• Halmstads webbplatser

Om skolan

Lummerskolan är en anpassad grundskola för elever i årskurs 1–9. Skolan ligger naturskönt i Söndrum. På skolan går 13 elever, på skolan finns även fritidshem. Skola och fritidshem har ett nära samarbete för att eleverna ska ha en sammanhållen och meningsfull dag.

På Lummerskolan finns hög kompetens och vi arbetar utifrån ett väl utvecklat pedagogiskt förhållningssätt. Vi lägger stort fokus på elevernas kommunikation och självständighet.

Närheten till skog och natur ger goda möjligheter till kreativ utomhuspedagogik och inbjuder till lärande i många olika former.

Fritidshem

På skolan finns fritidshem för elever som är i behov av det utifrån att vårdnadshavare arbetar eller studerar. På skolan bedrivs även korttidstillsyn enligt LSS för elever upp till och med årskurs 9.

Fritidshemmet erbjuder aktiviteter anpassade utifrån elevernas behov och intressen. Fritidshemmets syfte är att erbjuda en meningsfull fritid men även erbjuda eleverna möjligheter till vila och rekreation. Undervisningen på fritidshemmet präglas av elevernas delaktighet och behov samt syftar till att främja elevernas sociala och kreativa utveckling. Fritidshemmet beaktar elevernas behov av återhämtning och rekreation.

Information till vårdnadshavare

Löpande information om vad som händer på skolan och om ditt barns lärande får du via lärportalen Unikum.

Lärportal – Unikum

Maten på skolan

I skolan erbjuds skollunch, skolan har ett mottagningskök och maten levereras från Ranagårdsskolan. Elever som går på fritids får även frukost och mellanmål.

Se veckans matsedel

Sjukanmälan

Vårdnadshavare ska anmäla elevs frånvaro varje morgon i Skola24 samt till klasstelefonen via SMS. Elev som går på morgonfritids ska även anmäla frånvaro till fritidshemmets telefon via SMS.

Sjukanmälan

Elevernas schema

Se schema

Arbetssättet på Lummerskolan

Personalen har stor erfarenhet av och goda kunskaper om olika funktionsnedsättningar, särskilt inom autismspektrumtillstånd. Personalen håller sig uppdaterad med ny forskning, pedagogiska rön och synsätt om olika funktionsnedsättningar.

Målet är att ge eleverna mening och sammanhang i sin tillvaro.

Det görs genom att:

  • tydliggöra tid och rum
  • ge eleverna användbara färdigheter som kan överföras till vuxenlivet
  • förbereda eleverna för ett så meningsfullt och självständigt vuxenliv som möjlig
  • sträva efter olika sätt att kommunicera som eleven kan förstå och använda
  • individanpassa utbildningen vilket bland annat genom att utgå från elevernas intresseområde
  • samverka med vårdnadshavare och annan personal som kommer i kontakt med eleverna

Elevhälsa och stöd

På skolan finns ett elevhälsoteam som består av biträdande rektor, specialpedagog, kurator, skolsköterska och skolpsykolog. Tillgång till skolläkare och logoped finns vid behov.

Elevhälsan, precis som övrig personal har eleven i centrum och har ett nära samarbete med lärare och övrig personal. Elevhälsan har ett särskilt ansvar för att undanröja hinder och problem för varje elevs lärande och utveckling.

För att eleverna ska lära och utvecklas i skolan är det viktigt att de trivs och mår bra. Elevhälsan arbetar förebyggande och främjande och ser tillsammans med övrig personal till att eleverna får den hjälp och stöd de behöver.

Trivsel och trygghet

Vi bemöter alla elever och vuxna utifrån deras förutsättningar och behov. Alla ska sporras att växa och utvecklas positivt. Ingen ska bli diskriminerad, trakasserad eller utsatt för kränkande behandling. I vår plan mot diskriminering och kränkande behandling beskriver vi hur vi arbetar för att förhindra det på skolan. Kontakta skolan om du vill läsa eller veta mer om planen.