Café, restaurang och annan livsmedelsverksamhet
När du ska servera, sälja eller hantera livsmedel behöver du anmäla din verksamhet till kommunen. Kravet gäller både dig som serverar mat och dig som tillverkar, distribuerar och håller lager. Du måste även anmäla när du ska upphöra med en verksamhet.
Anmäl senast 1 juli
Om du har en verksamhet som tillverkar, förädlar eller distribuerar produkter som kommer att vara i kontakt med livsmedel måste du anmäla din verksamhet till kommunen senast den 1 juli.
Till så kallat kontaktmaterial räknas exempelvis förpackningar, köksapparater, platshandskar och bestick.
Anmäl ny verksamhet, förändringar och avslut
Så gott som all livsmedelshantering utanför det egna hemmet ska anmälas till kommunen: restauranger, caféer, gatukök, catering, bagerier, konfektyrtillverkning, butiker, lager, grossistverksamhet, matmäklare, mobila och tillfälliga verksamheter, transport av kylda och frysta livsmedel med mera.
Du måste göra en anmälan när du
- öppnar ny verksamhet
- ändrar sortimentet, byter lokal eller på annat sätt förändrar din verksamhet
- tar över en befintlig verksamhet
(förre ägaren måste anmäla att den avslutas) - avslutar en verksamhet.
Vem ska göra anmälan
Den som ansvarar för serveringen ska anmäla livsmedelsverksamheten. Det kan vara du som är företagare eller en enskild person, kommun, föreningsdriven verksamhet eller annan organisationsform.
När du startar ny verksamhet
Du kan behöva andra tillstånd
Innan du startar en livsmedelsverksamhet bör du ta reda på om du behöver fler tillstånd. Invänta dessa innan du skickar din anmälan, så att du säkert vet att din verksamhet kommer bli av.
Kontakta gärna kommunens företagsservice för att få en överblick av de olika tillstånd och anmälningar som kan vara aktuella.
Regler att följa
Innan du startar är det viktigt att du tar reda på vilka lagkrav som finns på din livsmedelsverksamhet.
Anmäl i tid
Tänk på att börja i tid. Minst tio arbetsdagar innan du startar eller förändrar verksamheten ska du skicka en anmälan till kommunen.
Var noga med att fylla i alla uppgifter. En komplett anmälan går snabbare att handlägga. Du ska exempelvis uppge bolagsform samt verksamhetens namn och adress.
Den som skriver på anmälan ska vara behörig att göra detta, exempelvis firmatecknare eller vd. Om en annan företrädare för företaget skriver under ska ett intyg om behörighet bifogas till ansökan.
När anmälan har kommit in
När din anmälan kommit in granskar vi dina uppgifter. Vi kontaktar dig om något behöver kompletteras.
Om vi inte meddelar något annat får du starta verksamheten tio arbetsdagar efter att anmälan kommit in. Det är ditt ansvar som företagare att utforma lokaler och egen kontroll för verksamheten.
Avgift för anmälan
Kommunen tar ut en avgift för att behandla din anmälan.
När verksamheten har startat
När du har startat bokar kommunen tid med dig för en första kontroll av verksamheten. Om vi upptäcker brister kan vi ställa krav på exempelvis renovering eller ändring av sortimentet, eller stängning tills nödvändiga åtgärder är klara.
Du ska själv kontrollera verksamheten
Du ska själv kontrollera din verksamhet för att säkerställa att produkterna har rätt märkning och sammansättning och är säkra att äta. Det kallas egenkontroll.
Kommunens kontroll
Förutom den kontroll du gör själv gör kommunen regelbunden kontroll. Vi följer upp:
- att systemet för egenkontroll är anpassat för den verksamhet som bedrivs
- att anläggningens lokaler, inredning och utrustning uppfyller lagstiftningens krav.
Du betalar en fast avgift för den årliga kontrollen. Avgiftens storlek avgörs av bland annat vilken typ av verksamhet du har. Du betalar enligt kommunens taxa för livsmedelskontroller.