Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Konstverk på Halmstads Teater

Halmstads Teaterlänk till annan webbplats stod färdig i november 1954. KF-arkitekten Gösta Hedström hade då arbetat med projektet i nio år. Byggnaden är ett tydligt exempel på funkisarkitektur med stora, rena ytor i betong. Funktionalismen som estetik slog igenom på Stockholmsutställningen 1930 och har sedan dess levt kvar som en stark trend inom svensk arkitektur. Funktionalismen betonar funktion med rena, strama ytor utan ornament. Men de stora obrutna ytorna av ren betong kan ses som en utsmyckning i sig.

Tankar på att bygga en teater i Halmstad hade funnits sedan början på 1900-talet och tillfällig teaterverksamhet hade huserat på Hotell Mårtensson sedan 1866. 1927 lämnade politikern Fritz Gyllensvärd efter sig en donation på 100 000 kronor som var tänkt att finansiera en teater i Halmstad. Under 30-talet utlyste man en tävling bland Sveriges arkitekter, men projektet lades på is då andra världskriget bröt ut. Efter krigsslutet togs planerna åter upp, och Hedström anlitades.

Konsten som finns på teatern är tydligt kopplad till 50-talet, men här finns även samtida inslag.

Boka gruppvisning

Det går att boka en guidad rundtur på Halmstads Teater för grupper: info@halmstadsteater.se

  • Salongerna


    Inne i stora salongen har Halmstadkonstnärerna Hans Fagerström och Erik Törning gjort varsin väggmålning som flankerar scenen. Tittar vi upp, finner vi även en takmålning utförd av Karl Axel Pehrson och Pierre Olofsson. I Törnings verk ser vi figurer hämtade ur astrologin, medan Fagerströms går att koppla samman med den konkretistiska takmålningen.
  • Teaterns utveckling genom tiderna



    Konstnär: Halmstadgruppen
    Årtal: 1954
    Material: muralmålning
    Halmstadgruppens kollektiva muralmålning i kaseintempera tar fasta på teaterns historia. En väggmålning i gamla stadsbiblioteket mitt över gatan tog istället fasta på litteraturens historia. Axel Olson har utgått från det antika dramat och vi ser Orfeus och Eurydike hämtade ur den grekiska mytologin, jämte den lagerkranskrönta diktaren och harlekinen. I Waldemar Lorentzons Livets drama finner vi det klassiska mötet mellan gott och ont. Det goda symboliseras av familjen som Kristusgestalten vakar över. Det onda representeras av tjuven, Judas, som flyr med pengapungen. Esaias Thorén har valt att blicka bakom kulisserna i Marionetter, där vi ser flera skuggspelsgestalter och en sminkloge. Stellan Mörner valde det nedre fältet i mitten eftersom han menade att det förde tankarna till en sufflörlucka. Ur teaterns värld skildrar dels en scen med kulisser och dels sex masker undanstoppade i ett rekvisitaförråd. Dessa masker är porträtt av Halmstadgruppens medlemmar. Erik Olson har vänt blickarna till det medeltida mysteriespeletsom spelades framför katedralerna. Vi ser riddaren, djävulen och narren tillsammans med Jona som äts upp av valen. Det sista fältet är Sven Jonsons Musiken som anspelar på teaterns funktion som konsertsal. I den kyrkliga inramningen med valv och rosettfönster finner vi oratoriekören ackompanjerad av en konsertpianist.
  • Komedianten



    Konstnär: Erik Olson
    Årtal: 1954
    Material: smidesjärn
    Erik Olson var medlem i Halmstadgruppen och gjorde flera konstverk i smide, varav ett finns att se på Rådhuset i Halmstad. I detta verk från 1954 finner vi gestalter hämtade ur teaterns värld. Till vänster skymtar Apollo med sin lyra och på andra sidan ser vi harlekinen.
  • Hamnen i Lissabon



    Konstnär: Barbro Nilsson (1899-1983) och Sven X:et Erixson (1899-1970)
    Årtal: 1946
    Material: väv
    Barbro Nilsson var textilkonstnär knuten till Märta Måås Fjetterströms verkstad i Båstad, och konstnärlig ledare där 1942-1970. Hamnen i Lissabon är vävd 1946 och är ett samarbete mellan Nilsson och Sven X:et Erixson, där X:et gjorde skissen. Samarbetet såg som ett led i förnyelsen av konsthantverket som hade påbörjats under 30-talet. X:et var del av Söndrumskolonin från mitten av 1940-talet, en konstnärsgruppering där även Halmstadgruppen ingick. X:et utövade starkt inflytande på de andra konstnärerna med sitt expressiva och starkt koloristiska måleri. Motivet Hamnen i Lissabon är hämtat från en av X:ets många resor.
  • Corona



    Konstnär: Edwin Öhrström (1906-1994)
    Material: glas
    Edwin Öhrström växte upp i Halmstad och studerade bland annat för Carl Milles på Kungliga Konsthögskolans skulpturlinje i Stockholm. Under 1930-talet befann han sig i Paris där han studerade vid bl.a. Academie Moderne för Fernand Léger. Verket Corona visar på Öhrströms skicklighet inom glaskonsten. Namnet på verket, Corona, kommer från latin och betyder krans eller krona. Öhrström var i perioder mellan åren 1936 och 1957 knuten till Orrefors glasbruk, men behärskade en rad olika tekniker. Öhrström har även gjort bronsskulpturen Vårflicka som är placerad inne på Rådhuset, och Kungamötet i granit på trappan utanför. Mest känd är Öhrström kanske för den drygt 40 meter höga glasstoden i rondellen på Sergels torg i Stockholm.
  • Arbetaren bygger samhället



    Konstnär: Axel Olson (1899-1986)
    Årtal: 1954
    Material: väggmosaik
    I teaterns foajé möter vi Axel Olsons väggmosaik Arbetaren bygger samhället. Axel Olson var en av Halmstadgruppens sex medlemmar, och var med och introducerade surrealismen och den moderna konsten i Halmstad. Mosaiken speglar Axel Olsons arbeten under 50-talet och är en hyllning till bagaren och politikern Yngve Lindgren. Halmstadgruppen har satt sina tydliga spår på teatern, då t.ex. konferenssalarna en trappa ner är döpta efter fyra av dess medlemmar: Axel Olson, Erik Olson, Sven Jonson och Esaias Thorén.