Hantering av personuppgifter – hemvårdsnämnden
Nämnden är personuppgiftsansvarig för hemvårdsförvaltningens verksamheter, till exempel äldreomsorg, särskilt boende, hemsjukvård, hemtjänst och andra biståndsinsatser.
Insamling av personuppgifter
Hemvårdsförvaltningen samlar in och behandlar personuppgifter för att kunna utföra sina uppdrag och skyldigheter samt för att leverera de tjänster som erbjuds.
Hemvårdsförvaltningen har verksamhet inom ett brett område med flera målgrupper så som kunder, anställda, leverantörer, med flera. Beroende på aktuell relation så samlas flera sorters uppgifter in. Det kan till exempel vara namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress, bilder, uppgifter om hälsotillstånd, ekonomiska uppgifter och relation till kund eller anställd.
Hemvårdsförvaltningen behandlar skyddsvärda och känsliga personuppgifter. Personnummer används för att kunna identifiera och säkerställa att insatser och tjänster utförs till rätt person och är ett exempel på en skyddsvärd uppgift. Känsliga personuppgifter är till exempel uppgifter om hälsa för en kund eller patient som behandlas för att kunna utföra de uppgifter som ingår i socialtjänst och hälso och sjukvård.
Personuppgifter hämtas in från den enskilde personen, men i vissa fall även från annat håll. Till exempel annan myndighet samt från allmänt tillgängliga källor så som folkbokföringsregister. Halmstads kommun har, i likhet med andra kommuner, ett kommuninvånarregister där samtliga i kommunen folkbokförda personer finns registrerade med namn, personnummer, adress och civilstånd. Uppgifterna i detta register kommer från Skatteverket.
Behandling av dina personuppgifter
Hemvårdsförvaltningen värnar om din integritet och strävar efter att personuppgifter alltid hanteras på bästa sätt enligt gällande lagar samt förvaltningens egna riktlinjer.
Alla anställda inom Halmstads kommun arbetar under en sekretesslagstiftning som innebär att man endast hanterar de personer som man har rätt att hantera och att man inte får röja vad man fått veta om enskildas personliga förhållanden.
Hemvårdsförvaltningen hanterar uppgifterna endast under den tidsperiod som krävs för att kunna utföra uppdraget samt utifrån vad som regleras i aktuell lagstiftning eller enligt överenskommelse.
När förvaltningen kombinerar annan information (det vill säga information som inte i sig själv identifierar en enskild individ) med personlig information, behandlar de den kombinerade informationen som personlig information.
Under vissa omständigheter är det nödvändigt att personer tillhandahåller personuppgifter för att förvaltningen ska kunna utföra sina uppdrag på ett korrekt och säkert sätt. Behandlingar är i vissa fall nödvändiga för att de ska kunna fullgöra olika avtal gentemot den registrerade eller så är de skyldiga enligt lag att behandla uppgifterna.
Behandlingar kan även vara nödvändiga för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse eller som är en del av myndighetsutövning. I regel sker all behandling för att den är nödvändig och lagstyrd, i annat fall informeras du om möjligheten att avstå den aktuella behandlingen av personuppgifter.
Personuppgifter till tredje part, personuppgiftsbiträde
Hemvårdsförvaltningen kan komma att dela dina uppgifter med part som arbetar på uppdrag eller part som vi samverkar med för att utföra socialtjänst eller hälso- och sjukvård. Det kan till exempel handla om IT-system.
Uppgifter kan lämnas ut till annan part så som exempelvis Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Försäkringskassan.
Din rätt till information
Du har alltid rätt att få information om för vilket ändamål som dina personuppgifter behandlas. Via e-tjänst kan du beställa ett registerutdrag som innehåller vilka personuppgifter kommunen behandlar om dig.
Personuppgiftsansvarig
Hemvårdsnämnden är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter inom hemvårdsförvaltningens verksamheter, det vill säga Halmstads kommuns:
- äldreboenden, äldrelägenheter och korttidsboende
- hemtjänst och andra biståndsinsatser
- hemsjukvård
- Alla Hjärtans hus och andra mötesplatser och aktiviteter för seniorer
- frivilligarbete
- anhörigstöd
- andra verksamheter inom hemvårdsförvaltningen.
Det innebär att nämnden har ansvaret för att dina personuppgifter behandlas lagligt, säkert och i övrigt korrekt.
Mer information om hantering av personuppgifter
På webbsidan om personuppgifter som gäller för hela Halmstads kommun kan du bland annat läsa mer om:
- vad en personuppgift är
- behandling av personuppgifter
- vilka som kan se dina uppgifter
- dina rättigheter som registrerad
Frågor eller synpunkter
Du har rätt att begära rättelse, begränsning av behandling, överföring, göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.