Så bokar du en idrotts- eller fritids­anläggning

Behöver du boka en anläggning åt din idrottsförening? Vill du hyra en gymnastiksal till ett barnkalas eller ett LAN? Här får du veta hur du gör. Du kan också se hur kommunen prioriterar mellan olika önskemål.

Föreningar som uppfyller kraven på nolltaxa får önska tider som fördelas av kommunen, innan bokningschemat släpps för säsongen. Övriga tillgängliga tider bokar du genom webbokningen.

Begränsningar på grund av coronaviruset

Det går att hyra kommunens idrotts- och fritidsanläggningar.

För att minska risken för smittspridningen ligger ett stort ansvar på föreningar och andra aktörer att följa föreskrifter, allmänna råd och pandemilagen. Informera era medlemmar och ledare om att:

  • Stanna hemma vid minsta symptom
  • Det är okej att stanna hemma om man är orolig, eller har personer i sin närhet som är i riskgrupp. Inga barn och unga ska känna att de måste delta.

Omklädningsrum hålls fortsatt stängda för ombyte och dusch. Endast handfat och toaletter får användas.

Max antal personer som är tillåtna i respektive lokal

Max antal personer som är tillåtna i respektive lokal

Anläggning

Max antal enligt pandemilagen

Alehallen

80 personer

Andersbergshallen

80 personer

Andersbergshallens lilla sal

13 personer

Brearedsskolans gymnastiksal

11 personer

Brunnsåkersskolans gymnastiksal

16 personer

Bäckagårdsskolans gymnastiksal

16 personer

Eldsbergahallen

80 personer

Furulundsskolans gymnastiksal

33 personer

Fyllingehallen

76 personer

Getingehallen

72 personer

Getingeskolans gymnastiksal

17 personer

Gullbrandstorpshallen

80 personer

Hallägrahallen

80 personer

Halmstad Arena A1

80 personer

Halmstad Arena A2

80 personer

Halmstad Arena B1

80 personer

Halmstad Arena C1

80 personer

Halmstad Arena C2

22 personer

Halmstad Arena C3

20 personer

Halmstad Arena C4

23 personer

Halmstad Arena C5

36 personer

Halmstad Arena C6

32 personer

Halmstad Arena ishall D

180 personer

Halmstad Arena ishall E

180 personer

Haverdalshallen

80 personer

Hovgårdsskolans gymnastiksal

21 personer

Jutarumsskolans gymnastiksal

16 personer

Kattegattsgymnasiets stora idrottshall

68 personer

Kattegattsgymnasiets lilla idrottshall

29 personer

Kombihallen

300 personer

Kvibilleskolans gymnastiksal

16 personer

Linehedsskolans gymnastiksal

10 personer

Lyngåkraskolans gymnastiksal

8 personer

Nyhemsskolas gymnastiksal

12 personer

Oskarströmshallen

72 personer

Oskarströmshallens brottningshall

18 personer

Sannarpsgymnasiets stora idrottshall

63 personer

Sannarpgsgymnasiets lilla idrottshall

25 personer

Slottsjordsskolans stora gymnastiksal

11 personer

Slottsjordsskolans lilla gymnastiksal

7 personer

Slättåkrahallen

65 personer

Snöstorpsskolans gymnastiksal

16 personer

Sofiebergsskolans gymnastiksal

12 personer

Stenstorpshallen

80 personer

Sturegymnasiets idrottshall

58 personer

Söndrumsskolans gymnastiksal

16 personer

Trönningehallen

80 personer

Valhallaskolans gymnastiksal

15 personer

Vallåshallen

80 personer

Vallåsskolans gymnastiksal

8 personer

Åledsskolans gymnastiksal

36 personer

Örjanhallen

80 personer

Östergårdshallen

80 personer

Hämta nyckel under sommaren

17 maj – 15 augusti är tiderna då du kan hämta nycklar begränsade. Läs mer här:

Hitta lämplig lokal eller anläggning

Så hittar du en lämplig lokal eller anläggning

I bokningssystemet kan du söka på till exempel "kalas" eller "innebandy" för att få förslag på lämpliga lokaler. Är du ute efter en idrottshall eller gymnastiksal kan du även jämföra dem här:

Behöver du hjälp med att hitta en lämplig föreningslokal eller anläggning kan du kontakta kommunen. Det är i första hand för föreningar med bidragsberättigad barn- och ungdomsverksamhet som kan få hjälp.

Önska eller boka tid

Getingebadet och Furulundsbadet har egen bokning, övriga anläggningar bokar du här:

Önska säsongstid eller boka en tid

Så fördelas tiderna

Säsongsbokningarna har förtur och de enskilda tiderna blir tillgängliga efter att säsongsbokningarna är klara. Kommunen har rätt att bryta ett abonnemang för ett annat arrangemang enligt prioriteringsordningen som teknik- och fritidsnämnden har fastställt, se nedan. I det fallet kan inte föreningen kan inte kräva en ersättningslokal.

Träningsverksamhet

Med detta menas gymnastiksalar, idrottshallar, ishallar, idrottsplatser, isbana och övriga idrotts- och fritidsanläggningar. Kommunen tar hänsyn till:

  • Inomhuslokaler hyrs i första hand ut till idrottsföreningar som är anslutna till Riksidrottsförbundet (RF) och som har en naturlig inomhusverksamhet.
  • Utomhusanläggningar hyrs i första hand ut till idrottsföreningar som är anslutna till RF och har en naturlig utomhusverksamhet.
  • Verksamheter som har krav på fullstora idrottshallar har företräde före annan verksamhet i stora hallar.
  • Utrustningen i gymnastiksalarna och idrottshallarna styr verksamheternas lokalisering.
  • Föreningens geografiska läge ska beaktas när det är möjligt.
  • Ungdomsmatcher, klubbmästerskap eller motsvarande ska i huvudsak genomföras inom ramen för föreningens tilldelade träningstider.
  • Större arrangemang, tävling, match och dylikt bryter all träningstid.
  • För Halmstad Arena och Örjans vall gäller specifik prioritetsordning, se längre ner.

Prioriteringsordning vid fördelning av träningstider

  1. Svensk elitverksamhet i föreningsregi riktad till vuxna
  2. Verksamhet i föreningsregi riktad till barn- och ungdomar
  3. Verksamhet i föreningsregi riktad till vuxna
  4. Organiserad korpverksamhet
  5. Föreningar utöver idrott
  6. Företag och privatpersoner
  7. Utomkommunal verksamhet

Arrangemang, tävlingar, matcher och liknande i publika idrottsanläggningar

Detta avser RF-anslutna idrottsföreningar i idrottshallar och idrottsanläggningar med publikplatser.

  1. SM-tävlingar och internationella tävlingar för seniorer och vuxna.
  2. Match eller tävling i föreningsregi riktad till vuxna – svensk elitverksamhet.
  3. Match eller tävling i föreningsregi riktad till vuxna och som ingår i någon form av serie- eller cupsystem på riks- eller distriktsnivå.
  4. Match eller tävling i föreningsregi riktad till ungdomar och som ingår i någon form av serie- eller cupsystem på riks- eller distriktsnivå, till exempel ungdoms-SM, riksmästerskap.
  5. Uppvisningar inom idrotten.
  6. Övriga arrangemang inom idrotten inklusive förbundsarrangemang.
  7. Match eller tävling i föreningsregi riktad till ungdomar som ingår i någon form av serie- eller cupsystem.
  8. Match eller tävling i föreningsregi riktad till vuxna som ingår i någon form av serie- eller cupsystem.
  9. Övrig verksamhet. Eftersom till exempel musik- och teaterarrangemang ibland kan behöva publikplatser i idrottshallarna kommer dessa arrangemang att hanteras från fall till fall.

Arenor

Örjans valls A-plan

  1. Internationella tävlingsmatcher i fotboll.
  2. Allsvenska fotbollsmatcher.
  3. Musik eller liknande evenemang av betydelse för att uppnå vision och mål.
  4. Därefter gäller ordinarie prioriteringsordning.

Halmstad Arena (A1, A2, B1, C1 och ishall)

  1. Musik, konvent, internationella idrottsevenemang eller annat evenemang av betydelse för att nå vision och mål.
  2. Därefter gäller ordinarie prioriteringsordning.

Lägerverksamhet i idrottshallar och gymnastiksalar

Endast övernattning

Lägerverksamhet bryter inte befintlig bokad träningstid.

Daglig aktivitet

Denna lägerverksamhet räknas som större arrangemang och går före befintlig bokad träningstid, men inte bokad matchtid.

Avbokningar och ändringar

Avboka en tid

Avboka övriga tider

För att avboka en tid, e-posta:

Om kommunen behöver avboka

I de fall kommunen inte kan hyra ut en anläggning under avtalad tid, på grund av omständigheter som kommunen inte råder över, gäller inte avtalet. Exempel på sådana omständigheter:

  • Skadegörelse
  • Väderförhållanden som orsakar uttorkade eller vattenskadade gräsplaner
  • Bevattningsförbud som gör att bassänger inte får fyllas med vatten

I dessa fall har du inte rätt att kräva någon ersättning från kommunen för avbokningen.

Regler och praktiska frågor

Ni får endast använda idrottslokalerna under tiden som ni har bokat. Omklädningsrummen är tillgängliga 30 minuter före och 30 minuter efter.

Föreningens ordförande ansvarar för att hålla samtliga ledare och deltagare informerade om de regler som gäller. Om föreningen inte följer gällande ordningsregler kan föreningen bli avstängd från anläggningen.

Detta ingår i din bokning

När du hyr en idrottshall eller gymnastiksal ingår den utrustning som finns tillgänglig i hallen eller salen. Undantaget är undervisningsmaterial som tillhör skolorna som finns inlåst i skolornas egna förråd. När du bokar, var tydlig med vad för verksamhet du ska ha i hallen eller salen och vilken utrustning du behöver ha tillgång till. I webbokningen kan du se vilka verksamheter som passar i vilken idrottsanläggning.

Du kan låna idrottsutrustning som klubbor och bollar kostnadsfritt på Fritidsbanken.

Egen utrustning

I gymnastiksalar och idrottshallar är det inte tillåtet att använda klister vid handbollsspel. Detta gäller inte så kallade klisterhallar.

Det är inte tillåtet att använda utomhusskor eller skor som ger skador eller märken på golvet.

Kommunen ansvarar inte för kläder eller andra tillhörigheter som förvaras i lokalerna.

Passerkod och nycklar

Passerkod

Vid bokningstillfället får du som bokar en passerkod till entrén. Denna kod är endast till för ledaren och får inte lämnas ut till deltagarna. Vid varje bokningstillfälle tilldelar ledaren istället sina deltagare en gruppkod, vilket du gör så här:

  1. Tryck in passerkoden
  2. Tryck *
  3. Tryck in en gruppkod som du väljer själv
  4. Avsluta med *

Exempel: 1111*1234*, där 1111 är passerkoden och 1234 är gruppkoden.

Hämta nycklar och taggar

Nycklar och taggar hämtar du i receptionen på Halmstad Arena Bad. Du ska lämna tillbaka dem direkt efter hyrestidens slut. Gör du inte det debiteras du med 250 kr per nyckel eller tagg.

Under försommaren och högsommaren är tiderna då du kan hämta nycklar och taggar begränsade:

Övriga tider på året kan du hämta nycklar och taggar under Halmstad Arena Bads öppettiderlänk till annan webbplats.

Om du inte kommer in i gymnastikhallen eller idrottssalen

  1. Kontrollera att du har en bokad tid i webbokningen.
  2. Kontrollera den fyrsiffriga koden som du fick vid med bokningsbekräftelsen. Koden använder du för inpassage i lokalen. Koden gäller 30 minuter innan en bokad träningstid och 60 minuter innan bokad matchtid.

Om du fortfarande inte kommer in, kan ett tekniskt fel ha uppstått. Om detta inträffar, ring SOS alarm på telefonnummer 035‑13 67 70 och be att få prata med fastighetskontorets beredskap för att få hjälp med att komma in i lokalen.

Observera! Om du kontaktar SOS alarm utan att först ha säkerställt att det finns en bokning samt att koden stämmer, och det visar sig att du som kund eller förening har gjort fel, kommer utryckningen att faktureras dig som hyresgäst.

Håll ordning i och runt lokalen

Idrottslokalen hyrs ut i befintligt skick och ansvarig ledare måste vara närvarande under den pågående hyrestiden. Denna person ska vara först på plats och den sista som lämnar. Ledaren ansvarar för att belysningen är släckt, alla kranar och fönster är stängda och att alla dörrar är låsta när ni lämnar idrottslokalen.

Parkering på eventuell skolgård är inte tillåten.

Hundar eller andra husdjur får inte vistas i kommunala idrottshallar och gymnastiksalar.

Drog- och alkoholförtäring är inte tillåten i lokalerna. Föreningen ser till att tobakslagen följs under den tid som lokalen hyrs.

Ytterdörrarna ska vara stängda. Obehöriga kan annars ta sig in i lokalerna och ytterdörren kan skadas av kraftig vind eller nederbörd.

Trygghet och säkerhet under er bokning

Kommunen har det övergripande ansvaret att anläggningen är säker ur brandskyddssynpunkt. Du som hyresgäst har även enligt lag ansvar för att verksamheten sker på ett säkert sätt ur brandskyddssynpunkt:

  • Informera dig om utrymningsvägar och se till att de inte blockeras.
  • Tänk igenom hur en eventuell utrymning ska ske.
  • Ta reda på var släckutrustning finns och hur den fungerar.

Som hyresgäster behöver ni ha en lämplig försäkring för de aktiviteter ni bedriver i lokalerna. Det kan exempelvis vara en ansvarsförsäkring. Hyresgästen eller föreningen ansvarar för sina egna deltagares försäkringar.

Föreningen ansvarar ur arbetsmiljö- och säkerhetssynpunkt för det material som ni själva äger och använder.

Felanmälan – om något inte fungerar eller går sönder

Du som är ledare ska omgående rapportera trasiga redskap, material och oordning på felanmälan eller 035-13 70 00.

Vid oaktsamhet är föreningen ersättningsskyldig.

Städning

Ni ska lämna idrottslokalen i ursprungligt skick. Grovstäda alla utrymmen, det vill säga plocka upp pappershanddukar, snus och liknande. Om ni lämnar lokalen i ett skick som kräver extra städning, debiteras föreningen för extra städkostnader.

Plogning av konstgräsplaner vid snö

Kommunens plogtraktorer prioriterar i första hand framkomlighet på gator och vägar vid snöfall. Det finns också en risk att konstgräsgranulat sprids i naturen vid plogning, vilket inte får hända enligt krav från miljömyndigheterna. Därför måste kommunen vara försiktig med att ploga konstgräs.

Om kommunen bedömer att snön kommer att smälta bort inom några dagar prioriteras inte plogning av konstgräsplaner.

Elitverksamhet prioriteras när det gäller plogning av konstgräsplanerna. Matcher för elitverksamhet hänvisas huvudsakligen till Skedelaheds IP.