifter eller andra uppgifter som gäller medarbetaren och som har registrerats i HSA-katalogen ändras, ska detta omgående meddelas till kommunen. Det är viktigt att uppgifterna i HSA-katalogen alltid gäller och är tillförlitliga.

Lifecare Vård och Omsorg

Kommunen använder sedan 1 maj 2022 vård- och omsorgssystemet Lifecare Vård och Omsorg. Systemet har ersatt Magna Cura.

Länkar, manualer och handböcker för Lifecare VoO

Privata utförare använder sig av Lifecare VoO Utförare SoL, Lifecare VoO Avvikelse SoL rapportering och Lifecare VoO avvikelse HSL rapportering där avvikelser rapporteras. För att nå dessa används länkarna nedan.

De ansvariga beställarna från företaget beställer användarkonto för anställda som behöver åtkomst till Lifecare VoO.

Inloggning kräver en stark autentisering, det vill säga en säkrare inloggning. Följande metoder kan användas: SITHS-kort, bank-id eller Microsoft Authenticator. Någon av de två sistnämnda krävs om man ska kunna logga in i Lifecare VoO via en smartphone eller surfplatta.

Microsoft Authenticator är en app som man får via kommunen. Den måste beställas. Appen används i mobilen och måste vara knuten till den aktuella användaren. Appen fungerar på liknande sätt som den för mobilt bank-id.

Länkar till Lifecare VoO

Länkar till Lifecare VoO Utbildningsmiljö

Observera att länkarna går till en utbildningsmiljö!

Manualer

Handböcker

Avvikelser

Vård- och omsorgssystemet Magna Cura

Kommunen använder sedan april 2022 vård- och omsorgssystemet Lifecare Vård och Omsorg. Under en övergångsperiod kommer läs-åtkomst finnas kvar till det tidigare systemet Magna Cura. Åtkomsten ger utföraren möjlighet att ta del av information som dokumenterats före 1 maj 2022.

Ladda ner mjukvara och manualer för Magna Cura

Här kan du som privat utförare ladda ner den mjukvara som behövs för att komma åt Magna Cura. Ladda ner installationsfilen genom att högerklicka på länken och välj "Spara mål som".

Här kan du även ladda ner manualer för inloggning till Halmstads kommun och start av Magna Cura.