Synpunkter och klagomål vuxenutbildning
Det är viktigt att du framför dina synpunkter och klagomål. Då har vi möjlighet att åtgärda problemet och göra rätt insats för förbättring.
Om du har synpunkter eller klagomål på utbildning
Det är viktigt att du framför dina synpunkter och klagomål. Då har vi möjlighet att åtgärda problemet och göra rätt insats för förbättring.
Prata med personalen på skolan
Du ska i första hand vända dig direkt till den det berör. Till exempel en lärare eller annan personal som arbetar på skolan.
Vi gör vårt bästa för att svara dig snabbt som möjligt. Alla klagomål hanteras skyndsamt och du får information när utredningen är klar. Vi försöker svara dig inom tre veckor.
Prata med rektor eller ansvarig chef
Om du upplever att du inte får hjälp eller svar av den person du vänt dig till i första hand eller om du anser att problemet är allvarligt ska du lämna din synpunkt till rektor eller ansvarig chef.
Skicka in skriftligt
Om du inte vill prata med personalen, rektorn eller ansvarig chef kan du skicka in din synpunkt eller klagomål skriftligt via formulär. Beskriv din synpunkt, om du har förslag på åtgärder och hur du vill ha svar. Ange också om du haft kontakt med några personer tidigare.
Om du ändå inte är nöjd
Om du inte känner dig nöjd med kommunens eller skolans hantering av klagomålet, finns statliga myndigheter som arbetar med skolfrågor som du kan vända dig till.
- Skolinspektionen Länk till annan webbplats. – hit vänder du dig bland annat om du som elev har blivit felaktigt eller illa behandlad.