• Halmstads webbplatser

E-böcker och e-ljudböcker

E-böcker är böcker med text i digital form som du läser på skärmen. E-ljudböcker är böcker som du lyssnar på strömmande eller nedladdade i din mobil, surfplatta eller dator.

Med ditt bibliotekskort kan du låna e-böcker och e-ljudböcker att läsa på din mobil, surfplatta, dator eller läsplatta. Enklast är att använda appen Biblio. Du kan också använda Biblio via webbläsaren i din dator på Biblios hemsida, biblio.app Länk till annan webbplats..

Biblio

Ladda ner och logga in

  • Ladda ner appen "Biblio" från Wedobooks i App Store Länk till annan webbplats. eller Google Play Länk till annan webbplats. till din mobil eller surfplatta.
  • Välj "Fortsätt med bibliotekskort".
  • Sök efter "Halmstad" i listan över kommuner.
  • Skriv in bibliotekskortsnummer och PIN-kod eller personnummer och PIN-kod.
  • Du erbjuds registrera dig i den nya appen och webbplatsen. Det är frivilligt, men ger dig en mer anpassad tjänst. Exempelvis kan du ange din ålder för att få tips och förslag för just din åldersgrupp.

Så fungerar appen

  • Under "Hem" i huvudmenyn längst ner kan du se dina lån, låna om och återlämna.
  • Under "Bibliotek" ser du boktips från biblioteken på olika teman.
  • Under "Sök" kan du söka efter böcker om du vet vad du vill läsa.
    Du kan till exempel söka på titel, författare, uppläsare och bokseriers namn.
  • I menyn "Min profil" i övre högra hörnet kan du hitta din läsestatistik, inställningar, dina uppgifter och support.
    • Under "Mina kopplade bibliotek" kan du se hur många lån du har kvar att låna.
    • Under "Personuppgifter" kan du ange födelsedatum om du är barn och vill att det ska visas boktips för barn i din ålder under huvudmenyvalet "Bibliotek". Du kan också ändra språk och ange eller ändra e-postadress.
    • Under "Inloggningsuppgifter" kan du ändra lösenord om du valt att skapa ett konto via e-postadress hos Publizon.
    • Under "Övrigt" kan du göra inställningar kring nedladdning via Wi-Fi och stänga av lässtatistik via "Dra tillbaka godkännande".
    • Under "Hjälp och support" hittar du svar på vanliga frågor om appen Länk till annan webbplats..

Söka böcker

Om du vet vad du vill läsa, kan du använda sökfunktionen i Biblio för att hitta din bok. Du kan till exempel söka på titel eller författare.

Tänk på att det är endast när du är inloggad som du kan se vilka e-böcker och e-ljudböcker som ingår i Biblioteken i Halmstads utbud. Urvalet baseras på kostnader, kvalitet och konkurrens med andra tjänster. Språkkurser hittar du till exempel inte i Biblio. Använd istället vår språkinlärningstjänst uTalk Länk till annan webbplats..

Under Filter kan du ange vad vill få fram, till exempel om du alltid bara vill se e-böcker eller ljudböcker, eller böcker på vissa språk.

Du hittar boktips för barn, unga och vuxna i Biblio under "Bibliotek" i menyn.

Låna

  1. Välj den titel du är intresserad av.
  2. Klicka på "Låna".
  3. Klicka på "Läs" för att öppna boken.
  4. Om du vill kunna lyssna på e-ljudböcker utan att vara uppkopplad till internet när du lyssnar, klicka på "Gör tillgänglig offline" för att ladda ner ljudboken till din enhet.
  5. Nu har du tillgång till boken i 28 dagar.

Hitta dina lånade böcker

Du hittar dina aktiva lån under "Hem" i menyn. Där kan du också återlämna dina lån eller låna om dem.

Vill du kunna hitta tidigare lån, ställ in det under "Inställningar" och "Uppgifter och samtycke" i menyn. Då kan du enkelt låna en bok på nytt om du inte hann läsa klart den, så länge den finns kvar i tjänsten.

Hur mycket du kan låna och hur länge

  • Antal lån: 5 lån per månad, två åt gången.
  • Lånetid: 28 dagar. Om du läst klart kan du lämna tillbaka boken för att låna nytt.
  • Automatisk återlämning: När lånetiden är slut raderas boken automatiskt.

Lånereglerna kan ändras i framtiden beroende på hur den nya appen och webbplatsen används.

Hjälp med Biblio

Behöver du hjälp med appen eller webbsidan? Läs mer om hur den fungerar på sidan E-böcker och e-ljudböcker. Länk till annan webbplats. Biblio har ett hjälpcenterLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. där du hittar svar på vanliga frågor och kan kontakta leverantören direkt.

Du kan också kontakta Biblioteken under våra öppettider Länk till annan webbplats. genom att besöka oss eller ringa. Du kan också mejla oss, men glöm inte berätta vilken typ av enhet du använder.

Det går inte att ladda ned e-böcker eller e-ljudböcker

Om du inte kan ladda ned e-böcker eller e-ljudböcker kan det bero på att:

En bok går inte längre att hitta

Om en bok inte längre går att hitta betyder det att den har tagits bort från Biblio. Det kan antingen bero på att priset på boken har höjts över bibliotekens budget, eller på grund av beslut från förlaget.

Om du inte kan lösa ditt problem med ovanstående

Sök svar på vanliga frågor i supportportalen Länk till annan webbplats..

Du kan också skicka e-post eller prata med personalen på något av våra bibliotek. Du behöver tala om ditt bibliotekskortsnummer och berätta så mycket du kan om ditt problem. Du behöver också ge svar på följande:

  • Vilken läs- eller surfplatta, telefon eller dator använder du? Ange helst märke och version.
  • Vilket operativsystem är det på din enhet?
  • Vilken titel försökte du låna?
  • Om du använder en surfplatta eller smartphone, vilken app använder du för att läsa?
  • Om du använder dator, vilken webbläsare använder du?