• Halmstads webbplatser

Riktlinjer och villkor för föreningsbidrag

Kommunen har olika bidrag som din förening eller organisation kan söka. Här kan du läsa vilka riktlinjer ni behöver följa för att kunna få ansökan beviljad.

Gemensamma kriterier för att få bidrag

Ett rikt föreningsliv spelar en central roll för utvecklingen i Halmstads kommun. Av denna anledning ges stöd till det lokala föreningslivet. Bidrag utgår till olika typer av verksamheter som gagnar Halmstads kommuns invånare.

Om det inte står något undantag för det bidrag ni vill söka, ska föreningen eller organisationen:

  • bedriva verksamhet som bedöms vara till nytta inom det kommunala verksamhetsområdet
  • verka i enlighet med Halmstads kommuns värdegrund.
  • ha valt styrelse, hålla årsmöte och ha antagit stadgar.
  • ha varit verksam i minst sex månader.
  • vara aktiv och bedriva ideell verksamhet som är till nytta för kommunens invånare.
  • ha minst 10 medlemmar eller, för vissa bidrag, annat antal medlemmar. Som medlem räknas den som varit registrerad medlem under det senaste verksamhetsåret och har betalat fastställd medlemsavgift.
  • vara öppen för alla.
  • vid begäran redovisa hur utbetalat bidrag har använts.
  • ställa räkenskaper, redovisningshandlingar och medlemsregister (undantaget politiska föreningar) till förfogande för granskning och skicka in dessa till kommunen på begäran.
  • vid begäran redovisa statistik för jämställdhet, mångfald och miljöpåverkan.

Kulturstöd

Det finns tillägg för kulturstöd:

Idrotts- och fritidsverksamhet

Följande tillägg gäller för:

Tillägg för idrotts- och fritidsverksamhet

  • Föreningen ska arbeta i enlighet med Halmstads kommuns värdegrund och gällande lagstiftning.
  • Föreningen ska vara registrerad i Halmstads kommuns föreningsregister.
  • Föreningen ska uppdatera följande uppgifter i föreningsregistret inom en månad efter genomfört årsmöte: föreningens stadgar, verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning, verksamhetsplan med budget, justerat årsmötesprotokoll, justerad revisionsberättelse samt korrekta kontaktuppgifter till styrelsen.
  • Föreningen ska ha giltigt organisationsnummer samt bankkonto/plus, bank- eller postgiro.
  • I Halmstads kommuns föreningsregister skall det finnas en officiell e-postadress till föreningen.
  • Föreningens styrelse ska ha antagit en ledarguide som tydligt visar vilken värdegrund föreningen står för samt hur ledare i föreningen förväntas agera. Ledarguiden ska publiceras på föreningens officiella webbplats och laddas upp i föreningsregistret årligen, i samband med uppladdningen av årsmöteshandlingarna. (kravet på ledarguide gäller inte investeringsbidraget)
  • Bidrag ges inte till verksamhet där bruk av alkohol, tobak eller andra droger uppmuntras.
  • Bidrag kan inte heller lämnas till: - religiös verksamhet som till exempel gudstjänster, ceremonier, gemensam bön och högtidsfirande. - partipolitisk verksamhet eller till enskilda partier och politiska ungdomsförbund.

Föreningar som inte kan få föreningsbidrag

  • Studieförbund
  • Ideella eller ekonomiska föreningar som driver förskola, familjedaghem, skolbarnomsorg, förskoleklass och grundskola
  • Vägföreningar och vägsamfälligheter

Ansökan och utbetalning

Bidragen är inte permanenta utan behöver sökas på nytt varje år. Bidragen betalas ut till angivet plusgiro, bankgiro eller bankkonto.

Om föreningen har förfallna räkningar till kommunen kan dessa dras ifrån beviljat bidrag före utbetalningen.

Om reglerna inte följs

Föreningen kan bli skyldiga att betala tillbaka bidraget och bli avstängda från att söka bidrag på nytt om:

  • Ni inte använt bidraget enligt er ansökan.
  • Ni inte följer riktlinjerna.
  • Ni lämnar felaktiga uppgifter.

Kommunens logotyp i ert informationsmaterial

Ni får gärna använda kommunens logotyp i information om verksamhet som ni får kommunalt stöd för.