Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Archipenko: A Modern Legacy

17 juni – 17 september 2017

Mjellby konstmuseum presenterar stolt utställningen Archipenko: A Modern Legacy över en av modernismens pionjärer, Alexander Archipenko (1887-1964).

I utställningen kan du ta del av både skulptur, måleri, fotografier och dokument som visar Alexander Archipenkos konstnärliga bredd, i gränslandet mellan abstraktion och kubism. Utställningen är producerad av International Arts & Artists, Washington, DC, i samarbete med the Archipenko Foundation, och kommer nu för första gången till Europa. http://www.artsandartists.org/länk till annan webbplats

Samtidigt lyfts tre skandinaviska konstnärer fram som i början av 1900-talet aktivt sökte sig till Archipenko och hans skola. Konstverk, arkivmaterial samt dokumentära fotografier visar på Franciska Clausens, Karl Edes och Axel Olsons utveckling under studieåren i Paris respektive Berlin, men ger också en inblick i Archipenkos insats som lärare.

Archipenko, Architectural Figure, 1939-1954; Archipenko, Queen of Sheba, 1961; Archipenko, Tartar Woman, 1942. © Estate of Alexander Archipenko/Bildupphovsrätt i Sverige 2017

Alexander Archipenko, Architectural Figure, 1939-1954; Queen of Sheba, 1961; Tartar Woman, 1942 © Estate of Alexander Archipenko/Bildupphovsrätt i Sverige 2017

 

Franciska Clausen, Karl Ede och Axel Olson - Archipenkos elever i Skandinavien

Danskan Franciska Clausen hade bott i Berlin en tid där László Moholy-Nagy varit avgörande för hennes konstnärliga utveckling. När han lämnade staden för Bauhaus 1922/23 sökte hon sig till Archipenkos skola. Eleverna arbetade med modellstudier, ofta i lätt kubistisk anda, vilket inte imponerade på Clausen som ville arbeta helt abstrakt. Men influenserna från de internationella kamraterna, gemenskapen och möjligheter till arbeta i ateljé var mycket utvecklande. I maj 1923 ställde både Clausen och Axel Olson ut på Grosse Berliner Kunstaustellung, i den erkända Novembergruppens avdelning.

Karl Ede studerade i början av 1900-talet på Tekniska skolan i Stockholm samt för skulptören Tore Strindberg. Han ansågs ovanligt begåvad och 1913 söker sig 19-åringen till Paris, där Archipenko tog emot elever. Ede utvecklades under tiden i Frankrike mot ett allt mer abstrakt uttryck med drag av kubism.

Hösten 1922 lämnade Axel Olson Halmstad för Berlin. Målet var att gå på konstskola, helst driven av någon erkänd konstnär inom det moderna fältet. I januari året därpå anslöt han sig till ryske skulptören Alexander Archipenkos skola. Svensken som brann för den moderna konsten ifrågasatte först Archipenkos arbete med realism, men insåg snabbt dess grundläggande värde för att utveckla den abstrakta uttrycket.

Europas politiska situation påverkar skolningen markant. Ede lämnade Paris på grund av första världskrigets utbrott sommaren 1914 medan Clausen och Olson drabbades hårt av den tyska inflationen sommaren 1923 och återvänder hem.

Elever vid Archipenkos skola i Berlin 1923. Axel Olson syns som fjärde från vänster. Bilden är beskuren.

Elever vid Archipenkos skola i Berlin 1923. Franciska Clausen syns som tredje från vänster och bakom henne skymtar Axel Olson. Bilden är beskuren.