Bostadsanpassning – ansök om bidrag
Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa din bostad.
Om du behöver hjälp med att ta in offerter på kostnad för anpassning av bostaden, ange det i din ansökan.
Att bifoga till ansökan
Intyg som styrker din funktionsnedsättning
Du behöver bifoga ett intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig som styrker din funktionsnedsättning och som är kopplat till de problem du har i din bostad.
För att få hjälp med intyg kan du kontakta arbetsterapeut på den vårdcentral du tillhör eller kommunens arbetsterapeut om du är inskriven i hemsjukvården.
Fastighetsägarens skriftliga medgivande
Om du behöver hjälp med att kontakta fastighetsägaren eller bostadsrättföreningen, ange det i din ansökan.
Ansökan
När du har skickat in din ansökan
Inom tre arbetsdagar från att din ansökan har kommit in, ska du få en bekräftelse med:
- Kontaktuppgifter till din handläggare
- Besked om du behöver komplettera med några handlingar.
När alla handlingar har kommit in, kan du förvänta dig ett skriftligt beslut inom följande tid:
- Vid mindre åtgärder (exempelvis tröskelborttagning, stödhandtag och spisvakt): Fyra veckor.
- Vid andra vanliga åtgärder (exempelvis dörrautomatik, ramp, hiss och duschplats): Åtta veckor.
Om din ansökan är komplett är kommunens målsättning att påbörja handläggningen inom tio arbetsdagar. Enligt förvaltningslagen har du rätt till ett beslut inom sex månader.
Kontakt
Har du frågor om din ansökan, ring kommunen eller e-posta bostadsanpassning@halmstad.se.