• Halmstads webbplatser

Gymnasieelevs betydande frånvaro, studieavbrott och avslut utan examen – anmälan

Om en elev tar studieavbrott eller slutar vid en gymnasieskola med en annan huvudman än Halmstads kommun ska skolan snarast anmäla det till kommunen. Detsamma gäller om en elev som inte fyllt 20 år utan giltigt skäl är frånvarande i betydande utsträckning.

Vårdnadshavare vänder sig direkt till skolan

Nedan e-tjänster ska användas av huvudman (skola). Med huvudman menar vi skolan som eleven går på. Du som är vårdnadshavare ska anmäla frånvaro och studieavbrott direkt till skolan.

Anmäl tidigt så att vi kan hjälpa

Rapporteringsskyldigheten gör att kommunen snabbare kan identifiera ungdomar som kan bli aktuella för det kommunala aktivitetsansvaret. Det är viktigt att vi tidigt kan erbjuda våra insatser, stöd och vägledning för elevens planering framåt.

Läs mer om Navet – för dig som är ung och saknar sysselsättning

Anmäl en elevs betydande frånvaro

Här kan du som huvudman (skola) anmäla en elevs betydande frånvaro. Det är du som huvudman som bedömer vad som är frånvaro i betydande utsträckning.

  • Eleven ska vara folkbokförd i Halmstads kommun
  • E-tjänsten kräver inloggning med bank-id.
Anmäl betydande frånvaro

Anmäl studieavbrott för elev

Här kan du som huvudman (skola) anmäla studieavbrott.

  • Eleven ska vara folkbokförd i Halmstads kommun.
  • E-tjänsten kräver inloggning med bank-id.
  • Om eleven blivit utskriven enligt gymnasieförordningen så ska du skicka med närvarounderlag och utdrag ur betygskatalogen.
Anmäl studieavbrott

Registrera även studieavbrott i systemet IST

Skolor med fristående huvudmän ska även registrera studieavbrott i systemet som reglerar den interkommunala ersättningen, IST Regional samverkan.

Anmäl elevs avslutade studier utan examen

När en elev med en annan huvudman än hemkommunen avslutar sina studier på gymnasiet utan att ta examen, ska huvudmannen (skolan) meddela detta till hemkommunen. Det gör du via nedan e-tjänst.

  • Eleven ska vara folkbokförd i Halmstads kommun.
  • E-tjänsten kräver inloggning med bank-id.
  • Du ska bifoga gymnasieintyg eller studiebevis.
Anmäl avslutade studier utan examen

Vad händer efter anmälan?

Kort efter att du anmält en elevs studieavbrott eller avslut så tar vi kontakt med eleven för att se på vilket sätt vi kan hjälpa denne vidare. Du som anmält får ingen återkoppling.