Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Konstverk i Halmstad centrum

  • Av tiden flätar jag en plats


    Knutte Wester, Av tiden flätar jag en plats, 2018
    Konstnär: Knutte Wester
    År: 2018
    Material: Brons
    Placering: Kapsylparken
    Den 10 oktober 2018 invigdes det skulpturala verket Av tiden flätar jag en plats av Knutte Wester. Verket tar sin utgångspunkt i konstnärens möte med papperslösa flyktingar som han under olika perioder arbetat tillsammans med. Verket utgår ifrån dokumentära avgjutningar och består av en gestalt och en kupolliknande koja utförda i brons. Westers konstnärskap rör sig kring berättelser om utanförskap och väntan på förflyttning. Det är berättelser om att inte få vara med, om tid och om skapandet av en plats att kalla sin. Ett återkommande tema är människan, hens liv och situation samt vikten av att lämna spår; vad finns kvar när en person lämnar en plats, oavsett om det är frivilligt eller ofrivilligt?Knutte Wester (f. 1977) är en berättare och ur berättelserna skapar han teckningar, skulpturer, film, installationer och sociala projekt. Dokumentära inslag utgör ofta en röd tråd i hans verk. Han gick ut Konsthögskolan i Umeå 2003 och har deltagit i en rad grupp- och separatutställningar bland annat i Moskva, Johannesburg och Stockholm. 2015 var han Artist in Residence på NARS i New york. 2016 hade hans senaste film Horungen premiär på världens mest prestigefyllda dokumentärfilmfestival, IDFA i Amsterdam.

  • Välkommen hem


    Anna Smillidotter, Välkommen hem, 2017
    Konstnär: Anna Smillidotter
    Årtal: 2017
    Material: Blandteknik
    Placering: Resecentrum
    Anna Smillidotter har med ”Välkommen hem!” skapat ett konstverk som väcker fantasi, och glädje. Som en fyr i natten och en kartnål om dagen hjälper ”Välkommen hem!” oss att navigera på Resecentrum i Halmstad. Verket är placerat i navet av området och knyter ihop regionbusscentralen och nya gångbron. Det kommer att synas när man åker förbi med cykeln, tåget eller bilen. När man byter från tåg till buss.

    Genom att arbeta med ett ljuskonstverk bidrar verket till att både vara ett tydligt landmärke och orienteringspunkt, samtidigt som det bidrar till trygghet på området. Att upplevelsen av verket på ett tydligt och genomtänkt sätt ändrar karaktär mellan dagtid och kvällstid skapar ett dynamiskt verk med estetisk hållbarhet över tid. Smillidotter har med sitt konstverk tagit platsen i anspråk på ett sätt som sticker ut och syns, men samtidigt samverkar väl med miljö och arkitektur.

    Anna Smillidotter kommer ursprungligen från Halmstad och är bland annat utbildad vid Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg.

  • Grannar


    Günther Teutsch, Grannar, 2018
    Konstnär: Günther Teutsch
    År: 2018
    Material: Brons
    Placering: Dragvägen i höjd med det nya bostadsområdet Borgen.
    I slutet av mars 2018 installerades det nya offentliga konstverket ”Grannar” längs Dragvägen, i höjd med det nya bostadsområdet Borgen. Precis som titeln antyder föreställer konstverket ett par grannar som samtalar med varandra över granitmur. Konstverket är utfört i brons, och skapat av den Halmstadbaserade konstnären Günther Teutsch på uppdrag av Halmstads kommun.
    Günther Teutsch har framförallt arbetat med teckning och måleri. För några år sedan fick han en kurs i keramik i födelsedagspresent. Han berättar att han var lite tveksam till en början men sen började han leka med
    leran och fann sitt uttryck.
    - När jag jobbar med teckning undrar jag ibland vad som finns på andra sidan. När jag arbetar med skulptur får jag svar, berättar Günther.
    Günther Teutsch är bosatt i Halmstad sedan 1960-talet och har bland annat gjort glasmålningar i Holms kyrka och en bronsfontän vid studentbostäderna på Gamletull.

  • Rörelse


    Anna Hallberg, Jonas Hallberg, Maria Hallberg, Rörelse, 2017
    Konstnär: Anna Hallberg, Jonas Hallberg, Maria Hallberg
    År: 2017
    Material: Blandteknik
    Placering: Örjans vall

    När de tre konstnärerna och syskonen Anna, Jonas och Maria Hallberg tilldelades uppdragen med den konstnärliga gestaltningen på Örjans
    vall hade de aldrig samarbetat konstnärligt tidigare. De valde då att utgå från gemensamma associationer kring fotbollen som form, fotboll som sport, samt kring platsen Örjans Vall och dess historia. Resultatet blev det tredelade konstverket Rörelse. M
    ed cirkelns form som tema skapades ett skulpturalt verk innanför gamla entrén, ett fasadverk på den ombyggda huvudläktaren samt sju ramade bilder inne i huvudläktarens entré.

    Rörelse är ett platsspecifikt verk med tydliga kopplingar till fotboll där cirkeln blir symbol för sammanhållning och den gemenskap som finns inom laget och hos supportrar. Cirkeln är även en allmänmänsklig symbol: formen på vårt gemensamma jordklot. Närheten till Nissans vatten är påtaglig och gör
    Örjans vall till en del av Kulturstråk Nissan. Alla mänskliga rörelser och handlingar skapar också ”ringar på vattnet”, både på och utanför fotbollsplan.


  • Mellan rum


    Elina Metso, Mellan rum, 2017
    Konstnär: Elina Metso
    År: 2017
    Material: Spray- och putsfärg
    Placering: Fasad på Stenvinkelsgatan
    Metso är illustratör i grunden, men har de senaste åren allt mer riktat in sig på att måla Street Art i olika sammanhang
    och har deltagit på flera av Sveriges större gatukonstfestivaler. Till konstverket i Halmstad har Metso inspirerats av färger och detaljer på den innegård som gårdshuset tillhör. 

    Motivet består av två fönster mellan vilka det rör sig abstrakta mjuka vågformade former och ett antal svävande tegelstenar. I motivet finns även ett porträtt och bredvid detta en fågel, ståendes på ett något abstrakt flora till fågelbo. I ett av fönsterna sitter en katt väldigt gömt och på verkets vänstersida är siluetter av murgrönan från väggen bakom
    inlagt. I höger nederkant syns ett blomarrangemang som skulle kunna vara vallmo, ros och nypon. 

  • Staden


    Malin Henningsson, Staden, 2016
    Konstnär: Malin Henningsson
    År: 2016
    Material: Mässing, tegel, filtad ull, garvat laxskinn
    Placering: Entré på Nymansgatan
    Detta är konstnärens tolkning av Staden. Ett rutnät av gator som du kanske känner igen, kanske inte. En rondell, ett kvarter, en bro som binder samman två sidor. I Henningssons praktik som konsthantverkare är materialen centrala. De material som hon använt till det här konstverket finns i Halmstads historia. Material som skapat, byggt och livnärt staden. Rött tegel från bruket ovanför backen, ylle, för inte bara en utan två fabriker som en gång fanns utmed Nissan, och laxskinn för ett söder som inte längre är.
  • Snigelofon


    Mikael och Julie Ericsson, Snigelofon, 2016
    Konstnär: Mikael Ericsson och Julie Ericsson
    År: 2011 (2016)
    Material: Gjutjärn och stål
    Placering: Vallen vid Slottsparken
    Ljudkonstverket var ursprungligen placerat i Rådhuset, men ganska snart tystnande det på grund av att elsladden ständigt drogs ur. Ljud kan vara känsligt. Därför har Snigelofon nu istället ska få ett nytt liv utomhus. På sin nya plats på vallen vid parkeringen som vetter mot Rådhuset har konstverket fortfarande viss kontakt med sitt ursprungliga sammanhang. Konstnärerna Mikael och Julie Ericsson har omarbetat ljudet för att passa i sin nya miljö. Utgångspunkten har varit att ljudet ska ingjuta trygghet, samtidigt som det inte ska försvinna i det ibland högljudda bullret från biltrafiken. Det fysiska konstverket består av två delar, en tillvaratagen gammal kvarndel i gjutjärn som har formen av ett snäckskal och en megafonliknande tratt som har satts samman, där av associationen till en snigel (Snigelofon).

  • Neptunus



    Konstnär: Peter Mandl 1947-
    Årtal: 1990
    Material: Glas
    Placering: Norre torg
    Den fem meter höga skulpturen består av tusen glasskivor från den numera nedlagda glasfabriken Pilkington i Halmstad, vilka limmats ihop och förstärkts med polyester för att tåla väder och vind. Beroende på hur ljuset faller och hur du står i förhållande till verket skiftar skulpturens färg, som huvudsakligen går i grönt. Namnet kommer från havets, vattnets och fuktighetens gud i den romerska mytologin. I folkmun kan man höra verket kallas ”klädnypan” eller ”tvättklämman”, efter sin speciella form.Se även Fyrvaktare av samma konstnär.Vattnet i skulpturen
    På grund av pågående arbete med Bastionen har inte vattnet kunnat fyllas på, men det kommer att göras så fort arbetet är klart och avspärrningarna borta. Neptunus fylls med tekniskt vatten, vilket avses vatten som inte är lika rent som dricksvatten. Detta används bland annat vid gatusopning, bevattning etc.

    Foto: Leif Eklund

  • Zipper Park



    Konstnär: Robert Hais (1978-...)
    Årtal: 2015
    Material: Betong, konstgräs
    Placering: Sju platser i en cirkel runt centrum. Ladda ner karta som PDFPDF.
    Zipper Park består av sju stycken installationer, placerade mellan grönområden i centrala Halmstad. De skapar en cirkel mellan Norre katts park, Linnéparken, Picassoparken och Gunillaparken.Konstverken har formen av en dragkedja som öppnar trottoarerna i centrala Halmstad, och låter gräs tränga upp. Hais vill med hjälp av grönskan öka välbefinnandet och närheten till naturen för oss som rör oss i staden. Det är viktigt att påminnas om grönskan och naturen i vårt tillrättalagda samhälle.Robert Hais har bland annat studerat vid London Institute, Chelsea College of Art, Bild och Rum, samt KKV i Göteborg. Idag bor och arbetar han från Halmstad.
  • 91:an Karlsson



    Konstnär: Nils Egerbrandt 1926-2005
    Årtal: 1993
    Material: Brons
    Placering: Storgatan
    Rudolf Petersson skapade seriefiguren 91:an Karlsson när han själv gjorde sin rekryt på Hallands regemente I16 i Halmstad under åren 1916–1918. Numret 91 kommer från I16: man vänder helt enkelt 16 uppochner. Skulpturen är formgiven av Nils Egerbrandt som övertog serien 1960. Det diskuterades länge om seriefiguren skulle få placeras på Storgatan. Det fanns starka känslor både för och emot, men 91:an har nu stått i givakt på Storgatan sedan 1993.Foto: Patrik Leonardsson
  • Klaras fåtölj



    Konstnär: Kamil A Lukaszewicz 1947-
    Årtal: 2013
    Material: Betong
    Placering: Storgatan 41
    Konstverket är skapat till minne av författaren och kvinnokämpen Klara Johanson (1875–1948), av den halmstadbaserade konstnären Kamil A Lukaszewicz. Hon valde att göra en fåtölj istället för en traditionell byst för att hylla Klaras intellektuella gärning. Runt sekelskiftet 1900 avbildades ofta intellektuella i fåtöljer, som en symbol för tankar, funderingar och läsning. Fåtöljen som är gjord i betong, är uppvärmd, vilket skapar en känsla av att Klara nyss suttit i fåtöljen. En lyktstolpe bredvid har gjorts om till läslampa, med ett hemtrevligt rött sken. Konstverket är placerat utanför huset där Klara föddes, på Storgatan 41. Kamil A Lukaszewicz är utbildad i Gdansk och bosatt i Halmstad.Foto: Patrik Leonardsson
  • Fyrvaktare



    Konstnär: Peter Mandl 1947-
    Årtal: 1998
    Material: Brons
    Placering: Storgatan
    Bronsskulpturen Fyrvaktare av Peter Mandl har ett abstrakt, kubistiskt formspråk, men titeln markerar att konstnären inspirerats av Halmstads närhet till havet.Peter Mandl är skulptör, glaskonstnär och designer från Prag. I dag är han bosatt utanför Halmstad. Mandl är även konstnären bakom fontänskulpturen Neptunus på Norre torg.Foto: Patrik Leonardsson
  • Drottning Kristina



    Konstnär: Thomas Frisk 1941-
    Årtal: 2000
    Material: Stengods
    Placering: Drottning Kristina-passagen
    Halmstadbaserade konstnären Thomas Frisk fick uppdraget att skapa ett konstverk till Drottning Kristina passagen från fastighetsägarna i kvarteret. Verket växte fram genom att konstnären studerade historiska porträtt av drottningen. Den glaserade bysten i stengods hör ihop med sockeln den står på, konstnären skapade även den som del i beställningen.Drottning Kristina (1626–1689) besökte Halmstad i samband med en resa till Rom, dit hon så småningom flyttade efter att hon abdikerat och konverterat till katolicismen.
  • Erik Höglunds glasfönster



    Konstnär: Erik Höglund (1932-1998)
    Årtal: 1959 (2010/2013)
    Material: Glas och betong
    Placering: Köpmansgatan, Halmstads centrum
    I samband med invigningen av Halmstads nya gågata, Köpmansgatan, återinvigdes fyra av konstnären Erik Höglunds dekorativa glasfönster. Verken har för många år sedan varit placerade i Restaurang Norre Kavaljeren och har nu antagit ny form som två stoder om vardera två glas. På dagen kan konstverken te sig ganska anonyma men vid skymning då belysningen tänds träder glasets olika gestalter och färger fram likt lysande ädelstenar. Förhoppningen är att vi på sikt ska kunna se fler av Erik Höglunds verk i centrala Halmstad.

    Erik Höglund var en mångsidig konstnär som revolutionerade den svenska glaskonsten. Från mitten av 1950-talet till sin bortgång skapade han närmare 150 större verk för offentlig miljö. Till Halmstad kom han via konstnärskollegorna Walter Bengtsson och Edvin Öhrström.

    Restaurang Norre Kavaljeren, en av Halmstads mest populära restauranger under 1960- och 70-talet, drabbades 1983 av en häftig brand. I lokalen fanns ett flertal konstverk av både lokala och nationella konstnärer. De flesta verk räddades och placerades i Halmstads kommuns förråd, däribland Erik Höglunds glasfönster från 1959. I förrådet skulle de sedan bli stående fram till 2008 då de mer eller mindre av en slump återupptäcktes och därmed fick nytt liv som utsmyckning på Köpmansgatan.
    2010 placerades två stoder ut på Köpmansgatan, 2013 två på Klammerdammsgatan och 2017 ytterligare två på Storgatan.
    Foto: Patrik Leonardsson (Bilden är beskuren)
  • Hertig Knut



    Konstnär: Walter Bengtsson 1927-1998
    Årtal: 1985
    Material: Koppar
    Placering: Korsningen Köpmansgatan/Klammerdammsgatan
    Skulpturen föreställande Hertig Knut kräver att man lyfter blicken från gatulivet och tittar upp ovanför butiksvåningen på Köpmansgatan. Skulpturen är utförd i koppar som konstnären förnicklat, patinerat och emaljerat för att få fram olika färger.Hertig Knut Porse var hertig av Halland på 1300-talet och anses vara den som gett staden Halmstad sitt namn. Under medeltiden tillhörde Halland ömsom det svenska och ömsom det danska riket, därför har hertigen båda ländernas färger på sin mantel. På pelaren under konstverket kan man läsa en historia om hertigen och Halmstad.Se även Laxen går upp av samma konstnär.
  • Non Violence



    Konstnär: Carl Fredrik Reuterswärd 1934-2016
    Årtal: 2014
    Material: Brons
    Placering: Korsningen Brogatan/ Hantverksgatan
    I samband med att Brogatan i centrala Halmstad byggdes om fick staden ett nytt konstverk i gåva av en privatperson. Skulpturen, i form av en knuten revolver i brons, är skapad av Carl Fredrik Reuterswärd. Konstnären skapade ursprungligen verket Non violence som en kommentar till mordet på John Lennon men med tiden har den kommit att bli en internationellt känd fredssymbol som numera kan ses på en rad platser, både i Sverige och runt om i världen. Mest känd är troligen den som finns utanför FN-byggnaden i New York.Reuterswärd är en mångsidig konstnär som på ett humoristiskt sätt lyckas avväpna våldets makt genom att slå knut på revolvern.
  • Kungamötet



    Konstnär: Edvin Öhrström 1906-1994
    Årtal: 1953
    Material: Granit
    Placering: Stora torg
    Kungamötet skildrar mötet mellan den danske kungen Christian IV och den svenske kungen Gustav II Adolf i Halmstad 1619. Händelsen inträffade i samband med att den sista lösen på Älvsborgs fästning skulle betalas och kombinerades med en fest i sann 1600-talsanda. Båda kungarna var kända som festprissar och det sägs att de fick bäras i säng efter gästabudet. Runt stenen skildras det festande folket och livet i Halmstad.Edvin Öhrström växte upp i Halmstad och har gjort många offentliga konstverk, den mest kända är glasobelisken Kristall-Vertikalaccent på Sergels torg i Stockholm.
  • Tegelreliefer på Rådhusets fasad



    Konstnär: Bernard Andersson, 1898-1983
    Årtal: 1937
    Material: Tegel
    Placering: Rådhuset, Stora torg
    På Rådhusets fasad kan den uppmärksamma hitta ett trettiotal tegelreliefer som skildrar livet i Halmstad. Det är gamla halländska seder, tegelslagning, laxfiske, men också mer moderna skildringar av folklivet med sport och bilar som vid tiden för Rådhusets invigning var av senaste modell.Det var den halmstadfödda skulptören Bernard Andersson som fick uppdraget att skapa tegelrelieferna av Rådhusets arkitekter Yngve Ahlbom och Nils Sterner. Konsten hade en stor betydelse för byggnaden när den planerades och så småningom invigdes 1939. I Rådhuset kan man bland annat se fasta konstverk av Halmstadgruppen.
  • Råmärke



    Konstnär: Carl Magnus, 1943-
    Årtal: 1993
    Material: Röd Granit
    Placering: Framför Halmstads slott
    I början av 90-talet beställde Halmstads kommun ett verk av den halmstadfödda konstnären Carl Magnus. Konstnären fick själv bestämma placeringen för sitt verk och valde därför att placera det framför Halmstads slott, väl synlig för förbipasserande på Slottsgatan och Slottsbron.Verket består av nio sammanfogade stenskivor i röd granit där Carl Magnus har valt att arbeta med två olika sidor. Den ena är slät och spegelblank medan den andra är grov och ojämn. Det gör att intrycket av skulpturen växlar beroende på var du står. Skulpturen är ca 1 meter hög och väger fem ton.Foto: Patrik Leonardsson
  • 0+0=8 "Nollan"



    Konstnär: Fredrik Wretman 1953-
    Årtal: 2007
    Material: Glasfiber
    Placering: Slottsparken
    Vattenskulpturen 0+0=8 var ursprungligen placerad i Nissan, precis nedanför Stadsbiblioteket. Efter några hårda vintrar visade det sig att konstruktionen inte tålde strömmande vatten och lossnande is, därför fick den 2013 en ny placering i Slottsdammen.Även här kommer konstverket till sin rätt, den stora nollan speglar sig i vattenytan och bildar en åtta, symbolen för evigheten. Eftersom skulpturen är belyst så är den synlig dygnet runt, och lyser upp en del av staden som tidigare varit mörk och anonym.Skulpturen donerades till Halmstads kommun när Halmstad 2007 firade 700 år som stad, och vann över två andra förslag i en omröstning bland halmstadborna. Den symboliserar Halmstads inträde i sitt åttonde århundrade.0 + 0 = 8 donerades till Halmstads kommun av Sparbanksstiftelsen Kronan, Apelstamska donationsfonden, Ludvig Danströms donationsfond och Halmstad 700 AB.Foto: Patrik Leonardsson
  • Himmelsbåt



    Konstnär: Torgny Larsson, 1957-
    Årtal: 1999/2000
    Material: Stål och neon
    Placering: Filtparken, vid Nissan
    Himmelsbåt är skapad av konstnären Torgny Larsson och invigdes vid millennieskiftet. Skulpturen har hämtat sin form ur sinnebilden av en eka, vars kropp reser sig vertikalt mot himlen. När skymningen faller lyser verket av blått neonljus som bildar en skarp kontrast mot kvällens mörker. Torgny Larsson är utbildad skulptör vid Konstfack och Kungliga Konsthögskolan, och arbetar ofta med neon och belysning i sina skulpturer.Foto: Patrik Leonardsson
  • Pi


    Foto: Patrik Ljungman / HFAB
    Konstnär: Carolina Falkholt, 1977-
    Årtal: 2013
    Material: Fasadmålning
    Placering: Mitt emot Halmstads Konsthall/Stadsbiblioteket, Axel Olsons gata

    Konstverket Pi växte fram på en fasad mitt emot stadsbiblioteket under ett par dagar hösten 2013. I samband med att konstnären Carolina Falkholt deltog i en utställning på Halmstads Konsthall, och i den konstnärliga gestaltningen på nybyggda Söndrumsskolan, bjöds hon in för att göra ett nytt offentligt konstverk. Gesten som handen signalerar kan läsas som en välsignelsegest, en talargest eller en handuppräckning, men konstnären har hämtat den från teckenspråket där Pi är ett förstärkningstecken, som i ”jag gillar verkligen graffiti”.
    Carolina Falkholt är en av Sveriges mest etablerade graffitikonstnärer, hon har haft flera separatutställningar och finns representerad i museisamlingar.Foto: Patrik Ljungman / HFAB
  • Cyklisterna



    Konstnär: Annika Simonsson 1969-
    Årtal: 1998
    Material: Plast
    Placering : Viktoriagatan utanför HFABs kontor
    Skulpturgruppen med fyra klargula cyklister rusar fram, väl synliga från en av Halmstads genomfartsleder: Viktoriagatan. De talar till både cyklister och bilister som i rusningstrafik försöker ta sig genom stan, och påminner samtidigt om den cykelfabrik som en gång fanns i Halmstad. Titeln var ursprungligen Spillkråka, eftersom det satt en fågel på en av pakethållarna. Sen den försvann har verket bara kallats för Cyklisterna. Under en period då platsen byggdes om placerades cyklisterna vid Mjellby Konstmuseum, och har efter genomgång och reparation åter placerats under 2014.Annika Simonsson är född i Halmstad och numera bosatt i Norge.
  • Europa och tjuren



    Konstnär: Carl Milles 1875-1955
    Årtal: 1926
    Material: Brons och granit
    Placering: Stora torg
    I början av 1900-talet ansågs Stora torg i Halmstad som alldeles för stort och ödsligt, därför efterlystes förslag på utsmyckning. Två decennier och två tävlingar senare fanns det fortfarande inte något bra förslag. 1920 kontaktades istället Carl Milles, en av dåtidens största skulptörer. Resultatet blev skulpturgruppen Europa och tjuren, en mytologisk berättelse om guden Zeus som förvandlar sig till tjur för att röva bort den sköna prinssessan Europa.Skulpturgruppen kom på plats i november 1926. I samband med utplaceringen lämnade Milles in en mycket detaljerad plan på hur pilar, näckrosor och fiskar skulle planteras ut och skötas. Detta för att grönskan skulle lyfta skulpturgruppens uttryck. Dock följdes inte anvisningarna utan Halmstad stad lät i stället grönskan växa vilt, kanske på grund av halmstadbornas klagan över att se skulpturens nakna kroppar.Efter byggnationen av parkeringsgaraget under 1960-talet försvann all grönska runt Europa & tjuren.Carl Milles nyklassicistiska skulpturer finns att se i många svenska städer, och just denna skulptur kan man även se på Cranbrook Academy of Art i Michigan, där Milles undervisade under många år.Europa och tjuren har nyligen genomgått en omfattande restaurering där både vattensystemet och skulpturgruppen setts över och rengjorts från smuts och kalkavlagringar.Vattnet i fontänen
    Avsikten är att använda vatten från Nissan men på grund av att vattnet är förorenat använder man i år (2018) en blandning av sjövatten och tekniskt vatten. Med tekniskt vatten avses vatten som inte är lika rent som dricksvatten. Detta används bland annat vid gatusopning, bevattning etc.

  • Cubes



    Konstnär: Diagram
    År: 2009 Material: Betong
    Placering: I parken utanför Örjanshallen
    Verket Cubes av konstnärsduon Diagram består av sex röda betongkuber. Diagram har iscensatt ett stiliserat meteoritnedslag. De röda kuberna har slagit ner i gräsmattan och orsakat långa upprivna spår.
    I samband med nybygget av Örjanshallen beslutade Halmstad kommun att köpa in verket då kommunen arbetar efter 0,5%-regeln. Regeln innebär att vid varje kommunal ny- och ombyggnation avsätts 0,5% av den totala budgeten till konstnärlig gestaltning med visionen att alla ska få uppleva Halmstad som konststad.
    Konstnärsduon Diagram består av Stockholmskonstnärerna Lars Lengquist och Anders Granberg båda födda 1973

  • Kunskapsfabriken



    Konstnär: Mette Björnberg och Richard Johansson
    År: 2009
    Material: Granit, brons och tegel
    Placering: Utanför entrén till Brunnsåkerskolan
    2009 skapade konstnärsparet Mette Björnberg och Richard Johansson verket Kunskapsfabriken till Brunnsåkerskolan. Brunnsåkerskolans önskan var ett konstverk som skulle fungera som en samlingsplats för elever och lärare utanför entrén till skolan. Kunskapsfabriken blev en symbolisk gestaltning av skolan som plats för produktion av kunskap.Den tre meter höga skorstenen refererar till skolans verksamhet. Sittfundamentet, klätt med granit, är uppvärmt med en värmeslinga vilket ska främja möten och samtal. Bronsmolnet vittnar om en inre aktivitet, då idéer och tankar väller ut ur byggnaden. Ugglans placering på molnet gör det omöjliga möjligt. Skorstenen består av skånskt handslaget tegel.