• Halmstads webbplatser

Framtidståget

Den 29–30 september och 6–7 oktober 2023 bjöd Halmstads kommun på guidade turer med ett eldrivet minitåg. Turen var gratis och över 1400 personer följde med på en spännande runda till framtidens södra centrum.

Tack alla som kom!

När insatsen nu summeras så har 1 463 personer (och 11 hundar!) tagit chansen att åka med tåget.

Halmstads kommun har stora planer för de södra delarna av Halmstads centrum. Här planerar vi för nya Stationsstaden, en förvandling av Fredsgatan, en utveckling av Tullkammarkajen och en helt ny bro över Nissan i söder.

Läs vad som sades på tåget

Under turen fick resenärerna en guidning om framtidens Halmstad. I berättelsen fanns även tillbakablickar och frågor särskilt riktade till barn.

Stora torg – Österbro

Hej! Välkommen ombord på Framtidståget!​

Den här turen tar dig till Halmstads södra centrum - och på sätt och vis till framtiden. ​

I de södra delarna av Halmstads centrum händer det nämligen massor de kommande åren. Det ska vi berätta mer om längs vägen. Nu kör vi!​

Halmstad har en spännande historia. Tänk dig att vi åkte här år 1062. Då tror man att 450 vikingaskepp seglat hit för det stora slaget vid Nissan. Vilken syn! Och på 1600-talet brann nästan hela staden ner - och då var Halmstad danskt!​

Vi som bor här idag kanske tänker att Halmstad alltid sett ut så här. Men vår stad har alltid förändrats. Och vi skapar också historia, alla tillsammans, just här och nu.

Alla barn som åker idag, håll utkik längs vägen! Ser ni något hus som är väldigt gammalt? Eller alldeles nytt? ​

1922 öppnade Halmstad sitt första bibliotek öppet för alla. Det låg borta vid Halmstads slott. ​

​2006 var det nya stadsbiblioteket klart. Det är den stora glasbyggnaden du ser vid Nissan.

Det är byggt på 445 pålar. När ritningarna visades upp protesterade en del Halmstadsbor. De gillade inte att en del av byggnaden står ute i Nissan. ​

Idag är vi stolta över vårt bibliotek, som till och med vunnit pris för sitt unika utseende. ​

Du som är barn kanske har varit på biblioteket? Vad gör man där inne? ​

Fredsgatan

Vi närmar oss Fredsgatan. Det här ska bli nya Stationsstadens östra entré. ​

Fredsgatan korsas av järnvägen. Ungefär 100 tåg passerar här varje dag, på väg till och från Halmstads station. Det innebär att järnvägsbommarna fälls 100 gånger om dagen, så att bilister, cyklister och fotgängare måste vänta. ​

Vi tror att Halmstadborna har bättre saker att göra med sin tid. Därför bygger Trafikverket en tunnel här, så att du som går och cyklar kan passera järnvägen snabbt och tryggt. Tunneln hoppas vi är klar 2026. ​

Bilar får inte plats i tunneln. De kommer få köra en annan väg, som är lite längre men lika säker. ​

Ni barn kanske till och med ser ett tåg? Kan ni räkna vagnarna?​

Stationsgatan

Nu följer vi järnvägen och närmar oss resecentrum och Halmstads station. ​

Det är här, kring järnvägen, som det nya Halmstad formar sig. Vi kallar projektet för Stationsstaden. ​

Med Stationsstaden ska vi väcka liv i det här området. Där du nu ser parkeringsplatser vill vi bygga hus för jobb, service och bostäder. Mer liv och rörelse kommer locka företag som vill ha moderna kontorsmiljöer mitt i regionen, bara 1 minut från stationen och 5 minuter från city. ​

Med Stationsstaden kan vi knyta ihop det här området med Fredsgatan och Halmstads centrum, och skapa en plats där fler vill leva och vara. ​

För de tusentals resenärer som kommer till Halmstads station varje dag är det här som Halmstad börjar.​

Vi vill göra entrén till staden lite trevligare och säkrare, både för Halmstadbor, besökare och pendlare.​

Därför bygger vi om stationsområdet, så du kan nå perrongerna med rulltrappa och hiss, utan att behöva korsa spåren. Och kunna kliva ut i ett Halmstad fullt av liv – med arbetsplatser och bostäder, restauranger och affärer. ​

Stationshuset ska vi ha kvar. Framför stationen planerar vi för ett mysigt torg och mer grönska. Exakt hur det ska se ut är inte bestämt. ​Men parken framför stationen ska bevaras. Gröna ytor är bra för människor, växter och djur. Våra grönytor och parker tar också hand om regnvatten och ger skugga och svalka.​

Du som är barn har kanske varit i en park någon gång? Vad tycker du är roligast att göra när du är ute? ​

Visste du att man kunnat åka tåg i Halmstad i över 150 år? De första tågen härifrån gick mot Nässjö år 1877. Vårt vackra stationshus är lika gammalt.

Vi kör snart förbi lokstallarna. Precis som det låter var detta förr ett stall för lok och tågvagnar. ​​Idag är det andra verksamheter i husen. På sikt kommer tegelbyggnaderna här växa ihop med nya byggnader.

Nu är vi nära Halmstad hamn. De kommande fem åren rustas hamnen upp. Oceanhamnen blir 12 meter djupare än den nuvarande, och byggs ut med en ny 200 meter lång kaj. För att klara klimatförändringarna vädersäkras den nya Oceankajen och höjs upp tre meter över havet.

Hamnen och Nissan knyter Halmstad till havet och Europa. Men under stadens tidiga historia var Nissan inte mycket till farled. Mer en avlång pöl: slammig, bara någon meter djup och omöjlig för båttrafik. Tänk vilken skillnad mot idag!

Sedan ett par år tillbaka kan vi åka färja från Halmstad till danska Grenå. Har du provat att resa med färjan​

Stålverksgatan vid Nissan

Vi är framme vid Nissan. Halmstads pulsåder. Idag kommer vi inte över vattnet här. Men det kanske vi gör i framtiden.​

Någon på tåget kanske minns att Halmstads kommun planerade en bro här redan för fyrtio år sedan. Ja - allra första gången en bro diskuterades var faktiskt för hundra år sedan!​

Nu finns en bro åter i planerna, tillsammans med en ny, anslutande väg på andra sidan Nissan. ​

Varför behövs en bro? En anledning är att Nissan idag fungerar som en barriär mitt i Halmstad. Det finns få passager över Nissan, vilket gör trafiken tät och intensiv på de broar som finns, särskilt på Slottsbron. Det kanske du själv märkt? ​

En ny bro gör det också möjligt att bygga nya, attraktiva bostadsområden. Både längs Tullkammarkajen där vi nu står och i Kattegattområdet på andra sidan Nissan. ​

Hur ska vägen se ut på andra sidan? En sak är bestämd: det ska INTE bli den tätt trafikerade hamnled som diskuterades på 1980-talet. Vägen som ansluter till den nya bron ska vara en säker och trygg stadsgata, med låga hastighetsbegränsningar. ​

En ny bro över Nissan kan börja byggas ganska snart, kanske redan mellan 2026 och 2030.

Tullkammarkajen längs Nissan

Med Nissan och närheten till Kattegatt har Halmstad utvecklat ett rikt båtliv. Båttrafiken och Nissans kajer är en viktig del av Halmstads historia och kulturmiljö. Det kommer vi ta hänsyn till när vi planerar för en ny bro.

Tullkammarkajen här var förr en hektisk plats full av ångbåtar, hamnarbetare och fartyg lastade med sill och kol. ​Den röda kranen som du ser lite längre fram är ett minne och ett landmärke från den här tiden.

Nu känns området lite öde och bortglömt, fast vi bara är några stenkast från centrum. ​Men om du promenerar här i framtiden kanske du kan ta ett dopp från trädäcken längs Nissans kant. Eller pausa för en kopp kaffe vid en konstutställning. ​

I framtiden kanske Nissan inte längre är en barriär, utan en vattenspegel som binder ihop Halmstad och lockar till rekreation och umgänge.​

Kanske bor du här? Längs Tullkammarkajen planeras för omkring 800 bostäder, tillsammans med skolor, förskolor och mötesplatser för kultur.​

​När Halmstadsborna fick tycka till om Tullkammarkajen för några år sedan ville de göra kajpromenaden här mer levande. De såg framför sig en kajpromenad kantad av grönska, gatukonst, restauranger, cafeer och kultur. ​

Någon tyckte det skulle byggas en badbassäng i Nissan. Andra tyckte man skulle bygga nya bostadshus och dra in kanaler mellan husen, som i Venedig. ​

Du ser kanske också möjligheter för den här unika platsen? Vad skulle få dig att komma hit oftare? ​

Och du som är barn – skulle du vilja ta ett dopp i vattnet här?

Halmstads kommun vill ta vara på det här områdets historiska karaktär. Men också ta ut svängarna, och bygga på höjden och med attityd. Ingen sovstad här tack! ​

Men gärna en del av centrum som lever största delen av dygnet. ​

​Ska vi lyckas måste Tullkammarkajen och hela södra centrum skyddas mot klimatförändringarna. Halmstads fina läge i Laholmsbukten gör staden sårbar, och redan idag riskerar Nissan att svämma över. Ni minns kanske stormen Gorm då flera byggnader på Söder blev vattenskadade? ​

Nissans klimatskydd kan se ut på olika sätt. De kan byggas som bryggor och sittplatser, eller som vallar och grönytor. Om du går längs Nissastrand ser du flera exempel på klimatskydd.​ Där ligger husen högt så de skyddas mot extrema vattennivåer, och strandpromenaden är byggd för att tåla vatten.

Klimatskydden bygger vi i etapper. De ska vara klara 2031.

Slottsbron och centrum

Ungefär 30 000 fordon passerar över Slottsbron varje dag. Det är inte hållbart. ​

Med en ny bro i söder blir det mindre trafik här. Då kan vi skapa ett snabbspår för bussar över Slottsbron, vilket öppnar vägen för en expressbuss genom Halmstad. Med den skulle du kunna åka hållbart hela vägen mellan Fyllinge och Tylösand, snabbare än du gör med bilen.

Barn, ser ni det röda fina slottet till vänster? Vad skulle du bestämma om du var Halmstads drottning eller kung? ​

Vi är nu på väg tillbaka till Halmstads hjärta. Till vårt centrum och vårt stora torg.

Halmstads stadskärna ska bli ännu mer levande och lockande. Både för de som bor här, våra besökare och de företag som vill verka i centrum.

Vi tror på en blandning. Med en bra variation av verksamheter, bostäder och mötesplatser blir centrum levande. Och ett levande centrum, är ett tryggt centrum!

Vi tror också vi behöver mycket grönt, levande kulturmiljöer och en hög mysfaktor.

Satsningarna på ett mer trivsamt city har redan startat. Inom kort kommer du förhoppningsvis se en del förändringar på och runt våra fina torg!

​Du kanske också var en av dem som svarade på vår enkät, där vi frågade Halmstadborna hur de vill utveckla stadskärnan? Det kom massor med bra idéer!

De tar vi med oss när vi nu tillsammans med näringsliv och hamlmstadbor skapar trevliga, hållbara, välkomnande mötesplatser i centrum.

Nu närmar sig den här turen sitt slut. Men resan mot en hållbar framtid fortsätter. ​

Idag är vårt Halmstad-växer-rum öppet inne i Rådhuset. Där kan du få veta mer om Halmstads framtid. ​

Du kan också läsa mer om allt som händer i kommunen på halmstad.se. Sök bara på ”Halmstad växer” så hittar du rätt. ​

Här på Framtidståget säger vi hej då och tack för oss! Kul att du ville åka med, och tack för att du lyssnat! ​

Tåget har fyra vagnar.

Tåget har fyra vagnar med plats för drygt 24 passagerare.

Öppet i Halmstad växer-rummet

Efter turen välkomnades resenärerna in i Halmstad växer-rummet i Rådhuset. Många Halmstadbor tog tillfället att prata om framtiden med våra samhällsplanerare.

Tre barn pratar med en samhällsplanerare. De tittar på en flygbild över Halmstad med utritade områden som ska byggas i framtiden.

Karta över turen

Karta över turen. Tåget avgår från Stora torg, kör över Österbro, via Fredsgatan och svänger sedan höger förbi Centralstationen. Det gör ett stopp vid framtida brofästet vid Stålverksgatan och kör sedan norrut längs NIssan och över Slottsbron.

Tåget utgår från Stora torg, Rådhuset