Klagomål på förskola
Om du har synpunkter eller klagomål på en förskola som kommunen driver är det viktigt att du framför dem. Här får du information om hur du går tillväga och vem du ska vända dig till.
Om du har klagomål på kommunala förskolor
Det är viktigt att du framför dina synpunkter och klagomål. Då har vi möjlighet att åtgärda problemet och göra rätt insats för förbättring.
Prata med personalen på förskolan
Om du har synpunkter eller klagomål på kommunal förskola är det bäst om du framför klagomålet direkt till den det berör. Klagomål från barn, föräldrar och andra lämnas därför till förskollärare, barnskötare eller annan berörd personal.
Kontaktuppgifter till personal på förskolor finns på deras webbplatser eller i Unikum.
Kontakta rektor
Om du inte är nöjd med hur verksamheten hanterat ditt klagomål kan du kontakta förskolans rektor.
Kontakta huvudmannen
Om du inte är nöjd med hur verksamheten har hanterat klagomålet kan du gå vidare till huvudmannen. Om du inte vänt dig till förskolan först kommer klagomålet oftast att skickas tillbaka till förskolan för att hanteras.
Om du ändå inte är nöjd
Om du har inte är nöjd med kommunens svar kan du kontakta andra myndigheter beroende på vad klagomålet gäller.
Efter att du lämnat ditt klagomål
Allmänna frågor eller synpunkter om förskolan
Om din synpunkt eller klagomål inte berör en specifik förskola, kan du framföra din synpunkt till kommunen.
Klagomål på fristående förskolor
Om du har klagomål på en fristående förskola eller skola ska du i första hand kontakta den verksamheten och i andra hand kontakta kommunen som är tillsynsmyndighet.