• Halmstads webbplatser

Faktura från Halmstads kommun

Som privatperson eller kund kan du få dina fakturor från Halmstads kommun digitalt som e-faktura. Du kan även få dina fakturor via autogiro eller som pappersfaktura.

Du kan betala på följande sätt:

  • Via autogiro
  • Via e-faktura
  • Kombination autogiro och e-faktura
  • Kivra – digital brevlåda
  • Pappersfaktura

Autogiro

Autogiro är ett säkert och enkelt sätt att betala fakturor. Autogiro innebär att du gör ett medgivande att angivet belopp automatiskt får dras från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Anmälan till tjänsten autogiro görs via internetbanken.

Så här fungerar autogiro

Betalningen dras automatiskt från ditt bankkonto.

Ingen bekräftelse skickas ut från banken att anslutningen till tjänsten autogiro är registrerad. Det är genom information i fakturans text "Fakturan betalas via autogiro" som detta framgår.

På pappersfakturor är inbetalningskortet makulerat. Om inbetalningskortet inte är makulerat måste du betala på annat sätt.

Stämmer fakturans uppgifter behöver du inte göra mer än att se till att det finns pengar på kontot på förfallodagen. Är fakturan felaktig, kontakta kommunen via de kontaktuppgifter som finns på fakturan.

Ansöka om autogiro – lämna medgivande

För att kunna betala via autogiro måste du lämna ett medgivande att Halmstads kommun får göra en dragning av fakturabeloppet från ditt bankkonto. Du ansöker om autogiro via din internetbank. (Halmstads kommun tar inte längre emot pappersblanketter.)

I din internetbank söker du på "Halmstads kommun" och väljer sedan till vilken förvaltning eller tjänst du vill ansluta ditt autogiro.

Det är även via din internetbank som du avslutar autogiro eller ändrar bankkonto.

Om den som ansöker om autogiro (betalaren) inte är den som är angiven på fakturan (kunden) måste kundens personnummer uppges som betalarnummer i ansökan. Detta gäller exempelvis om maka, make eller sambo ska betala räkningen trots att denna inte är fakturamottagare. Är du god man och ska anmäla autogiro via internetbank för din huvudman, ange huvudmannens personnummer som betalarnummer vid ansökan.

E-faktura företag

Alla organisationer som är anslutna till peppolnätverket kan få sina fakturor som e-faktura. Peppol är en europeisk e-fakturastandard och ett nätverk för utbyte av affärsdokument. Det ersätter det tidigare nationella formatet, Svefaktura, som inte längre vidareutvecklas.

Om organisationen är registrerad med sitt organisationsnummer och har ett Peppol-id så kommer e-faktura att skickas med automatik. Om inte ett matchande organisationsnummer kan identifieras kommer kommunens fakturor istället som pappersfaktura via post. Det kan bero på att ni har flera Peppol-id:n, är registrerade med GLN eller om vi har fel uppgift om ert Peppol-id.

För att gå över till e-faktura behöver du då registrera företagets uppgifter i kommunens kundportal:

Registrera företag som e-fakturakund

E-faktura privatperson

I Halmstads kommun kan du välja olika sätt att betala din faktura; med autogiro, e-faktura, eller pappersfaktura. Anmälan till tjänsten e-faktura gör du i din internetbank.

Så här enkelt fungerar e-faktura

När du loggat in på din Internetbank ser du om du fått någon ny faktura. Klicka på e-fakturan så visas den i sin helhet på skärmen. Du ser varifrån fakturan kommer, beloppet som ska betalas och förfallodag, precis som du är van vid.

Allt är ifyllt och klart. Du kontrollerar uppgifterna och godkänner med ett enkelt klick och räkningen betalas automatiskt på förfallodagen.

Anmäl dig redan idag!

  • Logga in på din Internetbank.
  • Klicka dig fram till "Anmälan e-faktura" eller "Anmälan elektronisk faktura".
  • Sök efter Halmstads kommun och följ anvisningarna.

Digital faktura i Kivra

Om du inte har anslutit dig till e-faktura via din internetbank, kommer du att få fakturan till den digitala brevlådan Kivra.

Om du inte har Kivra, får du fakturan hemskickad på papper.

Pappersfaktura

Pappersfaktura får du endast om du varken har anslutit dig till e-faktura via din internetbank, eller den digitala brevlådan Kivra.

Om du inte betalar

Om du har glömt att betala din faktura eller har betalat den för sent får du en påminnelse. Om du trots påminnelsen inte betalar fakturan kommer du att få ett inkassokrav.

Om du har ekonomiska problem kan du få gratis ekonomisk rådgivning via budget- och skuldrådgivningen.

Felaktig faktura

Anser du att du fått en felaktig faktura kan du välja att bestrida den. Kontakta kommunen för mer information.

Möjlighet att skjuta upp betalning, anstånd

Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du ansöka om anstånd. Det innebär att du önskar att få betala den senare. Om din ansökan beviljas förlängs fakturans betalningsdatum.

Ansök om avbetalning av barnomsorgsfaktura efter inkomstkontroll
Ansök om anstånd med betalning av faktura från hemvårdsförvaltningen
Ansök om anstånd med betalning av annan faktura från kommunen

Ingen barnomsorgsavgift vid låg inkomst

Om du har låg eller ingen inkomst kan du slippa avgift för barnomsorg.