Klagomål på grundskola
Om du har synpunkter eller klagomål på en grundskola eller anpassad grundskola som kommunen driver är det viktigt att dessa kommer fram till oss. Här får du information om hur du går tillväga och vem du ska vända dig till.
Om du har klagomål på kommunala grundskolor
Det är viktigt att du framför dina synpunkter och klagomål. Då har vi möjlighet att åtgärda problemet och göra rätt insats för förbättring.
Prata med personalen på skolan
Det är bäst om du framför klagomålet direkt till den det berör. Klagomål från barn, vårdnadshavare och andra lämnas därför till lärare eller annan berörd personal.
Kontaktuppgifter till skolor finns på deras webbsida eller i Unikum.
Kontakta rektor
Om du inte är nöjd med hur verksamheten hanterat ditt klagomål kan du kontakta skolans rektor.
Kontakta huvudmannen
Om du inte är nöjd med hur verksamheten har hanterat klagomålet kan du gå vidare till huvudmannen. Om du inte vänt dig till skolan först kommer klagomålet oftast att skickas tillbaka till skolan.
Om du ändå inte är nöjd
Om du har inte är nöjd med kommunens svar eller åtgärd på ditt klagomål kan du kontakta andra myndigheter beroende på vad klagomålet gäller.
Efter att du lämnat ditt klagomål
Allmänna frågor eller synpunkter om skolan
Om din synpunkt eller klagomål inte berör en specifik skola, kan du framföra din synpunkt till kommunen.
Klagomål på barn- och elevhälsan
Om du har klagomål på psykologer, logopeder, specialidrottslärare, skolläkare och skolsköterskor ska du i första hand kontakta den det berör och i andra hand kontakta chef för barn och elevhälsan genom att använda e-tjänsten.
Klagomål på fristående skolor
Om du har klagomål på en fristående skola ska du i första hand kontakta den verksamheten och i andra hand kontakta Skolinspektionen Länk till annan webbplats. som är tillsynsmyndighet.