PCB i byggnader
Du behöver inventera och sanera det miljö- och hälsofarliga ämnet PCB om du äger en byggnad eller anläggning som uppfördes eller renoverades mellan 1956 och 1973.
PCB ska inventeras och saneras
Som ägare till en byggnad eller anläggning uppförd 1956–1973 är du skyldig att se till att byggnaden inventeras och saneras på PCB.
Alla typer av anläggningar omfattas av kravet, exempelvis transformatorstationer, broar, pumpstationer och vattenreservoarer – med undantag av vissa småhus. Om inventeringen visar på PCB-förekomst finns det krav på sanering.
Detta ska du rapportera och redovisa till kommunen
Lagkravet innebär att du ska rapportera och redovisa din inventering och eventuell sanering till Halmstads kommun. Så här ser arbetsgången ut:
- Se till att byggnaden inventeras.
- Skicka en sammanställning av inventeringen till kommunen – oavsett om PCB hittas eller inte.
- Anmäl eventuell sanering till kommunen.
- Genomför saneringen.
- Skicka en slutrapport till kommunen.
Du är välkommen att kontakta kommunen om du har frågor som rör din anläggning.
Detta ska du inventera
Inventeringens innehåll
En inventering ska vara väl dokumenterad och redovisa de massor som provtagits och var de finns. Om analysen visat att de innehåller PCB ska PCB-halterna anges. En bedömning ska göras av hur mycket det finns av varje typ av massa som innehåller PCB samt av vilka mängder PCB som kan finnas totalt.
Om det finns PCB i fog- eller golvmassor ska dokumentationen vara underlag för beställning av sanering. Den ska också sparas som underlag för bedömning av framtida åtgärder som berör fog- och golvmassor som innehåller lägre halter PCB och inte har sanerats, eller som berör ytor där PCB kan finnas kvar, exempelvis i fogkanter efter sanering.
Skicka rapport från inventeringen till kommunen
Enligt PCB-förordningen ska du lämna en rapport om inventeringen till kommunen. Rapporten gör det möjligt för kommunen att bedöma om inventeringen skett på ett sätt som motsvarar kraven i PCB-förordningen och om tillräckligt många prover har tagits. Det är också viktigt att kommunen får vetskap om var PCB förekommer.
Adress
Skicka din rapport med post eller e-post till:
miljonamnden@halmstad.se
Miljönämnden
Box 153
301 05 Halmstad.
Kommunen tar ut en avgift för handläggningen av ditt ärende. Du får en faktura.
Viktigt att inventera på rätt sätt
Inventering är grunden för att bedöma om det behövs PCB-sanering av byggnader. Därför är det viktigt att anlita utbildade och kunniga inventerare. Som ägare ansvarar du för att inventeringen görs på rätt sätt. En illa utförd inventering riskerar att behöva kompletteras eller göras om.
Någon formell auktorisation finns inte för inventerare, men det är viktigt att den som utför arbetet har tillräckliga kvalifikationer för att utföra inventeringen på ett korrekt sätt. Personer med rätt kompetens kan finnas hos välrenommerade konsultföretag, hos laboratorier som åtar sig provtagning och inventering, samt bland sakkunniga personer i bygg- och fogbranschen som har utbildning inom området. Du hittar dem via nätet.
Viktigt att sanera på rätt sätt
Det är du som äger byggnaden som ansvarar för att saneringen utförs på rätt sätt, utan att den skadar människors hälsa eller miljön. Var därför noga med att anlita ett seriöst saneringsföretag med dokumenterad kunskap och erfarenhet av PCB-sanering och som arbetar enligt den metod som branschföreningen, Svenska fogbranschens riksförbund Länk till annan webbplats. (SFR) rekommenderar, eller annan likvärdig metod.
I vissa fall kan även sanering av PCB i marken bli aktuell.
Allt PCB-avfall som uppstår i samband med saneringen ska hanteras som farligt avfall. Det ska samlas upp i godkända kärl och plastsäckar och transporteras till SAKAB. Den som transporterar avfallet måste vara godkänd av länsstyrelsen.
Anmäl saneringen
Minst tre veckor innan du påbörjar saneringsarbetet ska du lämna in en anmälan till kommunen.
Adress
Skicka din anmälan med post eller e-post till:
miljonamnden@halmstad.se
Miljönämnden
Box 153
301 05 Halmstad.
Om du inte anmäler
Om du påbörjar saneringen utan att anmäla den till kommunen riskerar du en polisanmälan om lagbrott.
När anmälan om sanering har kommit in
Kommunen går igenom din ansökan och begär kompletteringar om det behövs. Du får ett beslut med föreläggande om skyddsåtgärder som ska följas när byggnaden saneras.
Senast tre dagar innan saneringsarbetet påbörjas ska du underrätta kommunen som då gör en inspektion på plats. Du får inte starta arbete med att riva eller återfoga innan resultatet av saneringen har inspekterats av kommunen.
Att saneringen sker enligt kommunens regler och lagkrav är ditt ansvar.
Kommunen tar ut en avgift för arbetet med ditt ärende. Du får en faktura.
Skicka slutrapport när saneringen är utförd
När saneringen har avslutats ska du skicka en slutrapport till kommunen senast två månader efter avslutat sanering. Skicka rapporten till adressen som angetts ovan.
Om du vill kan du även skicka in en dokumentation av saneringen.