Digital fixare – praktisk hjälp med IT i vardagen

Är du över 75 år och tycker att det digitala är krångligt? Kommunens digitala fixare kan hjälpa dig att installera och använda appar, digitala tjänster, sociala medier eller andra kommunikationsverktyg som du behöver i vardagen. Även du som är under 75 år men som har hemtjänstinsatser eller bor på äldreboende kan få hjälp.

Om tjänsten

Den digitala fixaren gör hembesök på helgfria vardagar. Tjänsten är kostnadsfri.

Kvinna med telefon och padda

Zoia Ivanchuk, digitala fixare i Halmstads kommun. Hon hjälper dig med IT i vardagen.

Det här kan den digitala fixaren hjälpa dig med

  • Lära dig hantera en smarttelefon, surfplatta eller dator.
  • Installera och komma igång med olika appar och program i smarttelefon, surfplatta och smart-TV.
  • Installera modem och koppla upp din smarttelefon, surfplatta med mera till Wi-Fi.
  • Skapa en mejladress och ta emot och skicka mejl.
  • Tipsa om var du kan hitta viktig information på internet.
  • Tipsa om hur du ringer samtal med ljud och bild via internet (exempelvis via Skype eller Facetime).
  • Tipsa om hur du handlar hem varor via internet (e-handel).
  • Tipsa om hur du kan använda digitala samhällstjänster (exempelvis Vårdguiden 1177).
  • Tipsa om hur du skaffar konto på sociala medier för att hålla kontakten med din familj och vänner.
  • Hjälpa till med annat du är nyfiken på att lära dig.

Vad behöver du tänka på innan du kontaktar oss?

För att vår digitala fixare ska kunna hjälpa dig behöver den utrustning som du vill ha hjälp med, smarttelefon, surfplatta, dator eller liknande, finnas på plats hos dig. Du behöver också ha en internetuppkoppling.

Du skaffar och betalar själv all utrustning.

För din trygghet och säkerhet

Den digitala fixaren har tystnadsplikt och berättar inte om kontakten med dig för någon annan. Vid hembesök ska den digitala fixaren alltid legitimera sig med id-kort från Halmstad kommun.

Det är alltid du själv som skriver in och förvarar dina personliga koder och lösenord till appar och digital utrustning.

Detta hjälper fixaren inte till med

  • En digital fixare utför inte arbete som kräver fackkunskap inom IT-support, till exempel felsökning och reparation, installation av hårdvara, operativsystem eller annan programvara.
  • Fixaren gör inte heller felsökning som gäller de tjänster som erbjuds av din leverantör av digital-TV, IP-telefoni eller fiberanslutning.
  • En digital fixare utför bara IT-relaterade uppgifter.

Ansök om digital fixar-tjänst

Ring Halmstad Direkt, 035-13 70 00, eller ansök via vårt webbformulär.

Ansök om digital fixar-tjänst

Därför har vi en digital fixare i Halmstads kommun

För att kunna nyttja den digitala tekniken och utföra en rad vardagliga tjänster som till exempel att handla på nätet, boka läkarbesök eller andra vardagliga sysslor krävs inte bara tillgång till internet. Det krävs också digital kompetens för att veta hur man gör.

I en delrapport av den årliga undersökningen ”Svenskarna och internet” är bland annat var femte pensionär inte använder internet. Därför vill kommunen bidra till att öka den digitala delaktigheten och kompetensen bland den äldre befolkningen.