Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Woman - Internationellt feministiskt avantgarde från 1970-talet

10 maj- 7 september, 2014

Foto & video från SAMMLUNG VERBUND, Wien. Curator: Gabriele Schor.

Fotoscenen har expanderat kraftigt de senaste åren. Konstinstitutioner konkurrerar om att få ställa ut landets mest eftertraktade namn, som Tuija Lindström, Denise Grünstein och Maria Friberg. Faktum är att den samtida fotokonsten i Sverige domineras av kvinnliga konstnärer, som under 1990-talet jobbade med könsidentiteter genom det iscensatta fotografiet. Men varför? Vilka var de konstnärer som banade vägen för detta? I höst besvarar Mjellby Konstmuseum den frågan i utställningen WOMAN. Internationellt feministiskt avantgarde från 1970-talet. Foto & video från SAMMLUNG VERBUND, Wien, med fotografi och video av några av de viktigaste konstnärerna i det internationella feministiska avantgardet!

Verken i utställningen kommer från konstsamlingen SAMMLUNG VERBUND, som grundades 2004 i Wien av det österrikiska elbolaget VERBUND. Utställningens curator Gabriele Schor, direktör för SAMMLUNG VERBUND, motiverar användningen av uttrycket feministiskt avantgarde i utställningens titel: "Jag har medvetet utsett den feministiska konströrelsen på 1970-talet till feministiskt avantgarde, för att understryka dess banbrytande roll. Den var en avgörande kraft i formandet av den postmoderna samtidskonstproduktionen."

Utställningens utgångspunkt är dekonstruktionen av ”bilden av kvinnan”, som i århundraden var en produkt av manliga projektioner och fantasier. Under 1970-talet ifrågasatte kvinnliga konstnärer denna ikonografi för första gången i konsthistorien, och försökte i stället själva definiera "bilden av kvinnan". De åstadkom detta genom att vända sig bort från måleri och utforska nya uttryckssätt som performance, fotografi, video och film. Eftersom måleriet var starkt förknippat med en mansdominerad konstkanon, så var nya medier särskilt lämpade för kvinnliga konstnärer som sökte ett mer direkt och spontant uttryck, fritt från arvet av det "manliga konstnärsgeniet". Dessutom började de ifrågasätta sina identiteter som kvinnor, mödrar och konstnärer, genom att använda sina egna kroppar som uttrycksmedel.

I sitt video-/performanceverk Semiotics of the Kitchen (1975) använder sig Martha Rosler av torr humor för att kritisera den begränsande hemmafrurollen. På ett liknande sätt visar Birgit Jürgenssen sin ”bulle i ugnen” genom en tredimensionell konstruktion som hon bär som ett förkläde, i det ironiska verket Housewives’ Kitchen Apron (1975). Som motpol är VALIE EXPORTs bildspråk mer direkt och agressivt. I självporträttet Action Pants: Genital Panic (1969) tar hon en fallossymbol i form av ett maskingevär i anspråk, samtidigt som hon stolt visar upp ett hål i byxgrenen. Det omkullkastar konventionen av blyg kvinnlig sexualitet. Utställningen innehåller dessutom ett stort antal bilder av Francesca Woodman och Cindy Sherman. Woodman var besatt av att fotografera sig själv som i en tableau vivant. Framför kameran utförde hon en noga koreograferad undersökning av sin identitet. Cindy Sherman iklär sig olika roller i sina sällan visade bildserier Bus Riders (1976) och Murder Mystery People (1976).

Utställningen innehåller verk av internationellt erkända kvinnliga konstnärer, samt konstnärer som har upptäckts av Schor och valts ut av henne till SAMMLUNG VERBUND under de senaste tio åren. Samlingen som innehåller ett stort antal vintagefotografier visas för första gången i Skandinavien på Mjellby Konstmuseum.

Utställningen omfattar mer än 250 verk av 26 konstnärer:

Helena Almeida / Eleanor Antin / Renate Bertlmann / Lili Dujourie / VALIE EXPORT / Esther Ferrer / Alexis Hunter / Sanja Iveković / Birgit Jürgenssen / Ketty La Rocca / Leslie Labowitz / Suzanne Lacy / Suzy Lake / Ana Mendieta / Rita Myers / Ewa Partum / Ulrike Rosenbach / Martha Rosler / Carolee Schneemann / Cindy Sherman / Penny Slinger / Annegret Soltau / Hannah Wilke / Martha Wilson / Francesca Woodman / Nil Yalter

Mjellby Konstmuseum vill genom utställningen WOMAN. Internationellt feministiskt avantgarde från 1970-talet ge en bakgrundshistoria till de många svenska kvinnliga fotografer som arbetar i denna tradition idag. Dessutom ger utställningen ett sammanhang till den mycket populära utställningen Cindy Sherman: Untitled Horrors som nyligen visades på Moderna Museet i Stockholm.