Livsmedelsverksamhet – anmäl ny verksamhet, ändringar eller avslut
Här anmäler du din livsmedelsverksamhet hos kommunen. Kravet på anmälan gäller dig som ska servera, sälja eller hantera mat på exempelvis café och restaurang. Det gäller även när du tillverkar, distribuerar och håller lager av livsmedel, eller arbetar med produkter som kommer i kontakt med livsmedel – både när du startar en verksamhet och ändrar eller avslutar den.
Detta ska du anmäla
Via vår e-tjänst anmäler (registrerar) du
- ny verksamhet
- förändringar i verksamheten, exempelvis ägarbyte och ny adress
- när en verksamhet avslutas.
Här kan du även anmäla en verksamhet som tillverkar, förädlar eller distribuerar produkter som kommer att vara i kontakt med livsmedel, så kallat kontaktmaterial (FCM – Food Control Materials).
När du startar ny verksamhet
Börja med att läsa vår guide med anvisningar och råd om vad du bör tänka på inför din anmälan:
Om du ska ta över en verksamhet
Om du ska ta över en befintlig verksamhet är det viktigt att den tidigare ägaren har anmält att hen upphör med verksamheten.
Anmäl i tid
- När du startar verksamhet eller ändrar i din befintliga verksamhet – skicka din anmälan minst tio arbetsdagar i förväg.
- När du avslutar din verksamhet finns inte samma tidskrav men observera att du måste avsluta innan en eventuell ny ägare kan ta över.
Vissa verksamheter ska inte anmälas till kommunen
En livsmedelsverksamhet ska alltid anmälas till den myndighet som kontrollerar den aktuella typen av verksamhet. Det är inte alltid kommunen. Det kan även vara Livsmedelsverket eller Länsstyrelsen i Halland.
Läs mer på Livsmedelsverkets webbplats Länk till annan webbplats..
Hämtning av företagsuppgifter
För att förenkla för dig hämtar vår e-tjänst uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket.
Vi behöver veta vem du är
Den som använder en e-tjänst behöver legitimera sig. Kommunen kan då vara säker på vem som har lämnat uppgifterna och på att vi ger återkoppling till rätt person. Du legitimerar dig genom att logga in med bank-id eller motsvarande.
Om du inte har bank-id och behöver hjälp är du välkommen att kontakta kommunens kundcenter.
Följ och komplettera ditt ärende
Du kan när som helst logga in för att följa och komplettera ditt ärende. Du kan också skicka meddelande till den handläggare hos kommunen som arbetar med ditt ärende.