Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Tio goda vanor

Med hjälp av olika forskare har vi tagit fram tio goda vanor. Konceptet fokuserar på att utveckla en god hjärnhälsa och används idag på flera skolor i Sverige. Tio goda vanor ger kunskap och verktyg för en smidig vardag. 

Här punktar vi dem i korthet:

1. Mat
Hjärnan behöver en jämn tillförsel av energi. Vilka råvaror du använder och hur maten tillagas har stor betydelse för hur dina celler mår och utvecklas. Bryta invanda matmönster och belöna hjärnan med rätt mat och näring – inte snabbmat och socker.

2. Fysisk träning
Det bildas nya hjärnceller vid fysiskt aktivitet – därmed blir du smartare när du tränar. Varje gång du promenerar eller joggar och får upp pulsen så bygger hjärnan nya nervceller. Ett minst sagt motiverande faktum.

3. Positiv tanke
Vill du hjälpa din hjärna? Avsätt tid för positiva tankar! Varje dag tänker du över 60 000 tankar, så gör dem glada. Med rätt strategi svänger du förbi det negativa och skapar positiva strukturer. Skratta och din hjärna tackar dig!

4. Hantera stress
Vi kan inte stryka stress från vardagen, men vi kan bygga upp en motståndskraft. Det gäller att hantera stress på rätt sätt och inse att det finns flera olika sorter. När du får kontroll över vilken typ av stress du upplever faller bitarna på plats.

5. Lär nya saker
En nyfiken hjärna växer stadigt. Ny kunskap skapar stimulans och omgående fler synapser. Kunskapstörst har drivit mänskligheten framåt i alla år – hjärnan stortrivs under processen.

6. Repetition
Hjärnan vill repetera och repetera igen. Det skapar spår som gör att ny kunskap fastnar. Samtidigt får du återhämta dig och känna att du bemästrar något. Så passa på, njut och vila i din repetition!

7. Omväxling
Din hjärna mår bra av omväxling och älskar utmaningar. Våga lämna gamla vanor och tvinga dig att ta nya grepp. Gör något du inte brukar göra – plötsligt blir du väldigt närvarande. Nya upplevelser bidrar till din hjärnas utveckling.

8. Ta egna beslut
Låt din egen hjärna ta dina egna beslut, för ingen känner dig bättre. I dag ställs vi inför mängder av fler val än för tio år sedan och takten ökar. Lär dig strategier som hjälper dig att forma beslut. Lita på dig själv och njut av frihetskänslan.

9. Vänner
Vill du ha en smartare hjärna? Umgås med dina kompisar! Det är ett härligt faktum att din hjärna är allra tryggast i sällskap med äkta vänner. Din hjärna blommar när den smartaste delen ges rejält med utrymme – en vidunderlig kraft.

10. Sömn
Sömnen är avgörande för att hjärnan ska kunna återhämta sig, bearbeta intryck och lösa problem. Du är aktiv när du sover – dessutom rensas hjärnan på slaggprodukter. En effektiv och nödvändig sanering.

Vill du läsa mer och ladda ner material, besök Hjärnberikad.länk till annan webbplats

"Låt 10 goda vanor bli startskottet för en positiv förändring, du samarbetar med din hjärna och du kan med enkla grepp utveckla den och din framtid mot din fulla
potential. Låt din hjärna blomma”

Rolf Ekman Professor emeritus, Klinisk neurokemi, Göteborgs Universitet

Vad är hälsofrämjande skolutveckling för dig?
"– Att se hela människan och att elevhälsa, lärare och skolledning jobbar tillsammans med den pedagogiska utvecklingen och övrig skolutveckling. Kattegattgymnasiet är ett gott exempel som jobbar med elevhälsa intimt ihop med övrig skolutveckling. De har gjort ett långsiktigt, gediget och systematiskt kvalitetsarbete."

Cecila Hågemark Undervisningsråd på Skolverket

Flödesschema-hjärnsmart

Vårt sinnelag styrs av hjärnkemi. Är det obalans bland signalsubstanser och hormoner kan du känna dig deppig, arg eller ha svårt för att minnas. Här är en översikt på de viktigaste signalsubstanserna och hur du kan göra för att må bra.