Sophämtning av hushållsavfall var fjärde vecka – ansökan
Här kan du ansöka om att ändra intervall för sophämtning och få hämtning var fjärde vecka i stället för varannan. För att ansöka om ändring behöver du även anmäla din kompostering till kommunen.
Anmäl kompostering – krav för ändrat intervall
Du måste ha anmält till kommunen att du har en kompost för att få ändrat intervall. Har du en kompost sedan länge och är osäker på om den är anmäld, kontakta kommunen.
Du behöver inte betala för anmälan av kompost om du skickar anmälan samtidigt som du ansöker om ändrat intervall.
Andra krav du också måste uppfylla
- Du ska ha en liten avfallsmängd – locket på behållaren ska alltid gå att stänga.
- Du får inte slänga något matavfall i sopkärlet.
- Du måste sortera ut farligt avfall, elektroniskt avfall, tidningar, förpackningar, batterier, grovavfall, obrännbart avfall med mera och lämna för återvinning.
- Du måste kompostera ditt matavfall på rätt sätt.
Avgift
Kommunen tar ut en avgift för hanteringen av din ansökan. Du betalar för en timmas arbete.
Ansök i tid
Gör din ansökan senast en månad innan ändringen ska börja gälla.
Vi behöver veta vem du är
Den som använder en e-tjänst behöver legitimera sig. Kommunen kan då vara säker på vem som har lämnat uppgifterna och på att vi ger återkoppling till rätt person. Du legitimerar dig genom att logga in med bank-id eller motsvarande.
Om du inte har bank-id och behöver hjälp är du välkommen att kontakta kommunens kundcenter.
Följ och komplettera ditt ärende
Du kan när som helst logga in för att följa och komplettera ditt ärende. Du kan också skicka meddelande till den handläggare hos kommunen som arbetar med ditt ärende.