Fettavskiljare i livsmedelsverksamhet – ansök om ändrat intervall
Här ansöker du om ändrat intervall för tömning av fettavskiljare i en livsmedelslokal.
Enligt kommunens renhållningsföreskrifter ska en fettavskiljare i en livsmedelslokal tömmas minst fyra gånger per år. Om du anser att tömningarna blir för många i förhållande till behovet i din verksamhet kan du ansöka om utökat tömningsintervall.
Bedömning från fall till fall
Kommunen gör en bedömning från fall till fall. Bland annat bedöms fettavskiljarens storlek i förhållande till verksamhetens omfattning, exempelvis till antalet tillagade portioner per dygn. Det är också viktigt att fettavskiljaren larmar när den behöver tömmas.
Kostnad för ansökan
Att ändra intervall kostar 1 120 kronor. Beslutet om ändrat intervall gäller i maximalt tre år.
Skicka din ansökan till miljönämnden senast en månad innan ändringen ska börja gälla.
Mer information
- Vilka verksamheter behöver ha fettavskiljare?
- Vad ska man tänka på vid installation och underhåll?
Läs om detta i vår guide: