Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Bra frukost och mellanmål i förskola och skola

Basen i både frukost och mellanmål är mejeriprodukter i olika former och bröd, flingor, gryn, gröt, frukt eller bär och grönsaker och pålägg som ost, ägg, kött eller fisk.

Skillnaden är egentligen att frukosten ska vara lite större än mellanmålet.
Dagens energibehov fördelas med cirka 20–25 procent till frukosten, 25–35 till lunchen, 10-15 till mellanmålet och 25–35 procent för middag. Många äter både frukost, lunch och mellanmål i förskolan eller skolan.

De tre måltiderna ger cirka 65–70 procent av dagens behov. Kvällsmaten/middagen i hemmet ger den sista delen.

Måltidsservice utgår från Livsmedelsverkets rekommendationer samt barn – och ungdomsförvaltningens beslut om ”Särskilda riktlinjer vad gäller söta och/eller feta livsmedel inom förskola/skola” som följer samma inriktning.

Livsmedelsverket rekommenderar:

Mer grönt och frukt till varje måltid. Här får vi vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. Att introducera baljväxter i förskolan, som ger både proteiner och vitaminer, är också bra för hälsan men även klimatsmart.

Mer fisk och skaldjur. Här menar Livsmedelsverketatt man ska äta fisk minst en gång per vecka – gärna fet fisk varannan gång.

Byt ut fullkorn ibland. De små barnen klarar inte så mycket fibrer, men det går bra att öka det successivt.

Byt till nyttiga matfetter. Det fleromättadefettet är bättre än det mättade. Det fleromättade fettet finns till exempel i rapsolja, mättat fett finns i smör. Mättat fett finns även i mejeriprodukter, kött, korv och pålägg. Fisk innehåller
det nyttigare fettet. Man kan tänka på den totala mängden fett som äts över dagen. Helheten är viktig.

Byt till osötade och magra mejeriprodukter. Lättmjölk och lättmargarin är D-vitaminberikade. Välj naturell yoghurt och filmjölk och smaksätt med färska eller frysta bär och frukter för att undvika tillsatt socker. Man kan söta med lite
sylt att röra ut bären med.

Mindre mängd rött kött och chark. Man vill begränsa mängden kött, korv och chark till max 500 gram per vecka. Rött kött innehåller det nödvändiga
järnet men produktionen kräver stora miljöresurser. Korv och chark innehåller mycket salt och mättat fett som man sett har gett negativa effekte rpå hälsan. Det finns alternativ korv med låg fetthalt där man blandat i grönsaker.

Mindre socker. Barn och ungdomar behöver bra mat för att växa och utvecklas sunt, därför vill man begränsa mat som inte ger viktiga näringsämnen.
Till exempel socker, kakor, glass, godis, läsk, saft, chips vilket vi överlåter vi till familjens fredagsmys, lördagsgodis och andra tillfällen.

Mindre salt. Man kan använda andra kryddor och lök, ingefära chili med mera som alternativ. Det salt man använder bör vara jodberikat.

Varför ska man välja livsmedel med symbolen nyckelhål?

Symbolen Nyckelhålet står för mer fibrer och fullkorn, mindre socker och salt, mindre eller nyttigare fett.

Det finns även livsmedel som är nyttiga men som inte är märkta med Nyckelhålet eftersom det är en frivillig märkning.