• Halmstads webbplatser

LifeCare – frågor och svar

Här publiceras svaren på allmänna frågor som ställs inom utbildningen om Life Care, det nya administrativa systemet för vård- och omsorg som ska införas 2022.

Hur kommer jag åt systemet Lifecare Vård och Omsorg (VoO)?

Lifecare VoO är ett webbaserat system. Länkar till systemet finns upplagt i webbläsaren (Edge) i mappen Centralt hanterade länkar.

Här finner man länkar som alla har tillgång till. Under centralt hanterade länkar väljer man mappen HE Hemvårdsförvaltningen där den skarpa riktiga versionen av Lifecare VoO finns.

Vill man nå utbildningsversionen där man kan öva så väljer man istället mappen HE Utbildningsmiljöer.

Lifecare VoO kan även nås via Intranätet. Sök på Lifecare och välj hemvårdsförvaltningen. På sidan finns även annan information att ta del av, så som handböcker och manualer.

Finns det någon utbildningsmiljö där jag kan träna?

Ja, det finns en utbildningsmiljö för Lifecare VoO. I denna ska vi enbart jobba med påhittade kunder och patienter. Lägg inte upp riktiga personer i miljön.

Säkerställ att du faktiskt är inne i utbildningsmiljön och inte av misstag befinner dig i den skarpa riktiga miljön. Under ditt namn kan du kontrollera att du befinner dig i en testenhet och inte i din vanliga. Detta framgår av texten under ditt namn.

Länkar till systemet finns upplagt i webbläsaren (Edge) i mappen Centralt hanterade länkar. Under Centralt hanterade länkar väljer man mappen HE Utbildningsmiljöer.

Hur loggar privata utförare in i Lifecare VoO?

Privata utförare hittar både länkar och information via sin webbsida hos kommunen Länk till annan webbplats.. På denna finns länkar till Lifecare VoO samt till utbildningsmiljön.

En privat utförare behöver logga in med en så kallad stark autentisering. Detta innebär att man som användare antingen använder sig av Microsofts mobilapp Authenticator (beställs via kommunen), SITHS-kort eller med mobilt bank-id.

Authenticator fungerar på samma vis som mobilt bank-id där man godkänner inloggningen. Alla användare måste ha sitt eget konto i Lifecare.

Hur fungerar det att arbeta mobilt med Lifecare VoO?

Lifecare VoO används i normalfallet på en dator men stödjer även ett mobilt arbetssätt. Om man behöver ta del av information från en mobiltelefon (smartphone) eller surfplatta så är detta också möjligt.

En skillnad är att en mobil användning kräver en extra säker inloggning. Detta beror på att vi måste skydda informationen i Lifecare VoO när vi inte använder kommunens nätverk.

En säker inloggning kallas i det här fallet två-faktorsautentisering (man behöver två saker för att logga in, lösenord och exempelvis en mobil). I kommunen använder vi oss av metoden/appen Microsoft Authenticator. Den fungerar på liknande sätt som mobilt bank-id. Appen används redan idag vid mobil inloggning i Intraphone, SignIt eller Magna Cura Webb.

Även mobilt bank-Id fungerar som åtkomstmetod.

För att starta Lifecare VoO från en mobiltelefon används de länkar/ikoner som finns på mobilen för detta.

Är det möjligt för mig att uppdatera mig och läsa anteckningar (SoL) som dokumenterats gällande en kund sedan jag arbetade senast?

Ja, detta är möjligt i Lifecare VoO. Man kan söka fram och lista händelser och anteckningar för en viss tidsperiod. Det du direkt ser är det som dokumenterats inom din egen verkställighet, det vill säga inom din grupp eller arbetsplats.

Från och med vecka 3 år 2022 utökas denna sökfunktion så att även andra verkställigheter som kunden har kontakt med inkluderas. För att andra verkställigheter ska synas förutsätter det dock att den andra verkställigheten, exempevis en hemtjänstgrupp, har valt att en specifik händelse och anteckning ska delas med andra verkställigheter. Därmed ser man enbart det som är av vikt för en själv. För att dela med andra verkställigheter behöver man säkerställa att kunden godkänner detta och att man har ett samtycke.

Hur vet jag om en kund har flera verkställigheter, till exempel både trygghetslarm och hemtjänst?

Du kan alltid gå in på kundens personbild i Lifecare och ta del av vilka andra verkställigheter kunden för tillfället har. Nya verkställigheter noteras där.

En annan möjlighet är att använda funktionen ”Storsök”, som visar alla befintliga verkställigheter. Det är dock endast vissa roller och befattningar som har den här möjligheten eftersom man ska vara restriktiv med sådan information. Chefer och samordnare är två roller som kan behöva kunna söka fram verkställigheter.

Hur länge gäller ett samtycke som man har registrerat på en kund?

I samband med uppföljningen av insatserna 1 gång per år behöver man förnya samtycket.

Var ska dokumentation av vikt för en kund utan HSL-insatser dokumenteras, till exempel covid-19?

Detta kommer att hanteras av våra DSK och SSK på så vis att informationen resulterar i en varningsruta.

Är det bara chef som ska kunna lägga till insatser i samband med verkställande av kundens beslut?

För hemtjänsten är det chef, samordnare och planerare som kan lägga till insatser. På ett boende kan detta göras av baspersonal, därför finns det en särskild roll som heter USKSÄBO.

Hur fungerar det med ”Anteckning av vikt” – ska det finnas anteckning för både SoL och HSL som idag i Magna Cura?

SoL dokumenteras för sig och HSL för sig; mellan dessa lagrum är det stängt. Det kommer inte att fortsätta så som vi har det idag i Magna Cura. Kommunikationen sker genom användande av funktionen Vårdbegäran för de kunder som tillhör hemsjukvården samt via meddelande i Lifecare VoO.

Hur fungerar det med funktionen ”Frånvaro” i Lifecare VoO – påverkar den ersättning och avgifter?

Frånvaron är en viktig funktion. Den styr underlag för ersättning till utföraren och vilken avgift som kunden får.

Vem lägger till och tar bort personal i meddelandegrupperna?

Det gör enhetschefen eller den person som enhetschefen delegerat detta till och som får en särskild behörighet.

Kommer man att kunna läsa information via mobilen?

Ja, det kan man göra. Se frågan ”Hur fungerar det att arbeta mobilt med Lifecare VoO”.

Kan privata hemtjänstföretag (LOV) använda frånvarofunktionen i Lifecare VoO?

Ja, hemtjänstföretagen kan använda frånvarofunktionen.