Kommunalt ansvar för vägföreningar
Kommunfullmäktige har beslutat att kommunen ska ta över ansvaret för allmän plats som idag förvaltas av vägföreningar runt om i kommunen.
Kommunfullmäktige beslutade redan 2013 att kommunen ska ta över ansvaret från vägföreningarna i kommunen. Grunden är att kommunen redan idag sköter driften i flertalet vägföreningsområden men ansvaret ligger formellt sett fortfarande på vägföreningarna, vilka i många fall saknar styrelse och aktivitet.
Vägföreningen i Trönninge är först ut
I Trönninge äger kommunen en stor andel av marken som gator och grönområden ligger på samt att det finns en fungerande vägförening. Därför är Trönninge en lämplig ort för ett första genomförande innan man går vidare till andra orter. Dessutom är det förhållandevis god standard på gatorna i Trönninge.
Standarden utredd i Trönninge
Under 2021 utreddes standarden på gatorna i Trönninge, för att jämföra med det krav som kommunens teknik- och fritidsnämnd redan 2015 beslutade ska gälla vid övertagande av vägföreningsområden. Den vägledande principen vid övertagandet är att den allmänna platsmarken, som är vägar och grönområden, inte ska utökas. Standardhöjning ska ske utifrån vad som medges inom befintligt utrymme för allmän plats. På så sätt kan kommunen undvika inlösen av privatägd tomtmark.
Standardhöjningen bekostas av vägföreningen
Kommunfullmäktige har redan 2013 bestämt att standardhöjningen ska bekostas av fastighetsägare som är anslutna till vägföreningen. Kommunen står för plankostnader och särskilda utredningskostnader. Det innebär för Trönninges del att uppskattningsvis cirka 10,8 miljoner kronor bekostas av fastighetsägarna medan cirka 800 000 kronor bekostas av kommunen. Kostnaden för andra vägföreningsområden kommer att utredas i framtiden.
Dessa kostnader är endast uppskattningar. Hur de ska fördelas mellan fastigheterna kommer att utredas i en framtida gatukostnadsutredning. Om den uppskattade kostnaden skulle fördelas jämnt mellan de cirka 560 anslutna fastigheterna i föreningen skulle respektive fastighet behöva betala med cirka 20 000 kronor.
Ett måste för att genomföra Framtidsplan 2050
Utifrån kommunens översiktsplan, Framtidsplan 2050, bedöms att arbetet med kommunalt huvudmannaskap bör prioriteras då det är en viktig fråga för att möjliggöra genomförandet av översiktsplanen på lång sikt. Prioriteringsordningen utgår därför utifrån översiktsplanens indelning i servicesamhällen, bostadsorter samt med fokus på att bygga inifrån och ut.
Tidsplan för Trönninge
Projektet i Trönninge startar under vintern 2023–2024. Bedömningen i dagsläget är att övertagandet kan ske cirka 2027. Därefter kan arbetena med att höja standarden på gatorna påbörjas.
Vägföreningar som berörs
Efter hand kommer följande vägföreningar att beröras:
- Söndrums centrala vägförening, Frösakulls vägförening, Tylösands vägförening, Holm, Snöstorps vägförening.
- Simlångsdalens vägförening, Haverdalsstrands centrala vägförening och Harplinge vägförening.
- Eldsberga vägförening, Steninge vägförening, Kvibille vägförening, Åleds väg- och samfällighetsförening, Skedala vägförening, Gullbrandstorps vägförening, Marbäcks samfällighetsförening.
- Villshärads vägförening.
Fortsatt arbete
Vägföreningarna i grupp 1 kommer att utredas var för sig i etapper. Behoven är väldigt olika i de olika orterna eftersom de har utvecklats på olika sätt. I nuläget är det därför svårt att beräkna när respektive vägföreningsområde berörs.
Utifrån att kommunens beslut att standardhöjande åtgärder ska bekostas av fastighetsägarna, rekommenderar vi styrelserna att redan nu inleda en dialog med medlemmarna om att ett övertagande kommer ske i framtiden enligt prioriteringsordningen.