Synpunkter, beröm och klagomål – äldreomsorg och socialtjänst
Som patient, brukare eller kund ska du få en god vård och omsorg. Här kan du läsa om hur du lämnar synpunkter, idéer, beröm och klagomål.
Om du varit med om något som du vill förmedla
Du kan lämna klagomål, synpunkter och beröm som berör dig själv eller en närstående. Dina synpunkter eller klagomål kan gälla exempelvis bemötande, behandling eller kommunikation. Tänk på att vara så konkret som möjligt. För att det ska bli lättare att utreda händelsen är det bra om du kan beskriva:
- Vad det är som har hänt.
- När och var händelsen inträffade.
- Vilka konsekvenser händelsen fick för dig eller din närstående.
Svarstid
Om du har lämnat kontaktuppgifter ska du få en bekräftelse från verksamheten att de har tagit emot ditt ärende inom två arbetsdagar. Har du lämnat ett klagomål åt en annan person så kan informationen omfattas av sekretess. Det kan innebära att vi inte har rätt att lämna ut information till dig.