• Halmstads webbplatser

Eget avlopp – anmäl eller ansök om tillstånd

Här kan du göra en anmälan eller ansöka om tillstånd för en enskild avloppsanläggning.

Ansök om eller anmäl enskilt avlopp

Att bifoga med din ansökan eller anmälan

  • Kopia av servitut (om anläggningen placeras utanför den egna fastigheten).
  • Situationsplan där bland annat avloppsanläggningens placering och delar har markerats (format: png, pdf, jpeg eller jpg.) Om du inte har någon situationsplan över din fastighet kan du använda dig av kommunens karttjänst Länk till annan webbplats..
  • Fullmakt om du är en entreprenör eller en av flera fastighetsägare.

Du kan även behöva bifoga lägganvisning, typritning och skötselanvisningar.

Att beskriva i din ansökan eller anmälan

Handläggningen av din ansökan eller anmälan kan påbörjas först när uppgifterna är kompletta. Det innebär att du behöver beskriva:

  • förhållandena på platsen: markens förutsättningar, närhet till dricksvattenbrunnar, bergvärmebrunnar eller eventuell jordvärmeanläggning och avstånd till vattendrag
  • anläggningens samtliga delar.

När du har skickat in

Kommunen går igen om din ansökan eller anmälan. Du blir kontaktad om vi har frågor. Ett beslut skickas till din postadress senast 25 dagar efter att du har lämnat in en komplett anmälan eller ansökan.

Avgift

Kommunen tar ut en avgift för arbetet med din ansökan.

Vi behöver veta vem du är

Den som använder en e-tjänst behöver legitimera sig. Kommunen kan då vara säker på vem som har lämnat uppgifterna och på att vi ger återkoppling till rätt person. Du legitimerar dig genom att logga in med bank-id eller motsvarande.

Om du inte har bank-id och behöver hjälp är du välkommen att kontakta kommunens kundcenter.

Följ ditt ärende

Du kan när som helst logga in för att följa ditt ärende.

Följ ditt ärende