• Halmstads webbplatser

Arbetsgivarrollen

En viktig del i ditt uppdrag som förtroendevald är att vara arbetsgivare för Halmstads kommuns cirka 9 000 medarbetare och chefer. Du delar ditt uppdrag med andra förtroendevalda och tillsammans har ni det yttersta ansvaret för hur kommunen agerar som arbetsgivare.

Din roll som arbetsgivare

Din nya roll innebär bland annat ansvar för en god arbetsgivarpolitik inom exempelvis områdena:

  • arbetsmiljö
  • jämställdhet
  • kompetensförsörjning
  • lönepolitik
  • mångfald.

En av våra största utmaningar är att klara kompetensförsörjningen. Att vi kan anställa medarbetare är avgörande för att vår service till kommunens invånare ska kunna hålla hög kvalitet, inte bara idag utan också i framtiden.

Läs mer:

Så styrs och genomförs arbetsgivarpolitiken

Rollfördelningen mellan förtroendevalda och verksamheten kan enkelt sammanfattas så här:

  • De förtroendevalda står för ”vad:et” – ger förutsättningar genom att sätta mål, besluta omfattning, inriktning och budget och göra uppföljning.
  • Förvaltningarna och tjänstepersonerna står för ”hur:et" – verkställer de förtroendevaldas beslut.

Kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens och nämndernas ansvar

Kommunfullmäktiges ansvar

Kommunfullmäktige ansvarar för och beslutar om kommunövergripande riktlinjer. Tre viktiga riktlinjer inom det arbetsgivarpolitiska området är:

Kommunstyrelsens ansvar

Kommunstyrelsen ansvarar för att leda, samordna och följa upp alla verksamheter. Det innebär att bland annat strategiskt och koncernövergripande arbete med arbetsgivarfrågor, som personal- och lönefrågor, kompetensförsörjning och arbetsmiljö. Kommunstyrelsen har också ansvar för att det finns företagshälsovård.

Arbetsgivarpolitiken hanteras av kommunstyrelsens personal- och ledningsutskott (KPLU) och av KPLU:s presidium.

Nämndernas ansvar

Nämnderna är ansvariga för att driva den arbetsgivarpolitik som har beslutats av kommunfullmäktige, av personal- och ledningsutskottet och av den egna nämnden. Nämnderna har också ansvaret för kompetensförsörjningen inom sina verksamheter.

Ditt arbetsmiljöansvar

En av de mest centrala delarna i ditt arbetsgivaransvar som förtroendevald är att se till att din organisation har en god arbetsmiljö. Du ska se till att verksamheten planeras, styrs och kontrolleras på ett systematiskt sätt så att arbetsmiljön blir tillfredsställande för alla på varje arbetsplats. Ansvaret finns i arbetsmiljölagen Länk till annan webbplats..

En viktig uppgift om du är förtroendevald i en nämnd är att regelbundet följa upp hur arbetsmiljöarbetet bedrivs, sätta mål och att vidta åtgärder om det behövs.

Så fördelas arbetsmiljöuppgifterna från fullmäktige och ut i organisationen

Kommunfullmäktige fördelar arbetsmiljöuppgifter till kommunstyrelsen, som i sin tur fördelar till nämnderna. Nämndernas ansvar slås fast i deras respektive reglemente och det är sedan nämndernas ansvar att göra en skriftlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter, befogenheter och resurser till förvaltningschefen. Denne fördelar i sin tur vidare till sina chefer.

Varje chef och arbetsledare ska få ett tydligt uppdrag enligt arbetsmiljöuppgiftsfördelningen att driva en bra verksamhet som ger tillfredsställande arbetsmiljövillkor.

Med fördelningen av arbetsmiljöuppgifter ska det följa:

  • Befogenheter – rätt att fatta beslut och vidta åtgärder.
  • Resurser – ekonomiska medel, tillgång till kompetenta medarbetare, utrustning, lokaler, tid, kunskap och hjälpmedel.
  • Kompetens – alla som är ansvariga för en arbetsmiljöuppgift ska ha tillräcklig kunskap för att utföra sin uppgift.

En arbetsmiljöuppgift kan returneras, det vill säga lämnas tillbaka till den som fördelat den. Det kan exempelvis hända när budgetresurser saknas eller befogenheter för att fatta nödvändiga beslut.

Nämndernas ansvar för arbetsmiljöarbetet

Varje nämnd ska:

Driva och fördela arbetsmiljöuppgifterna

  • Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för arbetsmiljön.
  • Verkställa fullmäktiges beslut och bland annat se till att konkreta arbetsmiljömål och riktlinjer tas fram för nämndens verksamhet.
  • Se till att förvaltningschefen får uppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
  • Se till att förvaltningschefen har befogenheter, resurser, kunskaper och kompetens för att kunna driva arbetsmiljöarbetet.
  • Ge förvaltningschefen rätt att fördela uppgifter så långt ut i organisationen att systematiskt arbetsmiljöarbete kan bedrivas ute på arbetsplatserna. Tillräckliga befogenheter, resurser, kunskaper och kompetens ska följa med.

Bedöma konsekvenser och arbeta förebyggande

  • Se till att konsekvenserna för arbetsmiljön bedöms vid förändringar, i såväl organisation som vid andra förändringar av arbetsmiljön.
  • Se till att förebyggande åtgärder i arbetsmiljön kan vidtas genom att ta upp arbetsmiljöinvesteringar i det årliga budgetförslaget.

Följa upp, återkoppla och samverka

  • Se till att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp och fungerar både på förvaltningsnivå och i förvaltningsorganisationen i stort.
  • Se till att nämnden får återkoppling på verksamhetens arbetsmiljöarbete samt på den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).
  • Se till att samverkan vid behov sker med kommunchef, kommunstyrelse och andra nämnder när det gäller arbetsmiljö.
  • Följa upp förvaltningens utredningar av arbetsolyckor och arbetsskador.
  • Följa upp sjukfrånvaro, beviljade sjukersättningar och rehabiliteringsarbetet.

Systematiskt arbetsmiljöarbete – kort om hur det fungerar

Systematiskt arbetsmiljöarbete är en metod och ett verktyg för hur arbetsgivaren, medarbetare och även elever gemensamt ska arbeta praktiskt med arbetsmiljöfrågorna på arbetsplatsen. Arbetet styrs av Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2001:1, Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) Länk till annan webbplats..

Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska drivas på arbetsplatsen och ska ingå som en naturlig del i den dagliga verksamheten. Alla fysiska, psykologiska och sociala förhållanden som har betydelse för arbetsmiljön ska omfattas. Det innebär exempelvis att även arbetet mot diskriminering, trakasserier och kränkande särbehandling och arbetet mot hot och våld ingår i SAM.

Enligt föreskriften ska alla kommuner ha en arbetsmiljöpolicy. Denna ska beskriva hur verksamheten ska förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och hur en tillfredsställande arbetsmiljö ska uppnås. I Halmstads kommun heter policyn HR-riktlinje Länk till annan webbplats..

Arbetsgivaren ska ge arbetstagarna, skyddsombuden och elevskyddsombuden möjlighet att medverka i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Rutiner ska beskriva hur arbetet ska gå till och detta ska följas upp årligen.