Reklam på idrotts- och fritidsanläggningar
Som förening har ni möjlighet att skapa intäkter till verksamheten genom att sälja egen arenareklam i kommunala idrotts- och fritidsanläggningar. Här kan du se vad som gäller.
Anläggningar
Dessa regler gäller samtliga kommunala idrotts- och fritidsanläggningar, inklusive de som drivs av föreningar.
Prata först med ansvarig chef
All uppsättning av arenareklam ska ske i samråd med ansvarig enhetschef för anläggningen. Prata med chefen innan ni sätter upp skyltar, ansöker om eventuellt bygglov och så vidare.
Permanent arenareklam
Permanent reklam får endast placeras utomhus.
Inomhusanläggningar får inte ha permanent reklam. Undantaget anläggningar där elitverksamhet förekommer.
Digitala skärmar
Tillfällig reklam
Tillfällig lös eller mobil reklam får endast användas i samband med tävling, match eller liknande evenemang. Det gäller både analog och digital reklam.
All tillfällig reklam ska direkt efter avslutad match, tävling eller evenemang plockas ned av föreningen.
Föreningen betalar ingen avgift för att sätta upp eget reklammaterial. Däremot ska föreningen eller arrangören betala eventuell reklamskatt och kostnader i samband med bygglov.
Halmstad Arena
I Halmstad Arena finns möjlighet att sätta upp permanent reklam.
Reklamens innehåll
Innehållet i den reklam som sätts upp ska vara i överensstämmelse med Halmstads kommuns värdegrund. Det innebär att det inte får förekomma reklam och budskap som främjar bruk av alkohol, narkotika, doping eller tobak.
Reklamen får inte innehålla religiösa eller politiska budskap.
Reklamen får inte vara stötande eller diskriminerande mot kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Skötsel och skador
Som förening är ni ansvariga för att vårda och underhålla uppsatt arenareklam. Defekta eller inaktuella reklamskyltar ska omedelbart justeras eller tas ned.
Kommunen har inget ansvar för eventuella skador på arenareklam vid nyttjande av andra än föreningen.
Vid eventuell skada på anläggningen förorsakad av arenareklam är föreningen betalningsansvarig för återställandet av anläggningen.
Flera föreningar på samma anläggning
Om flera föreningar verkar på samma anläggning ska ni upprätta ett skriftligt samarbetsavtal mellan er. I avtalet gör ni upp om hantering av antal reklamplatser, ekonomisk fördelning, vad som händer vid eventuella skador orsakade av ena föreningen, säkerhetsfrågor, tillverkning, täckning, uppsättning, nedtagning samt annat handhavande. Detta avtal ska ni kunna visa upp på förfrågan.
Om ni inte kommer överens, är det kommunen som avgör i frågan.
Specialförbund och specialdistriktsförbund
Om föreningen tillhör ett specialförbund eller specialdistriktsförbund kan de ha egna bestämmelser för arenareklam som ni också måste följa.