Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inte är aktuell längre.
Likvärdighet, hjärnans kemi och tillgängliga lärmiljöer på årets första BUF-dag
Det blev en fullmatad dag på Kattegattgymnasiet när BUF-dagen äntligen gick av stapeln. En dag som startade med ett tacktal i skolans aula och slutade med ett webbinarium från andra sidan klotet. Arkitekten Peter Lippman pratade nytänkande och lärmiljö på länk från Australien och förvaltningschef Pauline Broholm Lindberg tackade rektorer och medarbetare för de senaste två årens alla insatser.
– Det har varit en exceptionell tid på alla sätt och vis. Och i det vardagliga arbetet med korsade förväntningar och komplicerade situationer har ni lett på ett fantastiskt sätt. Jag vet inte hur många gånger jag fått tack och beröm från kommunledningen för att ni kunnat hålla våra verksamheter öppna och därmed skapat trygghet och tydlighet, sa Pauline Broholm Lindberg, som också lyfte vikten av dialog och att samlas, för att på så sätt förbättra styrningen.
Den lilla grodden är vi
Förvaltningschefen belyste även problemet med bristande likvärdighet och de klasskillnader som finns inom kommunen.
– Det finns en spricka i vårt samhälle. Och den lilla grodden mellan sprickorna är vi. Vi är den viktigaste aktören i att ta hand om klassklyftan, och vi har mängder med möjligheter.
Demokrati är ingen självklarhet
Pauline Broholm Lindberg redogjorde också för aktuell forskning från Göteborgs universitet som visar att 6 procent av världens länder var autokratier eller diktaturer 2009. Tio år senare hade andelen ökat till 34 procent.
– Vi har många unga, och även vuxna, som inte vet varför demokratin behövs. Därför ska demokratiperspektivet finnas med i varenda grund- och gymnasieskola här i stan.
Bristande likvärdighet
Fredrik Landelius, biträdande förvaltningschef och chef för kvalitetsavdelningen förklarade begreppet likvärdighet och behovet av det samma genom att visa en film som förvaltningen tagit fram.
– Så vad gör vi åt den bristande likvärdigheten? Jo vi arbetar med riktade insatser. Sex grundskolor får mer resurser och mer stöd från förvaltningen. Vi ökar också tillgången till förskola och fritids i socioekonomiskt utsatta områden och vi arbetar med kompetensförsörjning och allokering. Med andra ord sätter vi resurser åt sidan för att kunna använda dem till vissa utvalda ändamål.
Tio goda vanor
Linda Bellvik är rektor för Haverdals byskola, och brinner för att lära och lära ut hur våra hjärnor fungerar och vad vi kan göra för att få dem att fungera på bästa sätt. Konceptet ”10 goda vanor” bygger på forskning av bland andra Rolf Ekman, professor emeritus i klinisk neurokemi och Henrik Zetterberg, professor och överläkare vid sektionen för psykiatri och neurokemi vid Göteborgs universitet. Konceptet kan du använda som resurs i arbetet med att skapa tillgängliga lär- och arbetsmiljöer på just din skola och arbetsplats.
Text och foto: Anna Lehmusto