Den betydelsefulla högläsningen – till, för och med alla barn
Den 23 april inspirerade läraren, skolbibliotekarien och författaren Maria Heimer cirka 200 av barn- och ungdomsförvaltningens medarbetare i Kattegattsgymansiets stora aula. Föreläsningen fokuserade på den viktiga planerade högläsningen för personal i förskola och förskoleklass, som en del av insatsen för tidig språk-, läs- och skrivutveckling.

Maria Heimer föreläste för barn- och ungdomsförvaltningens medarbetare i Kattegattsgymnasiets aula.
Föreläsningen baserades på vetenskaplig grund och berörde följande ämnen:
- Vad innebär läsfrämjande arbete i förskolan?
- Planerad högläsning – läser vi för, med eller till barn? Vad ger faktiskt effekt och inte?
- Vikten av samverkan med vårdnadshavare i det läsfrämjande arbetet
- Rektors betydelse för det språkutvecklande utvecklingsarbetet på förskolan
- Fler verktyg i verktygslådan
Maria Heimer betonade vikten av att barn och elever får möta läsning på många olika sätt, inklusive att läsa både "till, för och med" dem. Hon framhöll att barn behöver läsande förebilder, olika texttyper, och att de ska bli delaktiga och få upplevelser genom böcker och läsning. Det är viktigt att bygga broar mellan förskola och hemmet för att främja barnens intresse för läsning och språkande, särskilt eftersom deras språkfönster är vidöppet fram till tre års ålder.
Under föreläsningen uppmanade Maria deltagarna att reflektera över sina nuvarande metoder och tänka på hur de kan förbättra sitt arbete framöver med frågor som: "Hur gör ni idag? Hur ska ni göra i morgon?"
Om föreläsaren Maria Heimer
Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie med erfarenhet som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i förskola och skola. Hon har även arbetat med skolbiblioteksutveckling och 2020 utsågs skolbiblioteket där hon arbetade till ett "skolbibliotek i världsklass". Idag är Maria verksam som författare, föreläsare och handledare.
Text: Kristina Arleving
Foto: Christina Jönne