• Halmstads webbplatser

Har du insatser inom äldreomsorg? Dags att lämna inkomstförfrågan

Alla hemvårdsförvaltningens kunder med beviljade insatser inom äldreomsorgen, såsom hemtjänst och trygghetslarm, har i december fått hem ett brev med en blankett för inkomstförfrågan 2025. Din inkomst påverkar avgifterna för insatserna och därför är det viktigt att du fyller i den rätt och skickar in den till oss.

Fyll i aktuella uppgifter för 2025

Vi tar hänsyn till flera faktorer när vi räknar ut din avgift för beviljade insatser. Vi ser över dina inkomster, bostadskostnader och civilstånd samt vilken typ av omsorg du har fått beviljad. För att vi ska kunna göra en rättvis bedömning behöver du fylla i inkomstförfrågan och lämna den till oss. Denna skickar vi ut varje år. Är ni två i hushållet som har beviljade insatser ska båda lämna in varsin inkomstförfrågan.

Du kan fylla i inkomstförfrågan 2025 digitalt, via en e-tjänst. Länk till annan webbplats.

Du kan alltid välja att avstå från att få din avgift individuellt prövad, då betalar du istället fullt pris per dag för de insatser du fått beviljade. Högsta avgiften (tidigare kallad maxtaxa) för 2025 är 2 642 kronor i månaden.

Avgifter för hemtjänstinsatser, övriga avgifter och matkostnader uppdateras 1 januari varje år.

Har du frågor om inkomstförfrågan?

Om du tycker att det är krångligt att fylla i inkomstförfrågan kan du få hjälp i Halmstads rådhus. Vi har besökstid måndag–torsdag klockan 08–17 och fredag eller dag innan helgdag klockan 08–16.

Du kan också ringa oss på telefonnummer 035–13 70 00. Du som väljer att besöka oss får gärna ta med dig inkomstförfrågan som du fått hemskickad, underlag för din hyreskostnad och eventuellt underlag för utbetalning av pension eller liknande.

Läs mer om avgifter inom äldreomsorgen. Länk till annan webbplats.

Instruktionsfilm om inkomstförfrågan

Klicka här eller på bilden för att se filmen. Länk till annan webbplats.