• Halmstads webbplatser

Om förskolan

På Kärlekens förskola möts du av en utbildning inspirerad av Reggio Emilia filosofi. På vår förskola är barns delaktighet i fokus och detta ska genomsyra undervisningen. Ett av förskolans värdeord är 100 språk, något som vi strävar efter att arbeta med på daglig basis. Framför allt vill vi erbjuda ett lärande som är lustfyllt och utvecklande för varje barn.

Avdelningar

På förskolan finns fyra olika avdelningar:

  • Blåshammar och Ängdala för barn som är 1–3 år
  • Pålslyckan och Tornåkern för barn som är 3–5 år

Utemiljö och närmiljö

Kärlekens förskola ligger i ett lugnt, naturnära område med närhet till andra förskolor och skolor. En del av vår undervisning sker ute på vår stora gård, där gården också är ett forum för att mötas över avdelningarna. Vi strävar efter att röra oss ute i samhället. Förutom utflykter i vår inspirerande närmiljö har vi tillgång till lådcyklar när vi ska ta oss i väg på längre utflykter.

Så arbetar vi – pedagogik

Reggio Emilia-filosofin

Kärlekens förskola inspireras av Reggio Emilia-filosofin.

Inom Reggio Emilia filosofin ses barn som kompetenta och viktiga samhällsmedborgare. Dokumentation och reflektion har en betydande del i utbildningen.

På förskolan finns en konstant strävan efter möten och mötesplatser. Vi möts i olika miljöer och konstellationer där det finns plats för att utmanas och utvecklas på individnivå. Förskolan är barnens samhällsarena där vi strävar efter att ha barnens delaktighet i fokus.

Vi utgår från barnen förmågor, behov och intressen

Pedagogens roll är att arbeta som en närvarande, lyssnande medresenär på barnet upptäcktsfärd. Genom att ställa nyfikna frågor utforskar och utvecklas barn och pedagog tillsammans. Vi lär av varandra, tillsammans kan vi mer. Vårdnadshavarnas delaktighet är en tillgång.

Trivsel och trygghet

Alla som befinner sig på förskolan ska känna sig välkomna, bli uppmärksammade och respekterade.

Vi bemöter alla barn och vuxna utifrån deras förutsättningar och behov. Alla ska sporras att växa och utvecklas positivt.

Inget barn ska bli diskriminerad, trakasserad eller utsatt för kränkande behandling i förskolans verksamhet. Förskolan har en viktig uppgift att motverka kränkande behandling, både genom förebyggande och främjande arbete och genom att agera när något händer.

Alla som arbetar i förskola som får kännedom om att ett barn blir utsatt​​ eller upplever på annat sätt sig utsatt på förskolan​​, eller om vårdnadshavare uppger att ett barn blivit utsatt, är skyldig att anmäla och utreda händelsen.

I vår plan mot diskriminering och kränkande behandling beskriver vi hur vi arbetar förebyggande och främjande. Kontakta förskolan om du vill läsa eller veta mer om planen.

Maten på förskolan

Barnen får frukost, lunch och mellanmål på förskolan. Förskolan har ett eget tillagningskök.

Se veckans matsedel

När ditt barn ska börja på förskolan

Introduktion (inskolning)

Under barnets första tid på förskolan så har vi så kallad introduktion. Under introduktionen förväntas du som vårdnadshavare att vara tillgänglig för ditt barn här på plats och i förlängningen finnas tillgänglig per telefon.

Att börja på förskolan är spännande, men en stor förändring för både barn och vårdnadshavare. Vårt syfte med introduktionen är att det ska bli så bra som möjligt för dig och ditt barn att börja på förskolan.

Information till dig som har barn hos oss

Löpande information om vad som händer på förskolan och om ditt barns lärande får du via lärportalen Unikum.

Lärportal – Unikum

Om ditt barn blir sjukt

Om barnet är sjukt vill vi att ni meddelar oss på förskolan så fort som möjligt. Meddela oss också när barnet blir friskt, senast samma morgon som ditt barn kommer tillbaka till förskolan.

Berätta för personalen om barnets symtom

Om ditt barn är eller har varit sjuk kan det vara bra att tala om för personalen vilka symtom barnet har haft. Det hjälper dem att bedöma omfattning av en eventuell smittspridning och att upptäcka utbrott av sjukdomar.

Ett gott allmäntillstånd

Ett gott allmäntillstånd betyder att barnet:

  • inte är påverkat av en infektion, utan mår som vanligt
  • är feberfri, utan febernedsättande medicin i kroppen
  • tillräckligt piggt för att orka delta i förskolans aktiviteter.

Tänk på att barn som verkar piggt hemma kanske ändå inte orkar delta i förskolans vanliga aktiviteter. Om vårdnadshavarens och personalens bedömning skulle skilja sig åt, är det personalens professionella bedömning som avgör om barnet är piggt nog att delta i förskolans vanliga verksamhet.

När du lämnar och hämtar ditt barn

Meddela någon av pedagogerna när du lämnar eller hämtar på förskolan.

Om någon annan än vårdnadshavarna hämtar barnet måste ni meddela oss i förväg, detta behöver ni göra i appen IST Home (lämna och hämta).

Kläder efter väder

Barnen bör ha oömma kläder, både för inomhus- och utomhuslek. Barnets kläder behöver vara märkta med barnets namn.

Vi är ute i alla väder så därför behövs kläder efter väder. Det är bra om det alltid finns en uppsättning regnkläder och stövlar här på förskolan. Minst ett extra ombyte är bra att ha liggandes i barnets fack eller hylla.

Utvecklingssamtal

Vi erbjuder tid för utvecklingssamtal en gång per läsår. Du kan när som helst be om att få ha ett samtal om ditt barn eller förskolans verksamhet. För oss är det viktigt med kommunikation och goda relationer mellan förskolan och hemmet.

Tystnadsplikt och anmälningsplikt

Personalen på förskolan har tystnadsplikt och anmälningsplikt. Alla som arbetar i förskolan och får veta eller misstänker att ett barn far illa är skyldig att anmäla det till socialtjänsten. Förskolan har ett ansvar att främja alla barns lärande, utveckling och hälsa.

Övningsförskola

Kärlekens förskola är övningsförskola, vilket innebär att förskolan kontinuerligt tar emot förskollärarstudenter från Högskolan i Halmstad. Vi vill på detta sätt bygga broar mellan teori och praktik.